hållbarhet s38b38 block
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
hållbarhet s38b38 block
tjena
har fått rasad min snikturbo s38
blev lite repor i sylindern också:
så blocket måste ju borras, men hur blir hållbarheten? hur mycket borrar man? till 95mm?
jag skall forfarande ladda på med 2stk 19t 1,2-1,4 bar, max 700hk
kommer det att hålla? skall i med cooperring packning och arp bultar, köra bensin.
har fått rasad min snikturbo s38
blev lite repor i sylindern också:
så blocket måste ju borras, men hur blir hållbarheten? hur mycket borrar man? till 95mm?
jag skall forfarande ladda på med 2stk 19t 1,2-1,4 bar, max 700hk
kommer det att hålla? skall i med cooperring packning och arp bultar, köra bensin.
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Re: hållbarhet s38b38 block
med en s38a ligge du redan på gränsen vid 550-600 motorhästar. och sedan att du kör med 2 ganska små agg gör ju att du får ju tidigt ladd.
sänk laddet eller bygg smiddbotten.
mvh
sänk laddet eller bygg smiddbotten.
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: hållbarhet s38b38 block
Ja inte snikar man väl på en s38, på tok för dyr maskin för det..
Sen varför köra på bensin, just kolvproblemet verkar e85 fixa tycker ja vi har sett på m50 maskiner.
Sen varför köra på bensin, just kolvproblemet verkar e85 fixa tycker ja vi har sett på m50 maskiner.
Daniel Carlsson
Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
Re: hållbarhet s38b38 block
det skall inte snikas, blir smidda kolvar i motorn med lägre komp.
Jag har inte tro på e85 i en vardagsbil, som en ren banbil så skulle man åka på det, men jag tycket det sliter mycket på motorn, mer sylindertryck.
men frågan är: Kommer mitt block att hålla med 95mm borr och 700hk, maks 7000rpm. (smidda 8.5 kolvar, org stakar)
Jag har inte tro på e85 i en vardagsbil, som en ren banbil så skulle man åka på det, men jag tycket det sliter mycket på motorn, mer sylindertryck.
men frågan är: Kommer mitt block att hålla med 95mm borr och 700hk, maks 7000rpm. (smidda 8.5 kolvar, org stakar)
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Re: hållbarhet s38b38 block
dre racing@ wrote:men jag tycket det sliter mycket på motorn, mer sylindertryck
Nu hänger jag inte med?
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: hållbarhet s38b38 block
Casy wrote:dre racing@ wrote:men jag tycket det sliter mycket på motorn, mer sylindertryck
Nu hänger jag inte med?
du har högre cylindertryck med e85.
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
- stoffe_turbo
- Posts: 126
- Joined: 17 Aug 2007, 18:43
- Location: Gällivare
Re: hållbarhet s38b38 block
Bestämms inte cylindertrycket av effekten man tar ut?
Kör 95.00 s38b38 ca 1000hk i motorn, funkar kanonbra så 700lär ju fungera. Kolla att blocket är helt innan du sätter ihop den bara. Vs körde med 3.8 block länge.
Blocken är allmänt kända att vara sämre än b35 och 3.6 m5 men handhavande tidigare tror jag är en viktig sak i det hela. Jag har rivit två st b35 som sett ut som skit, spruckna vid princip varje topplocksbulthål. har även hört talas om Alpina med spruckna block.
Kvaliten verkar vara väldigt ojämn på alla b35, 3.6 och 3.8. eller kanske motorerna som är kass är rejält smiskade kall eller kokade?
Börja att plana blocket och kontrollera sprickor vid frostpluggar och bulthål innan du borrar. mvh
Kör 95.00 s38b38 ca 1000hk i motorn, funkar kanonbra så 700lär ju fungera. Kolla att blocket är helt innan du sätter ihop den bara. Vs körde med 3.8 block länge.
Blocken är allmänt kända att vara sämre än b35 och 3.6 m5 men handhavande tidigare tror jag är en viktig sak i det hela. Jag har rivit två st b35 som sett ut som skit, spruckna vid princip varje topplocksbulthål. har även hört talas om Alpina med spruckna block.
Kvaliten verkar vara väldigt ojämn på alla b35, 3.6 och 3.8. eller kanske motorerna som är kass är rejält smiskade kall eller kokade?
Börja att plana blocket och kontrollera sprickor vid frostpluggar och bulthål innan du borrar. mvh
Re: hållbarhet s38b38 block
Min gick med originalkolvar 425whp ett tag och hårt. Kolvarna såg mycket bra ut efteråt, inte en tendens till slitage. Men sen är 425whp inte vidare mkt heller kanske..
/Henrik
Re: hållbarhet s38b38 block
stoffe_turbo wrote:Bestämms inte cylindertrycket av effekten man tar ut?
Kör 95.00 s38b38 ca 1000hk i motorn, funkar kanonbra så 700lär ju fungera. Kolla att blocket är helt innan du sätter ihop den bara. Vs körde med 3.8 block länge.
Blocken är allmänt kända att vara sämre än b35 och 3.6 m5 men handhavande tidigare tror jag är en viktig sak i det hela. Jag har rivit två st b35 som sett ut som skit, spruckna vid princip varje topplocksbulthål. har även hört talas om Alpina med spruckna block.
Kvaliten verkar vara väldigt ojämn på alla b35, 3.6 och 3.8. eller kanske motorerna som är kass är rejält smiskade kall eller kokade?
Börja att plana blocket och kontrollera sprickor vid frostpluggar och bulthål innan du borrar. mvh
jo men jämnför du 400 whp på 95 och 400 whp på e85 så har du högre tryck med e85.
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: hållbarhet s38b38 block
Varför har man det?
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
Re: hållbarhet s38b38 block
takkar för et bra svar stoffe.
skal kolla blocket noga.
skal kolla blocket noga.
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Re: hållbarhet s38b38 block
erikjakan wrote:Varför har man det?
Det samma undrar jag på?
When the flag drops, the bullshit stops!!
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
Re: hållbarhet s38b38 block
det hänger bland annat sammans med att etanol brinner lång sammare, och man har mycket etanol i sylindern på tdc som ökar trykket.
jag är inte helt inne på teorierna, men bygde min volvo b230 600hk 800nm på etanol, men fikk inte blockpackningen att hålla. provade mls först, sedan o-ring.
hadde jag stoppad i ringar så skulle det nog fungerad. men det blev mycket trykk, i allafall med mycket borr (96mm), men mindre borr blir det bättre.
jag hadde också maksvrid vid 4600rpm, nogot som häller inte är bra för att hålla trycket nere precis.
så nu kör jag den hellre på bensin, lägre effekt, men fortfarande maksvrid 750nm på 4600. och det håller....
jag är inte helt inne på teorierna, men bygde min volvo b230 600hk 800nm på etanol, men fikk inte blockpackningen att hålla. provade mls först, sedan o-ring.
hadde jag stoppad i ringar så skulle det nog fungerad. men det blev mycket trykk, i allafall med mycket borr (96mm), men mindre borr blir det bättre.
jag hadde också maksvrid vid 4600rpm, nogot som häller inte är bra för att hålla trycket nere precis.
så nu kör jag den hellre på bensin, lägre effekt, men fortfarande maksvrid 750nm på 4600. och det håller....
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt