hållbarhet s38b38 block

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

hållbarhet s38b38 block

Post by dre racing@ »

tjena

har fått rasad min snikturbo s38
Image
Image
blev lite repor i sylindern också:
Image

så blocket måste ju borras, men hur blir hållbarheten? hur mycket borrar man? till 95mm?
jag skall forfarande ladda på med 2stk 19t 1,2-1,4 bar, max 700hk
kommer det att hålla? skall i med cooperring packning och arp bultar, köra bensin.
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Re: hållbarhet s38b38 block

Post by Bmw*Alex »

med en s38a ligge du redan på gränsen vid 550-600 motorhästar. och sedan att du kör med 2 ganska små agg gör ju att du får ju tidigt ladd.
sänk laddet eller bygg smiddbotten.

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Daniel86
Posts: 1072
Joined: 23 Apr 2006, 15:46
Location: Hedemora

Re: hållbarhet s38b38 block

Post by Daniel86 »

Ja inte snikar man väl på en s38, på tok för dyr maskin för det..

Sen varför köra på bensin, just kolvproblemet verkar e85 fixa tycker ja vi har sett på m50 maskiner.
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: hållbarhet s38b38 block

Post by dre racing@ »

det skall inte snikas, blir smidda kolvar i motorn med lägre komp.
Jag har inte tro på e85 i en vardagsbil, som en ren banbil så skulle man åka på det, men jag tycket det sliter mycket på motorn, mer sylindertryck.

men frågan är: Kommer mitt block att hålla med 95mm borr och 700hk, maks 7000rpm. (smidda 8.5 kolvar, org stakar)
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: hållbarhet s38b38 block

Post by Casy »

dre racing@ wrote:men jag tycket det sliter mycket på motorn, mer sylindertryck

Nu hänger jag inte med?
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Re: hållbarhet s38b38 block

Post by Bmw*Alex »

Casy wrote:
dre racing@ wrote:men jag tycket det sliter mycket på motorn, mer sylindertryck

Nu hänger jag inte med?



du har högre cylindertryck med e85.

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe_turbo
Posts: 126
Joined: 17 Aug 2007, 18:43
Location: Gällivare

Re: hållbarhet s38b38 block

Post by stoffe_turbo »

Bestämms inte cylindertrycket av effekten man tar ut?

Kör 95.00 s38b38 ca 1000hk i motorn, funkar kanonbra så 700lär ju fungera. Kolla att blocket är helt innan du sätter ihop den bara. Vs körde med 3.8 block länge.

Blocken är allmänt kända att vara sämre än b35 och 3.6 m5 men handhavande tidigare tror jag är en viktig sak i det hela. Jag har rivit två st b35 som sett ut som skit, spruckna vid princip varje topplocksbulthål. har även hört talas om Alpina med spruckna block.

Kvaliten verkar vara väldigt ojämn på alla b35, 3.6 och 3.8. eller kanske motorerna som är kass är rejält smiskade kall eller kokade?

Börja att plana blocket och kontrollera sprickor vid frostpluggar och bulthål innan du borrar. mvh
HenrikF
Posts: 1868
Joined: 20 Nov 2005, 20:00
Location: Lund

Re: hållbarhet s38b38 block

Post by HenrikF »

Min gick med originalkolvar 425whp ett tag och hårt. Kolvarna såg mycket bra ut efteråt, inte en tendens till slitage. Men sen är 425whp inte vidare mkt heller kanske..
/Henrik
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Re: hållbarhet s38b38 block

Post by Bmw*Alex »

stoffe_turbo wrote:Bestämms inte cylindertrycket av effekten man tar ut?

Kör 95.00 s38b38 ca 1000hk i motorn, funkar kanonbra så 700lär ju fungera. Kolla att blocket är helt innan du sätter ihop den bara. Vs körde med 3.8 block länge.

Blocken är allmänt kända att vara sämre än b35 och 3.6 m5 men handhavande tidigare tror jag är en viktig sak i det hela. Jag har rivit två st b35 som sett ut som skit, spruckna vid princip varje topplocksbulthål. har även hört talas om Alpina med spruckna block.

Kvaliten verkar vara väldigt ojämn på alla b35, 3.6 och 3.8. eller kanske motorerna som är kass är rejält smiskade kall eller kokade?

Börja att plana blocket och kontrollera sprickor vid frostpluggar och bulthål innan du borrar. mvh



jo men jämnför du 400 whp på 95 och 400 whp på e85 så har du högre tryck med e85.

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: hållbarhet s38b38 block

Post by erikjakan »

Varför har man det?
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: hållbarhet s38b38 block

Post by dre racing@ »

takkar för et bra svar stoffe.
skal kolla blocket noga.
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
Joachim
Posts: 1050
Joined: 16 Dec 2006, 15:18
Location: Norge

Re: hållbarhet s38b38 block

Post by Joachim »

erikjakan wrote:Varför har man det?


Det samma undrar jag på?
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: hållbarhet s38b38 block

Post by dre racing@ »

det hänger bland annat sammans med att etanol brinner lång sammare, och man har mycket etanol i sylindern på tdc som ökar trykket.
jag är inte helt inne på teorierna, men bygde min volvo b230 600hk 800nm på etanol, men fikk inte blockpackningen att hålla. provade mls först, sedan o-ring.
hadde jag stoppad i ringar så skulle det nog fungerad. men det blev mycket trykk, i allafall med mycket borr (96mm), men mindre borr blir det bättre.
jag hadde också maksvrid vid 4600rpm, nogot som häller inte är bra för att hålla trycket nere precis.
så nu kör jag den hellre på bensin, lägre effekt, men fortfarande maksvrid 750nm på 4600. och det håller....
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Post Reply