all jävla el i e34:a
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
all jävla el i e34:a
vad är allt skit som sitter i baksätet på e34 535? är ju en duktig kabelhärva och massa boxar.
är det nå "viktigt" ? eller är det bara elhissar baktute värme och sånt?
är det något som påverkar om bilen fungerar eller inte?
känns bara som massa onödiga kilon som ligger där.
är det nå "viktigt" ? eller är det bara elhissar baktute värme och sånt?
är det något som påverkar om bilen fungerar eller inte?
känns bara som massa onödiga kilon som ligger där.
070-5508807
2010: 11,50 @ 195km/h
2011: 10,80 @ 211km/h
2012: 10,14 @ 228km/h
2013: 9,73 @ 239km/h (opreppat)
2010: 11,50 @ 195km/h
2011: 10,80 @ 211km/h
2012: 10,14 @ 228km/h
2013: 9,73 @ 239km/h (opreppat)
Re: all jävla el i e34:a
sitter inte airbag datorn där?
bmw is tha shit!
Bmw 540I 4.4l
Bmw 328i touring -95 brukis
Bmw 325i sedan -91 skrot
Bmw 535i -92 såld
bmw 323 e21 rosthög
Audi V8 Quattro
Ford sierra x2
Vw Polo cc
kawai Kx450f
Bmw 540I 4.4l
Bmw 328i touring -95 brukis
Bmw 325i sedan -91 skrot
Bmw 535i -92 såld
bmw 323 e21 rosthög
Audi V8 Quattro
Ford sierra x2
Vw Polo cc
kawai Kx450f
Re: all jävla el i e34:a
finns ingen airbag. är en 88a och ska mest köras rakt fram:)
070-5508807
2010: 11,50 @ 195km/h
2011: 10,80 @ 211km/h
2012: 10,14 @ 228km/h
2013: 9,73 @ 239km/h (opreppat)
2010: 11,50 @ 195km/h
2011: 10,80 @ 211km/h
2012: 10,14 @ 228km/h
2013: 9,73 @ 239km/h (opreppat)
Re: all jävla el i e34:a
Om du bara ska köra rakt fram spelar det ju ingen roll om elhissar eller bakrutevärmare lägger av! så det är väll bara ta fram stora avbitartången och rensa upp litebmw545tic wrote:finns ingen airbag. är en 88a och ska mest köras rakt fram:)
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Re: all jävla el i e34:a
jo sant, men vill veta så inge motormässigt kukar ur, o baklysen o sånt vill jag ha kvar då jag åker dagligen med den.
070-5508807
2010: 11,50 @ 195km/h
2011: 10,80 @ 211km/h
2012: 10,14 @ 228km/h
2013: 9,73 @ 239km/h (opreppat)
2010: 11,50 @ 195km/h
2011: 10,80 @ 211km/h
2012: 10,14 @ 228km/h
2013: 9,73 @ 239km/h (opreppat)
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: all jävla el i e34:a
Kolla vad som fungerar nu.
Klipp av alla kablar.
Kolla vad som inte fungerar.
Nu vet du vad prylarna används till
Nej, allvarligt - där sitter främst RM och GM modulerna samt lite säkringar. Troligtvis sitter det lite mer saker där om bilen har lite mer utrustning.
Min 535i -88 är sparsamt utrustad så där sitter som sagt bara RM, GM och ett gäng säkringar.
I korthet hanterar GM och RM saker som vindrutetorkarintervall, uppvärmning av rutor, gissningsvis innerbelysning och massa annat. Jag >TROR< inte det sitter något som är direkt kritiskt för att bilen skall fungera på ett säkert sätt - dvs ingen motorstyrning eller halv/helljus logik eller liknande.
Kan kolla upp lite noggrannare...
Klipp av alla kablar.
Kolla vad som inte fungerar.
Nu vet du vad prylarna används till
Nej, allvarligt - där sitter främst RM och GM modulerna samt lite säkringar. Troligtvis sitter det lite mer saker där om bilen har lite mer utrustning.
Min 535i -88 är sparsamt utrustad så där sitter som sagt bara RM, GM och ett gäng säkringar.
I korthet hanterar GM och RM saker som vindrutetorkarintervall, uppvärmning av rutor, gissningsvis innerbelysning och massa annat. Jag >TROR< inte det sitter något som är direkt kritiskt för att bilen skall fungera på ett säkert sätt - dvs ingen motorstyrning eller halv/helljus logik eller liknande.
Kan kolla upp lite noggrannare...
E30 323i -85 : 100% track day car
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: all jävla el i e34:a
Jo, mest lull-lull som sitter där.
Förutom en sak, vindrutetorkarna kommer inte att fungera om du plockar bort prylarna där under. Av erfarenhet vet jag att de kan vara bra att ha - både när man kör men även när man besiktigar bilen
Och centrallåset kommer inte att fungera heller. Ej heller låsningen av tankluckan (sitter ju en liten aktuator där som låser luckan).
Förutom en sak, vindrutetorkarna kommer inte att fungera om du plockar bort prylarna där under. Av erfarenhet vet jag att de kan vara bra att ha - både när man kör men även när man besiktigar bilen
Och centrallåset kommer inte att fungera heller. Ej heller låsningen av tankluckan (sitter ju en liten aktuator där som låser luckan).
E30 323i -85 : 100% track day car
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Re: all jävla el i e34:a
Snor tråden lite!
Om man tar en bil utan elmanövrerade stolar fram, och monterar elmanövrerade stolar, vart sitter kontaktdonen som ska kopplas imellan stolen och en vad jag antar, en box? Vart sitter denna box?
Om man tar en bil utan elmanövrerade stolar fram, och monterar elmanövrerade stolar, vart sitter kontaktdonen som ska kopplas imellan stolen och en vad jag antar, en box? Vart sitter denna box?
Re: all jävla el i e34:a
Kontakter finns framdraget för elstolar på E34, i alla fall på M5or (kan ibland ligga gömt en bit under mattan). Styrdonet för minnesfunktionen, om den har sånt, sitter under förarsätet. Därtill krävs en härva från donatorbilen eller motsvarande ut till speglarna osv, eftersom dessa också justeras med stolsminnet. Men är det elstol utan minne är det bara att koppla i, om nu samma gäller för vanliga E34 som för M5orna.
Infowars - because there is a war on for your mind
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Re: all jävla el i e34:a
Det är just det jag tror det inte gör, skulle vara tacksam om nån visste då vi just nu håller på med en sådan operation på en polares 525a som ska få M5 skinn inredning.HD91 wrote:om nu samma gäller för vanliga E34 som för M5orna.
Re: all jävla el i e34:a
På min 92a låg det då kontaktdon under stolarna.. Bara att häkta fast..P.Herrdahl wrote:Det är just det jag tror det inte gör, skulle vara tacksam om nån visste då vi just nu håller på med en sådan operation på en polares 525a som ska få M5 skinn inredning.HD91 wrote:om nu samma gäller för vanliga E34 som för M5orna.
- Growl! - http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false; -
- Jonathan Danell
- 0702755150
- Jonathan Danell
- 0702755150
Re: all jävla el i e34:a
Kan man inte koppla om vindrutetorkaren så den fungerar iaf, eller måste man ha (om jag förstått rätt) en dosa som styr det?
Rickard Persson, 0704-353595
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
535 e34 Turbo
Svetslicens mag (135/136) samt mma (111)
Re: all jävla el i e34:a
Parkera den över natten vid glasklockorna i göteborg.. Garanterat kabellfri morgonen efter...
- Growl! - http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false; -
- Jonathan Danell
- 0702755150
- Jonathan Danell
- 0702755150
- daniel-635
- Posts: 210
- Joined: 24 Nov 2008, 21:13
Re: all jävla el i e34:a
Ett tips till alla som vill rensa i elen på en bil.
Plocka först bort alla saker som ska bort.
Elhissar, Elspeglar, C-Lås motorer, Dimljus, knappar till stolsvärme, innerbelysning, färddatorer, farthållare mm.
Linda av all tejp från samtliga kabelstammar och trassla bort kablarna som går till prylarna som ni plockat bort.
Svårare än så är det inte, men inte heller lättare.
Börjar man med sidavbitaren, kommer det ta längre tid jag lovar
Plocka först bort alla saker som ska bort.
Elhissar, Elspeglar, C-Lås motorer, Dimljus, knappar till stolsvärme, innerbelysning, färddatorer, farthållare mm.
Linda av all tejp från samtliga kabelstammar och trassla bort kablarna som går till prylarna som ni plockat bort.
Svårare än så är det inte, men inte heller lättare.
Börjar man med sidavbitaren, kommer det ta längre tid jag lovar
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403