M50B25 eller M30B35??

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Rufurbo
Posts: 14
Joined: 09 May 2011, 11:21

M50B25 eller M30B35??

Post by Rufurbo »

Hej!

Finns väl 100 olika trådar men då har jag missat dom isånafall...


är ny på forumet! Och har kollat in denna sida väldigt länge utan att orka bli medlem, håller på mest i tyskar på min fritid och nu har det slagit mig...


...JAG vill bygga turbo :twisted:

Jag hör en massa olika åsikter kring dessa två motor alternativ jag angett i rubriken, kan nån vägleda mig??

Vilken är stabilast, och målet är åtminstone 600whp när vi väl är i mål.

Blev minst sagt förvånad när jag såg med EGNA ögon hur "flp" ...bromsa 643 HK ur sin M50B25, som också hållt så pass länge, utan varken smidda stakar eller kolva...

Så detta GLÖD HETA turbo forum, ska jag ge mig in på en 525 24v eller en 535 12v ????

Posta gärna trådar om ni direkt känner att den skulle vara nyttig för mig

///// Ruuufurbo
Last edited by Rufurbo on 10 May 2011, 06:27, edited 1 time in total.
User avatar
Blöjan
Posts: 1328
Joined: 26 May 2009, 22:59
Location: Stockholm/ Vingåker

Re: M50B25 eller M50B35??

Post by Blöjan »

Mjadu..

M50B35 kan du väl satsa på... Men vettte fan hur du ska lyckas. vet bara att man kan få max 3,2l ur en m50..
Men antar att du menar m30b35 ;)

M30 är lite lite billigare i inköp men dyrare att få effekt ur än m50 av vad jag sett.

M50 är ju också en mkt mordernare motor och klarar mer slit o släng medans en m30 har problem med att vippor går sönder och kamaxelnockarna slits ned. Samt att hubben vid veven inte gillar att varva runt 6500 för mkt..

Sen är ljudet antagligen avgörande... M30 är grov och väldigt dånande i ljudet medans m50 är lite mer skränigare. Detta är också MIN uppfattning.

Jag skulle satsat på m50. Och det är iofs det jag också gör.

Nån annan får gärna kommentera om jag har fel uppfattning?
Image
-073-7266 822-



325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Re: M50B25 eller M30B35??

Post by Spiidfriik »

M50 vs M30
Största skillnaden är nog topparna. 4-ventilsteknik, dubbla kammar, bra flöde orörd och bra ventimekanism mot 2-ventilsteknik, enkelkam, hyfsat flöde och kass ventilmekanism. Båda har kamkedja. M50 ger möjlighet till variabla kamtider (VANOS) för bättre mellanregister. M50 har hydrauliska lyftare. De gillar inte höga (+7500?) varv och vill dessutom på att leva fan efter hårdkörning. Det sistnämnda är dock bara ofarlig luft i oljan i lyftarna som försvinner efter några minuters vila. Det lär finnas stela lyftare till M50 men jag gissar att de kostar. S50 lyftare passar tyvärr inte alls i M50. M30 har vipparmar med mekanisk ventiljustering. De gillar dock inte heller varv (+6500?) och är gjutna i pisslegering. Värre vippor finns men kostar.
Bottendelarna är nog ganska jämnbördiga vad gäller funktion, effekttålighet och tillförlitlighet. Båda har problem med att krysskilen till huben går sönder. M30 vinner på större volym. Men man bygger rätt billigt en 2,8 M50 på standarddelar och lite mindre billigt en 3,0 och då skulle jag vilja påstå att saken är klar.
M50 har större potential vid samma investerad peng och även bättre tillförlitlighet vid samma effektuttag.

Kom ihåg att vi jämför en 60-tals konstruktion med en (nära) 90-tals dito här...

S38 kan sägas vara en M30 med 4-ventilstopp, dubbla kammar och stela lyftare. Det GÅR att sätta en S38 topp på en M30, men det är inte bolt-on. Alls. S38 är en suverän motor att bygga effektmonster av, men det kostar as.

På samma sätt kan S50 sägas vara en M50 med större volym, ännu bättre topp och stela lyftare standard. Mej veterligt går det inte att sätta S50 topp på M50 botten. S50 kostar också as att bygga på men ger även den utdelning. Antar dock att S38 vinner på volym. Den är förvisso även klart större rent fysiskt och dessutom tyngre.

M20 kan jämföras tämligen rakt av med M30 med det undantaget att M20 saknar M30:s fördelaktiga slagvolym helt och topparna dessutom spricker. Jämt! Går dock att få bukt med genom att man förstärker dem genom att svetsa bryggor i vattenkanalerna. Inte en helt enkel operation, bör utföras av proffs.

M10 är i princip en kortad M30.

M10, M30 och S38 delar bultmönster mot växellådan.
M20, M21, M50, M51, S50, M52, M54, S54 mfl delar ett annat bultmönster. Är således klart lättare att hitta lådor passande dessa.

Ovanstående är min uppfattning, bildad av de projekt jag själv varit delaktig i och det jag läst mej till om andras projekt.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: M50B25 eller M30B35??

Post by Andy_b »

Jag byggde en ganska vild (tam enligt andra :)) m30
enbart pgr av volymen och ljudet
skulle jag bygga idag så skulle jag sattsa på m50 eller s38

så m50 är mitt råd till dej
hälst 3L i framtiden :)
pm om det är nått
Rufurbo
Posts: 14
Joined: 09 May 2011, 11:21

Re: M50B25 eller M30B35??

Post by Rufurbo »

Mycket underbara svar man får här!

Nu är jag på banan känner jag, och då har jag tänkt först leta upp ett fint ex 525 24v bmw.
Alt köpa en motor om jag kommer över en..mejlat på några, så det kanske blir att slå till 8)


Dom ligger ju i väldigt bra kurs! Har tänkt börja med att köpa en 525, ha som vinterbil sedan en lös motor på sidan av som kommer bli rätt hårig :twisted:

Kommer jag på något mer att fråga ( som jag garanterat kommer göra ) så kommer jag posta fler inlägg..

Sitter och surfar runt på forumet och det finns ju en heldel info att tillgå!
Rufurbo
Posts: 14
Joined: 09 May 2011, 11:21

Re: M50B25 eller M30B35??

Post by Rufurbo »

En liten fråga, är det rimligt köra en 525 som vinterbil ? Vad drar en sån i soppa förbrukning, blandad körning ?
Tänkte om man kan hålla sig kring litern eller under, vad är möjligt?

Jag har endast haft en 525 TDS..låg kring 08 - 0.9 lugn körning.

Letar som sagt efter en 525 E34 i fint skick, helst ingen rost i vilket fall. Så införskaffar man sig ett block under vintern och samlar på sig lite grejer för turbobygge..
Daniel86
Posts: 1072
Joined: 23 Apr 2006, 15:46
Location: Hedemora

Re: M50B25 eller M30B35??

Post by Daniel86 »

Runt 1.1 kanske, se till och hitta en nyare än ->93 så du får vanos.. drar lite mindre då.

Långkörning drar dem under litern lätt.

Min 528 -e39 ligger på 0.92 blandad körning dock lite nyare och mer vrid.
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Rufurbo
Posts: 14
Joined: 09 May 2011, 11:21

Re: M50B25 eller M30B35??

Post by Rufurbo »

Tack för svar!

Vanos kom väl 92 och sedan framåt på E34?
Hur som helst så är det en vanos jag ska utgå från :)

Mycket tack :wink:
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: M50B25 eller M30B35??

Post by Casy »

vanos 92/09
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Rufurbo
Posts: 14
Joined: 09 May 2011, 11:21

Re: M50B25 eller M30B35??

Post by Rufurbo »

Casy wrote:vanos 92/09


Tack !! :!:
Rufurbo
Posts: 14
Joined: 09 May 2011, 11:21

Re: M50B25 eller M30B35??

Post by Rufurbo »

Satt och titta lite, verkar finnas en fin bmw 520 - 1994 i tänkbart åk avstånd..alla andra verkar vilja finnas minst 100 mil bort :( .. Så är det när man bor långt upp i norr.

Men till frågan, om jag köper vanos 525 block och trimmar upp under vintern..passar lådan som sitter i 520in ?, funkar den kabelhärvan till 525an, eller blir det bara onödigt krångel. :?
Jag ska antagligen köpa en ZF låda under projektet gång, men bara lite funderingar hur det funkar ihop 525 vanos motor ner i 520in.

Eller är det helt enkelt bäst vänta tills en fin 525 dyker upp... :?:
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: M50B25 eller M30B35??

Post by Casy »

köp en 525 istället, onödigt strul annars
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Rufurbo
Posts: 14
Joined: 09 May 2011, 11:21

Re: M50B25 eller M30B35??

Post by Rufurbo »

Antar att det är det bästa man kan göra, bara vänta :) Tackar för snabba svar ! :D
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Re: M50B25 eller M30B35??

Post by Spiidfriik »

Rufurbo wrote:Satt och titta lite, verkar finnas en fin bmw 520 - 1994 i tänkbart åk avstånd..alla andra verkar vilja finnas minst 100 mil bort :( .. Så är det när man bor långt upp i norr.

Men till frågan, om jag köper vanos 525 block och trimmar upp under vintern..passar lådan som sitter i 520in ?, funkar den kabelhärvan till 525an, eller blir det bara onödigt krångel. :?
Jag ska antagligen köpa en ZF låda under projektet gång, men bara lite funderingar hur det funkar ihop 525 vanos motor ner i 520in.

Eller är det helt enkelt bäst vänta tills en fin 525 dyker upp... :?:


Beror ju lite på. Har du tänkt få bilen godkänd hor SBP med turbo är det bättre att utgå från en 520. Detta eftersom du måste uppgradera exempelvis hela drivlinan och bromssystemet till större/bättre grejer för att klassa den som "ombyggt fordon". Och utgår du från en 520 kan du uppgradera med 525 delar. Ska du ändå bara fulbesiktiga alternativt bygga med M5 grejer är en 525 kanske ett bättre val. Gillar du utrustning är det förmodligen lättare att hitta en välutrustad 525 än en dito 520.

520 lådan passar, likaså kabelhärvan.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Rufurbo
Posts: 14
Joined: 09 May 2011, 11:21

Re: M50B25 eller M30B35??

Post by Rufurbo »

Okej tack för upplysningen.

Har ringt och mejlat på endel 525:or nu, fått massa bilder...alla är rostiga ??? kan man aldrig hitta en bil i det skick man själv har dom i, tyvärr inte många som lägger ner energi på en äldre bil och åtgärdar all rost.

Men det är ju inte dyrt att fixa, bara så jobbigt.. men lite rost måste man ju räkna med, men man vill ju begränsa det så gott de går.

Spanat in denna och haft mejl kontakt med killen och fått endel bilder, ser och han påstår att den är i fint skick "för sin ålder"..
den har ju dock gått 35 000 så man förstår ju att den är använd...synd det är 100 mil för att se på bilen :(
En gammal vän till min far ska tydligen bo där nere.. ska försöka få tag på honom och se ifall han kan göra ett besök hos killen för att se om det är värt åka 200 mil. ( Tur och retur ) för kärran...

http://www.blocket.se/vi/33906686.htm

uusch så trist hålla på med rost :!...kan heller inte bara strunta i det ( som man är ) :P

Förresten, skulle ni råka veta av en fin bil. Så tipsa gärna mig.. :) :)
Rufurbo
Posts: 14
Joined: 09 May 2011, 11:21

Re: M50B25 eller M30B35??

Post by Rufurbo »

Som jag förstått och hört av många.. så är det en VANOS motor jag ska ge mig in på ? Hör massa surr mot varandra nu.. men vad säger ni, ska jag utgå från en vanos ? Har fått bra pris på en 94 525 nu....sugen :P
hellebjork
Posts: 129
Joined: 09 Jul 2006, 14:22
Location: Gävleborg

Re: M50B25 eller M30B35??

Post by hellebjork »

Jag bor i Sandviken, har du nån adress kanske jag kan åka förbi och kolla och ta lite bilder åt dig.
Post Reply