Hus och hem

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Franzén

Hus och hem

Post by Franzén »

Är inte medlem på något "Vi i villa-forum" så jag frågar här och det är ju kanske aningen OT för forumet, men någon av PPF:arna kanske jobbar som snickare eller har ett annat yrke som kan härröras till frågans natur.

Jag bor i en suterrängvilla med källare och ett boplan och kåken har även en vind.
Flyttade in 2008 och då såg kåken och tomten ut som krigens moder i kvadrat...
Massor är gjort men min vind har jag inte riktat så mycket energi åt då mina kunskaper tryter någonstans här.

När det är varmt som fan på utsidan så blir det minst lika varmt på boplanet, och när det är kallt ute så blir det relativt kylslaget inomhus också.
Allt går ju att reglera med tvärdrag eller uppvärmning, men jag vill minimera detta fenomen så mycket jag kan.

Antar att jag måste isolera om skiten... men frågan är: Hur gör man detta på bästa sätt? Vad skall jag använda för att inte skinna mig totalt? Finns det några speciella knep eller regler som man måste följa för att försäkringsbolag inte skall tvära om det inträffar något otillbörligt.

Som sagt, kanske en fråga way OT, men jag hoppas att någon kan.
Grr!
0706-419608
BmWkrille

Re: Hus och hem

Post by BmWkrille »

Att isolera vinden gör en hel del på energikostnaden, mer än vad man tror!
Nu vet jag inte hur gammal kåken är eller vad som ligger mellan takstolarna idag?
Men jag själv hade ett lager sågspån på ca 10cm. Jag köpte isolering på rulle som var ca 10cm tjock och rullade ut mellan takstolarna. En enkel lösning som funkar jättebra!

Ska man göra "rätt" så är det bästa att ta bort allt som ligger nu och ringa en isolerings-firma som drar upp en grov slang och sprutar lös-ull, kostar en del men det blir bra!

Bra att tänka på är att när man tillägs-isolerar bör man förbättra ventilation också. ventiler vid nock, samt gärna takfotsventiler också.
din lokala bygghandel lär ha koll på allt det där.
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Soppa

Post by Soppa »

ja att isolera vinden är altid ett mysterium då de ändrar reglerna hela tiden.

nu beror de på vad du har liggandes nu på vinden. har du spån så finns de en isolering som är gjord på gammalt papper som man kan lägga på. de bästa med de är att du inte behöver bry dig om självdraget på vinden då man får fylla up de mot råsponten. lite dyrare än vanlig lösullsisolering men mycket behagligare att strö ut.

och har du vanlig isolering så är bmWkrilles tips riktigt bra. antar att de va ett lager med papp på den ena sidan av rullen?? men då får man inte ha den mot råsponten ute i takfoten för då kan de bli för dåligt drag.
BmWkrille

Post by BmWkrille »

Precis, papp på ena sidan som läggs uppåt
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Soppa

Post by Soppa »

BmWkrille wrote:Precis, papp på ena sidan som läggs uppåt
ja den är bra. går ju fort att lägga ut. men den får man inte lägga på spån tror ja.
motec

Post by motec »

angående att spruta lösull så kan man hyra en sån spruta på byggmax! iaf här i Visby..
sen köper man bara balar man trycker i den kvarnen och sprutar upp det på vinden.
grymt smidigt! 30cm lösull tror jag dom minst räknar med nu.
sen så skall du ha luftspalter osv men det har jag ingen koll på, så där håller jag tyst :)

Prata med din bygghandlare somsagt. dom har garanterat en bra lösning!
Wiic

Post by Wiic »

Jag ska kolla i min BBR (Bostadsbestämmelser) så fort jag hinner nu ikväll.
Mvh

Edit:
Hittade inget konkret, men när man ska tillägs isolera taket/vinden så är det vindsgolvet man ska isolera, inte själva taket. I vindsgolvet rekomenderar dem att man ska ha runt 50cm isolering, det här gäller om det är en kallvind, tänk på det. ;)
En annan sak man inte får glömma är inomhusventilationen så det inte uppstår några fuktskador. En tokschysst sida med mycket info är http://www.byggahus.se" onclick="window.open(this.href);return false;.
Lycka till! :)
Mvh
E30 M50.
perf

Post by perf »

Börja uppifrån. Eftersom kyla "rinner" neråt. Innan du fyller vinden med ull så se över skarvar mellan tak-vägg och vägg-vägg.
Du kan även se över ytterväggarnas tjocklek. Mycket jobb med att tilläggsisolera ytterväggar, men om inte nya toppisoleringen gör huset "varmare" så kan det vara nästa nästa steg i att stänga ute kylan.
135i -08
320Xd -09
Per Forsgren
070-7214976
Franzén

Post by Franzén »

Oj!

Jävlar vilken respons... Tack!

Idag har jag en stor öppen vind med massa reglar överallt och mellan alla reglarna ligger det en massa spån.
Över detta spånet ligger det lite ull på sina håll, ser skitskumt ut... troligen ser det ut så efter att förra ägaren "städade" på vinden innan han drog.
Tyvärr missade han ett par meter krutstubin, ett par askar tändhattar och en massa "svettig" dynamex anno 1958, det där isolerade inte så bra så jag lämnade iväg det för destruering.
However, allt verkar lite luddigt (sorry, jag är Göteborgare) :mrgreen: eftersom vinden på mitt garage är fullkomligt smällfull med isolering, rullar och lösmattor.
Det är väl troligen så att man har inskaffat en satans massa Gullfiber men inte kommit längre än att lasta upp det på garagevinden i väntan på bättre tider.

Jag har för avsikt att röja ur garagevinden och smälla upp all den isoleringen på husvinden istället.
Finns det någon lös papp man kan lägga på uppepå denna isoleringen som jag nu använder mig av?
Verkar inte vara ull MED papp nämligen.

Saken är också den, det blir inte så störande kallt på vintern som det blir jävligt störande varmt på sommarn.
Man riktigt känner strålningsvärmen från vinden.
Grr!
0706-419608
perf

Post by perf »

Ta dit en VVS kille som ser över luftflödet i huset. Det är ju som sagt inte värmen man isolerar mot, man gör huset tätare för att förhindra kalluft från att tränga sig in.
135i -08
320Xd -09
Per Forsgren
070-7214976
Leon83

Post by Leon83 »

Funkar kanon med lösull och går fort att spruta om man hyr en sån annars kan du hacka upp det själv för hand med en kratta eller något men tar ett tag, vi har gjort det på många byggen förr, sen tar sig inte råttor igenom det heller!
Post Reply