M50 i e30 chassi
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 60
- Joined: 23 Mar 2011, 10:53
- Location: Växjö-Kalmar
- Contact:
M50 i e30 chassi
Hittat lite olika recept att lägga m50 motor i e30 chassi .
RECEPT nr 1:
M50B25 från E34
M3E36-låda (1053 är första artikel nummer på lådan som kommer från M3,328 motor)
328-kardan med E30 stödlager så passade det rätt upp.
E36-motorfästen
E34/E28-motorkuddar (E28 525/535 motor kuddar är excentriska, snurra kuddar 1/2 varv och det kommer att passa bolt on )
Kylare från E30 med M20 & AC. Använder termokontakten till elfläkt istället för viskokopplingen.
Original E30 exp.kärl
Spakställ från E36
Bromsservo (ATE) från 316 E36, ca 3mm frigång till insuget.
Grenrör från E36 med M50.
Hemmasnickrade rör från grenrör till original E30-katalysatorn.
Grenrör från M3 E36
E34 kabelhärva samt en adapter mellan E30-stam till E34-härva. http://autopower.se/galleriet/bloggbild ... 3_s640.jpg
M3E30 bakaxelklump 3.25:1
RECEPT nr 2
# M50B25 från E34 Med kabelhärva och box.
# Växellådan från e34 (ZF låda från 525/diesel passar inte när man kör med M50 lutning)
# Spakställ från e34 men glöm inte att korta den för 10cm
# Kardan från E36 328 med E30 stödlager (stora hardyn)
# Motorfästen från E36 M50
# Motorkuddar från E34 M50 61mm excentriska , snurra kudde på avgasidan för 1/2 varv .
# Bromsservo Funkar orginal , går utan att byta bromsservo också om man slipar ner 4 ränder på insuget men det blir tajt
# Avgasröret från E34 525 (främre röret mot grenrören som måste svetsas om.
# E30 320 kylare med omgjorda fästen så kylaren hamnar mer mot sidan..
SPAKSTÄLL - Använder du växällådan från e34 måste du korta växelställ för ca 10cm
Vill man inte förlänga pinnen till slavcylinder så kan man göra en distansring eller på annat sätt flytta ut urtrampningslagret. Har för mig att min ring blev nio eller tio millimeter tjock.
http://autopower.se/galleriet/bloggbild ... 9_s640.jpg
http://laddauppbilder.se/?pm=1213070992476
Snacket om Kardan finns här : viewtopic.php?f=8&t=57104
Snacket om ELSHEMAN finns här :
viewtopic.php?f=1&t=489472
http://begla.se/galleri.php?pic=bilder/ ... m50pin.jpg
http://begla.se/e30m50pin.php
http://www.akgmotorsport.com/e30convpins.html
RECEPT nr 1:
M50B25 från E34
M3E36-låda (1053 är första artikel nummer på lådan som kommer från M3,328 motor)
328-kardan med E30 stödlager så passade det rätt upp.
E36-motorfästen
E34/E28-motorkuddar (E28 525/535 motor kuddar är excentriska, snurra kuddar 1/2 varv och det kommer att passa bolt on )
Kylare från E30 med M20 & AC. Använder termokontakten till elfläkt istället för viskokopplingen.
Original E30 exp.kärl
Spakställ från E36
Bromsservo (ATE) från 316 E36, ca 3mm frigång till insuget.
Grenrör från E36 med M50.
Hemmasnickrade rör från grenrör till original E30-katalysatorn.
Grenrör från M3 E36
E34 kabelhärva samt en adapter mellan E30-stam till E34-härva. http://autopower.se/galleriet/bloggbild ... 3_s640.jpg
M3E30 bakaxelklump 3.25:1
RECEPT nr 2
# M50B25 från E34 Med kabelhärva och box.
# Växellådan från e34 (ZF låda från 525/diesel passar inte när man kör med M50 lutning)
# Spakställ från e34 men glöm inte att korta den för 10cm
# Kardan från E36 328 med E30 stödlager (stora hardyn)
# Motorfästen från E36 M50
# Motorkuddar från E34 M50 61mm excentriska , snurra kudde på avgasidan för 1/2 varv .
# Bromsservo Funkar orginal , går utan att byta bromsservo också om man slipar ner 4 ränder på insuget men det blir tajt
# Avgasröret från E34 525 (främre röret mot grenrören som måste svetsas om.
# E30 320 kylare med omgjorda fästen så kylaren hamnar mer mot sidan..
SPAKSTÄLL - Använder du växällådan från e34 måste du korta växelställ för ca 10cm
Vill man inte förlänga pinnen till slavcylinder så kan man göra en distansring eller på annat sätt flytta ut urtrampningslagret. Har för mig att min ring blev nio eller tio millimeter tjock.
http://autopower.se/galleriet/bloggbild ... 9_s640.jpg
http://laddauppbilder.se/?pm=1213070992476
Snacket om Kardan finns här : viewtopic.php?f=8&t=57104
Snacket om ELSHEMAN finns här :
viewtopic.php?f=1&t=489472
http://begla.se/galleri.php?pic=bilder/ ... m50pin.jpg
http://begla.se/e30m50pin.php
http://www.akgmotorsport.com/e30convpins.html
Last edited by Snutten_00 on 04 Jun 2011, 11:01, edited 17 times in total.
Yes , Jag är invandrare .
Stolt SERB
Stolt SERB
-
- Posts: 52
- Joined: 15 Jul 2007, 18:11
Re: M50 i e30 chassi
Grym tråd:) de tackar vi för.. Gör gärna en sticky den som kan så slipper man göra om detta varje gång nån frågar:)
Idrott luktar svett/Sport luktar bensin!!!
-
- Posts: 60
- Joined: 23 Mar 2011, 10:53
- Location: Växjö-Kalmar
- Contact:
Re: M50 i e30 chassi
daytona m3 gabbe wrote:Grym tråd:) de tackar vi för.. Gör gärna en sticky den som kan så slipper man göra om detta varje gång nån frågar:)
Det behövs inte , kommer att uppdatera hela tiden denna inlägg med hur kan man underlätta monteringen av motor. Allas kommentar är välkomna .
Yes , Jag är invandrare .
Stolt SERB
Stolt SERB
Re: M50 i e30 chassi
Kanske dags för forumägarna att göra en sticky av alla dessa M50 i E30 nu, det börjar bli väldigt många olika trådar om samma saker.
Väldigt svårt att hålla isär eller hitta olika nyttiga inlägg i olika trådar nu.
Kan vi inte göra en sådan tråd?
Väldigt svårt att hålla isär eller hitta olika nyttiga inlägg i olika trådar nu.
Kan vi inte göra en sådan tråd?
Grr!
0706-419608
0706-419608
Re: M50 i e30 chassi
Är det jag som är dum i huvet, eller står det inte i stort sett samma info på alla 5 recepten? mer eller mindre
Baka ihop allt till 2st recept istället.. detta kändes förvirrande
Baka ihop allt till 2st recept istället.. detta kändes förvirrande
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
-
- Posts: 60
- Joined: 23 Mar 2011, 10:53
- Location: Växjö-Kalmar
- Contact:
Re: M50 i e30 chassi
Hoppas att nu ser det bättre ut . Säg till om ni vill tillägga nått eller ta bort .
Yes , Jag är invandrare .
Stolt SERB
Stolt SERB
Re: M50 i e30 chassi
Vill man inte förlänga pinnen så kan man göra en distansring eller på annat sätt flytta ut urtrampningslagret. Har för mig att min ring blev nio eller tio millimeter tjock.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT
M3, M3-replika, 325i, 320iT
- ButterflyRacing
- Posts: 1885
- Joined: 14 Mar 2009, 19:15
- Location: Karlstad/Forshaga
Re: M50 i e30 chassi
Helt rätt. (vi gör lite annorlunda, vi svetsar på klossar på armen...men det gör ju samma jobb)
Man ska INTE förlänga pinnen !
Det blir fel geometri på kopplingsarmen.
Jag vet att det finns folk som åker med förlängd pinne. Men det är fortfarande fel.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
070-57 323 57
-
- Posts: 60
- Joined: 23 Mar 2011, 10:53
- Location: Växjö-Kalmar
- Contact:
Re: M50 i e30 chassi
Olika Motorkuddar med Höjd och Modell : http://laddauppbilder.se/?pm=1130717939811
Avgas sidan , motorfäste av M50 och motorkudde av m20 : http://laddauppbilder.se/?pm=1313071788188
Insug sidan,motor fäste M50 och motor kudde m50 e36 pga fel vinkel mste man lägga brickor för 20 mm: http://laddauppbilder.se/?pm=1130717939811
Växelställe från m20 320 89 och växel arm e36 320 : http://laddauppbilder.se/?pm=213071788594
Växellådan M50 520 e34 med liten fläns ,320i drivaxeln och montera allt på diff : http://laddauppbilder.se/?pm=413071795783
Avgas sidan , motorfäste av M50 och motorkudde av m20 : http://laddauppbilder.se/?pm=1313071788188
Insug sidan,motor fäste M50 och motor kudde m50 e36 pga fel vinkel mste man lägga brickor för 20 mm: http://laddauppbilder.se/?pm=1130717939811
Växelställe från m20 320 89 och växel arm e36 320 : http://laddauppbilder.se/?pm=213071788594
Växellådan M50 520 e34 med liten fläns ,320i drivaxeln och montera allt på diff : http://laddauppbilder.se/?pm=413071795783
Yes , Jag är invandrare .
Stolt SERB
Stolt SERB
Re: M50 i e30 chassi
Finns det likande för m60 i e30 chassi?