Kopplingsproblem, seg vid högvarv

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

lockarpsgokart.se

Kopplingsproblem, seg vid högvarv

Post by lockarpsgokart.se »

Tjena

Har problem med dåligt ingrepp av kopplingen när jag växlar vid högre varv. Kopplingen funkar greit vid lågfart dock något tungväxlad även då. Åker med åttapuck ofjädrad lamell mot cromolysvänghjul och zf femväxlad. Polare med samma grejor har provat att byta slaven till mindre diameter för att få litr längre slag men utan framgång. Tips för att få till snabba växlingar utan behöva rycka som en dåre?
knotan

Re: Kopplingsproblem, seg vid högvarv

Post by knotan »

vilken olja använder du.

på vissa bilar kan det göra underverk med typ castrols värsting eller redline shookproof :wink:
lockarpsgokart.se

Hej

använder bmws rekomendation. Castrol nånting som var skitdyr. Tycker mer det verkar vara nåt problem med frikopplingen. Har en mindre slav på 20,64 mm istället för 22,2 som jag ska prova med. Men det är intressant att olika oljor kan ha stor betydelse. Tycker bara att det bör fungera med bmws rek.
Napstar

Post by Napstar »

Jag kör också på BMW olja! De kanske e där problemet ligger ;) 350kr/l om jag minns rätt!
knotan

Post by knotan »

´är nog troligen en bra olja redan, va bara på äldre lådor dem rek atf??? det är ju ingen höjdar olja direkt

hur långt från golvet börjar kopplingen driva om du står still och ska åka iväg???
lockarpsgokart.se

Börjar driva ca tre-fyra cm från golvet. Kanske lite långt ner. Ska mecka på den andra slaven ikväll så får vi se om det blir någon skillnad.
Doktorn

Post by Doktorn »

lockarpsgokart.se wrote:Tjena

Har problem med dåligt ingrepp av kopplingen när jag växlar vid högre varv. Kopplingen funkar greit vid lågfart dock något tungväxlad även då. Åker med åttapuck ofjädrad lamell mot cromolysvänghjul och zf femväxlad. Polare med samma grejor har provat att byta slaven till mindre diameter för att få litr längre slag men utan framgång. Tips för att få till snabba växlingar utan behöva rycka som en dåre?
Klumpig o tung lamell?
Henrik Braun

0708438759

E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
knotan

Post by knotan »

jag tänkte på lite samma sak ang lamellen, om den börjar driva så pass långt upp från golvet är det "nog" inget fel på frikopplingen..

det är nog snarare "tröghetsmomentet" i lamellen som är boven i dramat.

en tjockare olja med mindre smörj kan göra att synkringarna funkar marginellt bättre.. '
men lösningen är nog en lättare lamell (dvs stel 4 puck elle rliknande)
finns ju en anledning att man kör med typ 4" kopplingar i kolfiber i riktiga rejsbilar... tom jänkarna har ju fattat detta å börjat gå ner mot 5" kopplingar för att kunna växla bättre vid höga varvtal :roll:
lockarpsgokart.se

Ja gossar..det är nog rätt spår vi är inne på. Svängmassan i lamellen är nog något stor. När den varvar 6-7000 så ligger den nog mot svänghjulet så pass att det blir trögt. Har samma åttapuck som napster och han ska ringa bakaxel och höra om han har fler kunder med liknande problem. Nä tacka vet jag dogbox och quickshiftbrytning! :)
lockarpsgokart.se

Mer slag i slaven var inte lösningen tyvärr. Same shit different slav, kan man säga så ;) ska ringa till bakaxel imorgon så får vi se vad han har för kundkänsla. Den är för tung helt enkelt. Dubbelt så tung som min 220 mm till racern! Gyroeffekten av den blir så pass stor att det tar ca en sekund innan varvtalet är rätt på ingående axel i lådan och nästa växel kan synka in.
Napstar

Post by Napstar »

lockarpsgokart.se wrote:Mer slag i slaven var inte lösningen tyvärr. Same shit different slav, kan man säga så ;) ska ringa till bakaxel imorgon så får vi se vad han har för kundkänsla. Den är för tung helt enkelt. Dubbelt så tung som min 220 mm till racern! Gyroeffekten av den blir så pass stor att det tar ca en sekund innan varvtalet är rätt på ingående axel i lådan och nästa växel kan synka in.
Finns ju sånna som kör fjädrad 6puckad o den borde ju inte vara lättare den?
lockarpsgokart.se

Bakaxel skickar en sexpuckad fjädrad lamell så att vi kan prova ut om åttapucken är problemet, vilket jag tror det är. Bra kundservice :D
knotan

Post by knotan »

hur mycket lättare är den 6puckade fjädrade än 8 puckad då??

det måste ju vara fjäderpaketet som väger mest känns det som???
lockarpsgokart.se

Jag vet inte vikten jämförelsevis. Ska kolla det när jag får den. Bakaxel hade sålt en jäkla massa sexpuckar med fjädrat centrum med bara positiva kundreaktioner medans han bara sålt ett fåtal av den som napster och jag har. Det är inte heller säkert att det är gyrot som ställer till problem utan det skulle kunna vara att den åttapuckades centrum böjer sig vid höga varv vilket gör att en viss annliggning kvarstår. Vi får se om det blir bättre med den andra. Ska ta tillfället i akt och provpressa tryckplattan för att se var den är som starkast. Är den starkast innan den uppnår lamellens tjocklek så schimasar jag den där.
Napstar

Post by Napstar »

o så här såg lamellen ut vid demontering!!

Mot tryckplattan
Image

Mot motor
Image
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

Har sett hur många som helst som haft problem med de där lamellerna, verkar inte fungera.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Napstar

Post by Napstar »

Saken va inte att det slirade utan tvärtom den ville inte frikoppla ordentligt. Det va bra bett i skiten fast så liten anläggningsyta.! Nu blire 6puckad plan lamell till skillnad mot den 8puckad som kändes lite konkav..
Post Reply