Angående trimning e30, m50 eller m20? Mål:400 hk

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
zadda
Posts: 4
Joined: 07 Jun 2011, 00:36

Angående trimning e30, m50 eller m20? Mål:400 hk

Post by zadda »

Hejsan! Jag är ägare av en Bmw 325 e30 som har rullat 16.000 mil och bilen är nästan helt original just nu.

Jag kommer till denna vinter att överladda. Har sökt runt lite på forumet men finner inte riktigt det jag vill veta.

Vad tycker ni att jag skall satsa på, befintlig m20 motor eller hissa ner en m50? Mitt mål är 400 driftsäkra hk och har väl budget på 50.000:-, kommer det räcka?

Vad krävs då för att uppnå 400 hk på båda motorerna? Finns det några bra färdiga recept på vad som behöver göras mer exakt? Skall man byta sprut, vad ska man köra för turbo/spridare/tändning, behöver man preppa låda/bakaxel? osv osv..


Mycket frågor blev det, hoppas ni orkar svara.

Mvh /Victor
Frode G
Posts: 238
Joined: 22 Mar 2009, 02:32
Location: Norge

Re: Angående trimning e30, m50 eller m20? Mål:400 hk

Post by Frode G »

Se her du: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... f=1&t=1003" onclick="window.open(this.href);return false;

Men hvis du velger en M50 motor så slipper du vippearmer i motoren, og det er jo et stort pluss.
Datasprut er også et must, det er flere som har plukket ut 400++ ut av standard M50. Men det er jo i prinsipet på låndt tid.
Så hvis du skal ha en litt mere holdbar motor så er det smidd innmat som gjelder.

Mvh
Frode G
E36 325 Turbo
User avatar
FCUK
Posts: 357
Joined: 27 Apr 2009, 19:43
Location: Örebro

Re: Angående trimning e30, m50 eller m20? Mål:400 hk

Post by FCUK »

Kör m50. Då kan du få ut 400whp med den budgeten. Använd sökfunktionen. Finns hur mycket information som helst!
User avatar
dka525
Posts: 135
Joined: 11 Apr 2011, 18:31

Re: Angående trimning e30, m50 eller m20? Mål:400 hk

Post by dka525 »

men har du 50lax att lägga på en motor. varför inte köpa en s50b30 och överladda. inköp 30k? 20k på kring utr 0,5bar borde bli bra med snyt. med ett sprut och hållbart
525 e34 m50b28 427whp / 581wnm @ 1,0bar
ploNe30
Posts: 425
Joined: 24 Jun 2008, 11:01
Location: Stockholm

Re: Angående trimning e30, m50 eller m20? Mål:400 hk

Post by ploNe30 »

Nej du ska absolut inte köra någon S motor med den budgeten. M50 så är du hemma ;)
Tänk på att kan du inte koppla in sprutet sj så kostar det en slant sen ska ju bilen mappas, där ryker pengar.

/Robin
325IM ala M3 - Turbo
325IM 4dr Turbo =)
Gixxer 1000 k8
User avatar
Holm
Posts: 339
Joined: 08 Sep 2007, 12:03
Location: Grängesberg

Re: Angående trimning e30, m50 eller m20? Mål:400 hk

Post by Holm »

dka525 wrote:men har du 50lax att lägga på en motor. varför inte köpa en s50b30 och överladda. inköp 30k? 20k på kring utr 0,5bar borde bli bra med snyt. med ett sprut och hållbart
Måste bara fråga hur du räknade här?
20.000 för kringutrustning?
Turbo, grenrör, intercooler, bränslesystem, avgas, sprut plus alla småprylar lär nog gå på betydligt mer...

M50 motorn gillar jag bättre, men det är ju lite pyssel att få ner den i en e30.
Många åker ju med bra fungerande m20 motorer, mindre runtomkringjobb om man satsar på den...
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Re: Angående trimning e30, m50 eller m20? Mål:400 hk

Post by Snekast »

Behåll din M20 och be grabbarna på PPF plocka fram ett kitt åt dig för den budgeten!
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Re: Angående trimning e30, m50 eller m20? Mål:400 hk

Post by Snekast »

zadda:
Behöver du hjälp med något är PPF stället du ska vända dig till.
De ställer upp i ur och skur samt fixar bra priser och villkor ifall allt går i stöpet.
Ett tips till dig är att glida runt lite i projektdelen. Framförallt på förstasidorna i trådarna där folk oftast spec'ar sin setup.
Både M20 motorerna samt M50 har potential för 400+whp oöppnad. Använder du din befintliga motor har du ju en del extra kulor att leka med dock.
Bolla lite idéer med bmwandreas eller bäckis över PM så ska du se de blir fart snarast.
Du lär inte bli besviken.

/Snekast
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Re: Angående trimning e30, m50 eller m20? Mål:400 hk

Post by peppe »

Alla motorerna du nämner klarar 400hk, driftsäkert, om man inte gör något allvarligt fel då man skruvar, mappar eller kör.

Mvh
Post Reply