Komp. förhållande för E85?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Komp. förhållande för E85?
Har fått för mig att jag ska åka med E85 i min M30 3,5.
Det är en gatbil (sladd runt korvmojjenbil)
GT40
MSD 7Al tänd
Std kamaxel
Vet någon? Hade tänkt lägga mig runt 10,0:1
Vill ni veta fler detaljer om maskin så säg ifrån!
Det är en gatbil (sladd runt korvmojjenbil)
GT40
MSD 7Al tänd
Std kamaxel
Vet någon? Hade tänkt lägga mig runt 10,0:1
Vill ni veta fler detaljer om maskin så säg ifrån!
Henrik Braun
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
10.5:1 funkar bra om man tänker sej samma tändkurva som för bf98.
(vet flera som kör det)
sänker man kompet under det kan man höjja tändningen rätt rejält. men då helst med o-ringat då cylindertrycket höjjs ordentligt...
lambda runt 0.9 verkar funka bra, runt 0.85-0.8 så bör man uppgradera tändsystem till nått rejält.
min 8vent volvo 4a funka bäst med ca lambda 0.92 komp 9:1 å ca 35 graders tändning/6000rpm.
laddtryck på 1.7 bar, över 1.7 bar så gick toppackningen ganska omedelbart.
(vet flera som kör det)
sänker man kompet under det kan man höjja tändningen rätt rejält. men då helst med o-ringat då cylindertrycket höjjs ordentligt...
lambda runt 0.9 verkar funka bra, runt 0.85-0.8 så bör man uppgradera tändsystem till nått rejält.
min 8vent volvo 4a funka bäst med ca lambda 0.92 komp 9:1 å ca 35 graders tändning/6000rpm.
laddtryck på 1.7 bar, över 1.7 bar så gick toppackningen ganska omedelbart.
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
nej en turbomotor. annars skule jag inte haft laddtryck lr hur
nu är blocket rivet å kompet kommer höjjas till runt 10:1 med orgingning å laddet sänkas till 1.5 bar(Orginal MAP i MS) sen tändningen vet jag inte men den kommer väll antagligen sänkas till runt 30 grader men med labda på runt 0.85 istället.... men än så länge mest spekulationer. det återstår ju att se hur den går bäst...
nu är blocket rivet å kompet kommer höjjas till runt 10:1 med orgingning å laddet sänkas till 1.5 bar(Orginal MAP i MS) sen tändningen vet jag inte men den kommer väll antagligen sänkas till runt 30 grader men med labda på runt 0.85 istället.... men än så länge mest spekulationer. det återstår ju att se hur den går bäst...
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Jag menar att du körde med 35 graders tändning vid atmosfärtryck (= högsta tryck som sugmotor).
Så långsam förbränning att 35 grader skulle fungera vid 270 kPa absoluttryck händer inte om du inte kör specialbränslen och har förbränningsrum gjorda för långsam förbränning så att topptrycket inte hinner ske före ÖDP.
Men det är klart, det är rätt hög kompression du körde med.
Så långsam förbränning att 35 grader skulle fungera vid 270 kPa absoluttryck händer inte om du inte kör specialbränslen och har förbränningsrum gjorda för långsam förbränning så att topptrycket inte hinner ske före ÖDP.
Men det är klart, det är rätt hög kompression du körde med.
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Mattias Sandgren wrote:Jag menar att du körde med 35 graders tändning vid atmosfärtryck (= högsta tryck som sugmotor).
Så långsam förbränning att 35 grader skulle fungera vid 270 kPa absoluttryck händer inte om du inte kör specialbränslen och har förbränningsrum gjorda för långsam förbränning så att topptrycket inte hinner ske före ÖDP.
Men det är klart, det är rätt hög kompression du körde med.
nja, nej inte riktigt,
tändningen byggde jag om så den styrs via hallgivare i fördelaren, å fördelaren kommer från en sugmotor, dvs ingen tändsänkning via laddtrycket, detta var enbart monterat som testa om bilen gick bättre utan sänkningen, och det kan jag lova att den gjorde
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Bmwandreas wrote:Spikningar med E85 verkar inte synas i maskin.
Allright,
Nej då är det ju inte omöjligt att det va det som gjorde att packningen gick då.
Men
35 graders tändning 6krpm
1.7bars ladd
9:1 i komp
lambda 0.92
insugstemp på ca 60 grader (trots en fjuttig t3/04)
tyder ju ändå på att det går att mata på mer med e85 än vad det hade gjort med bf-soppa.
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Jag kanske är lite för näsvis, men hur kom du fram till 35 graders tändning vid 6000rpm och 1.7 bar laddtryck?
Eftersom det i stort sett är samma tändning jag skulle använt vid sugmotortryck så blir jag fundersam. Jag har aldrig mappat med E85 men jag har svårt att tänka mig att så där mycket tändning är nyttigt.
Med vanlig BF98 hade jag inte kört mer än 20 grader utan att vara riktigt säker på att det inte fanns risk för spikning. Det kan ju hända att motorn bara kännts starkare desto mer tändning du gav den.. men då är den begränsad av bränslet till slut.
Eftersom det i stort sett är samma tändning jag skulle använt vid sugmotortryck så blir jag fundersam. Jag har aldrig mappat med E85 men jag har svårt att tänka mig att så där mycket tändning är nyttigt.
Med vanlig BF98 hade jag inte kört mer än 20 grader utan att vara riktigt säker på att det inte fanns risk för spikning. Det kan ju hända att motorn bara kännts starkare desto mer tändning du gav den.. men då är den begränsad av bränslet till slut.
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta