Kopplingsproblem, seg vid högvarv
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
-
- Posts: 49
- Joined: 30 Sep 2010, 23:36
- Location: svedala
Kopplingsproblem, seg vid högvarv
Tjena
Har problem med dåligt ingrepp av kopplingen när jag växlar vid högre varv. Kopplingen funkar greit vid lågfart dock något tungväxlad även då. Åker med åttapuck ofjädrad lamell mot cromolysvänghjul och zf femväxlad. Polare med samma grejor har provat att byta slaven till mindre diameter för att få litr längre slag men utan framgång. Tips för att få till snabba växlingar utan behöva rycka som en dåre?
Har problem med dåligt ingrepp av kopplingen när jag växlar vid högre varv. Kopplingen funkar greit vid lågfart dock något tungväxlad även då. Åker med åttapuck ofjädrad lamell mot cromolysvänghjul och zf femväxlad. Polare med samma grejor har provat att byta slaven till mindre diameter för att få litr längre slag men utan framgång. Tips för att få till snabba växlingar utan behöva rycka som en dåre?
Re: Kopplingsproblem, seg vid högvarv
vilken olja använder du.
på vissa bilar kan det göra underverk med typ castrols värsting eller redline shookproof
på vissa bilar kan det göra underverk med typ castrols värsting eller redline shookproof

-
- Posts: 49
- Joined: 30 Sep 2010, 23:36
- Location: svedala
Re: Kopplingsproblem, seg vid högvarv
Hej
använder bmws rekomendation. Castrol nånting som var skitdyr. Tycker mer det verkar vara nåt problem med frikopplingen. Har en mindre slav på 20,64 mm istället för 22,2 som jag ska prova med. Men det är intressant att olika oljor kan ha stor betydelse. Tycker bara att det bör fungera med bmws rek.
använder bmws rekomendation. Castrol nånting som var skitdyr. Tycker mer det verkar vara nåt problem med frikopplingen. Har en mindre slav på 20,64 mm istället för 22,2 som jag ska prova med. Men det är intressant att olika oljor kan ha stor betydelse. Tycker bara att det bör fungera med bmws rek.
Re: Kopplingsproblem, seg vid högvarv
Jag kör också på BMW olja! De kanske e där problemet ligger
350kr/l om jag minns rätt!

Re: Kopplingsproblem, seg vid högvarv
´är nog troligen en bra olja redan, va bara på äldre lådor dem rek atf??? det är ju ingen höjdar olja direkt
hur långt från golvet börjar kopplingen driva om du står still och ska åka iväg???
hur långt från golvet börjar kopplingen driva om du står still och ska åka iväg???
-
- Posts: 49
- Joined: 30 Sep 2010, 23:36
- Location: svedala
Re: Kopplingsproblem, seg vid högvarv
Börjar driva ca tre-fyra cm från golvet. Kanske lite långt ner. Ska mecka på den andra slaven ikväll så får vi se om det blir någon skillnad.
Re: Kopplingsproblem, seg vid högvarv
Klumpig o tung lamell?lockarpsgokart.se wrote:Tjena
Har problem med dåligt ingrepp av kopplingen när jag växlar vid högre varv. Kopplingen funkar greit vid lågfart dock något tungväxlad även då. Åker med åttapuck ofjädrad lamell mot cromolysvänghjul och zf femväxlad. Polare med samma grejor har provat att byta slaven till mindre diameter för att få litr längre slag men utan framgång. Tips för att få till snabba växlingar utan behöva rycka som en dåre?
Henrik Braun
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
Re: Kopplingsproblem, seg vid högvarv
jag tänkte på lite samma sak ang lamellen, om den börjar driva så pass långt upp från golvet är det "nog" inget fel på frikopplingen..
det är nog snarare "tröghetsmomentet" i lamellen som är boven i dramat.
en tjockare olja med mindre smörj kan göra att synkringarna funkar marginellt bättre.. '
men lösningen är nog en lättare lamell (dvs stel 4 puck elle rliknande)
finns ju en anledning att man kör med typ 4" kopplingar i kolfiber i riktiga rejsbilar... tom jänkarna har ju fattat detta å börjat gå ner mot 5" kopplingar för att kunna växla bättre vid höga varvtal
det är nog snarare "tröghetsmomentet" i lamellen som är boven i dramat.
en tjockare olja med mindre smörj kan göra att synkringarna funkar marginellt bättre.. '
men lösningen är nog en lättare lamell (dvs stel 4 puck elle rliknande)
finns ju en anledning att man kör med typ 4" kopplingar i kolfiber i riktiga rejsbilar... tom jänkarna har ju fattat detta å börjat gå ner mot 5" kopplingar för att kunna växla bättre vid höga varvtal

-
- Posts: 49
- Joined: 30 Sep 2010, 23:36
- Location: svedala
Re: Kopplingsproblem, seg vid högvarv
Ja gossar..det är nog rätt spår vi är inne på. Svängmassan i lamellen är nog något stor. När den varvar 6-7000 så ligger den nog mot svänghjulet så pass att det blir trögt. Har samma åttapuck som napster och han ska ringa bakaxel och höra om han har fler kunder med liknande problem. Nä tacka vet jag dogbox och quickshiftbrytning! 

-
- Posts: 49
- Joined: 30 Sep 2010, 23:36
- Location: svedala
Re: Kopplingsproblem, seg vid högvarv
Mer slag i slaven var inte lösningen tyvärr. Same shit different slav, kan man säga så
ska ringa till bakaxel imorgon så får vi se vad han har för kundkänsla. Den är för tung helt enkelt. Dubbelt så tung som min 220 mm till racern! Gyroeffekten av den blir så pass stor att det tar ca en sekund innan varvtalet är rätt på ingående axel i lådan och nästa växel kan synka in.

Re: Kopplingsproblem, seg vid högvarv
Finns ju sånna som kör fjädrad 6puckad o den borde ju inte vara lättare den?lockarpsgokart.se wrote:Mer slag i slaven var inte lösningen tyvärr. Same shit different slav, kan man säga såska ringa till bakaxel imorgon så får vi se vad han har för kundkänsla. Den är för tung helt enkelt. Dubbelt så tung som min 220 mm till racern! Gyroeffekten av den blir så pass stor att det tar ca en sekund innan varvtalet är rätt på ingående axel i lådan och nästa växel kan synka in.
-
- Posts: 49
- Joined: 30 Sep 2010, 23:36
- Location: svedala
Re: Kopplingsproblem, seg vid högvarv
Bakaxel skickar en sexpuckad fjädrad lamell så att vi kan prova ut om åttapucken är problemet, vilket jag tror det är. Bra kundservice 

Re: Kopplingsproblem, seg vid högvarv
hur mycket lättare är den 6puckade fjädrade än 8 puckad då??
det måste ju vara fjäderpaketet som väger mest känns det som???
det måste ju vara fjäderpaketet som väger mest känns det som???
-
- Posts: 49
- Joined: 30 Sep 2010, 23:36
- Location: svedala
Re: Kopplingsproblem, seg vid högvarv
Jag vet inte vikten jämförelsevis. Ska kolla det när jag får den. Bakaxel hade sålt en jäkla massa sexpuckar med fjädrat centrum med bara positiva kundreaktioner medans han bara sålt ett fåtal av den som napster och jag har. Det är inte heller säkert att det är gyrot som ställer till problem utan det skulle kunna vara att den åttapuckades centrum böjer sig vid höga varv vilket gör att en viss annliggning kvarstår. Vi får se om det blir bättre med den andra. Ska ta tillfället i akt och provpressa tryckplattan för att se var den är som starkast. Är den starkast innan den uppnår lamellens tjocklek så schimasar jag den där.
Re: Kopplingsproblem, seg vid högvarv
o så här såg lamellen ut vid demontering!!
Mot tryckplattan

Mot motor

Mot tryckplattan

Mot motor

Re: Kopplingsproblem, seg vid högvarv
Har sett hur många som helst som haft problem med de där lamellerna, verkar inte fungera.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Re: Kopplingsproblem, seg vid högvarv
Saken va inte att det slirade utan tvärtom den ville inte frikoppla ordentligt. Det va bra bett i skiten fast så liten anläggningsyta.! Nu blire 6puckad plan lamell till skillnad mot den 8puckad som kändes lite konkav..