M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Post by nicke.t »

cerveza wrote:
nicke.t wrote:kör du me chip så har du kvar lmm. kör på E85 oxo.



Då räcker spridarna till typ 300-310hk på 3,8bars grundtryck. lite beroende på vilken Dc som ligger i chipet.


ja,får köra lite större spridare då om han ska ha mer mos.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
Stianlokkeberg
Posts: 9
Joined: 03 May 2011, 18:41

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Post by Stianlokkeberg »

Hvor langt rekker bunndelen, å ikke minst chippen, før det blir spickninger? Er vel like greit å kjøre 550cc dyser, å ikke kjøre på 100% ..
hardrox
Posts: 141
Joined: 26 Sep 2009, 14:48
Location: Stockholm / Haninge

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Post by hardrox »

dka525 wrote:gör som jag skrev. kör med volvo gröna 968or. 465cc 4"lmm fekzen chipp ställbar BTR.
och använd en bb lambda. så vrider du upp laddet så mycket du kan/vill så länge den håller bra lambda och ARF värde. :!:
kan räcke med en spikning så blåser du topp packningen. inge roligt :cry:

det kommer bli skitbra. men din koppling kommer typ att börja slira runt 0.7 0.8bar om det är orginal


Har köpt 6st Bosch 968or nu av en på forumet i alla fall, och jag kommer mappa efter 98 oktan.
4" LMM, duger inte orginal för effekt målet jag hade?
Men behöver jag verkligen en BTR? Tanken är att jag kör med original lambda men när jag mappar bilen monterar jag dit en bblambda som fekzen har.
Angående kopplingen så är den bytt, vet inte vad den är bytt till men den är lååångt ifrån hur en original koppling beter sig, så här kör jag tills det inte går längre.

Ett annat problem är mitt avgassystem, det är komplett sportavgas från uppsala avgasteknik med race kat, dock är det 2.5" och jag kommer inte byta det den här säsongen utan det får bli ett 3" mot vintern. Så jag undrar vid vilken effekt på ett UNGEFÄR detta kommer hindra mig?

EDIT: Snackat med streetpower nu och GT35an finns inte i lager och grenrör tar ett tag.
Någon som vet hur en HX40 mäter sig mot en GT35? Och vart man kan hitta ett grenrör för e34 med toppmontering? :?:
garaget.org/hardrox.
User avatar
dka525
Posts: 135
Joined: 11 Apr 2011, 18:31

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Post by dka525 »

du lär ha en ställbar btr. då spridarna öppnar vid 3,8bar annars startar inte bilen. och orginal btren i railen öppnar vid 3bar!
968orna räcker gott och väll till 400+ på bf98 tror du behöver en större lmm 4" då bilen motorn kommer vilja ha mera flås, annars så kommer du bottna lmm.
3" downpipe 2,5" resten..

hx40 eller WH1E(hx40) som dumpkopieraren säljer. kommer funka skitbra. den kommer spoola snabbt med 19 avgas och 54mm inducer


Stianlokkeberg. bottendelen beroende på skick slitage mm, 500hk?! dvs utan spikningar och e85
525 e34 m50b28 427whp / 581wnm @ 1,0bar
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Post by Bäckis »

Öppnar vid 3,8 bar? Öppnar vi 3 bar? Läs mer på forumet om hur saker fungerar innan du stjälper andra.

Bränsletrycket avgör bara hur mkt flöde spridarna ger, det "öppnas" inget av tryck.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Post by Nisse Järnet »

4" lmm lär väl räcka??
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Post by Bäckis »

Hardrox: GT35 är sämre på allt än en Precisionturbo, och dyrare.

Vi bygger rör, har jigg.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Post by cerveza »

Bäckis wrote:Öppnar vid 3,8 bar? Öppnar vi 3 bar? Läs mer på forumet om hur saker fungerar innan du stjälper andra.

Bränsletrycket avgör bara hur mkt flöde spridarna ger, det "öppnas" inget av tryck.


Men han kan väll det här med motorer ?, jag vart iaf imponerad till tusen. Kan dock bero på min okunskap som tidigare nämndes :cry:
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Post by cerveza »

Bäckis wrote:Hardrox: GT35 är sämre på allt än en Precisionturbo, och dyrare.

Vi bygger rör, har jigg.



Säkert en kina mitt i allt oxå
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Post by Bäckis »

Nehh, sitta och snacka kinesgrejor och luftmassemätare kan ni göra på mindre seriösa platser, jag låser tråden för att rädda det lilla jag har kvar av ett en gång gott humör!
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Locked