M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

hardrox
Posts: 141
Joined: 26 Sep 2009, 14:48
Location: Stockholm / Haninge

M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Post by hardrox »

Det är dags att finbilen får lite mos i sig känner jag, har det mesta av receptet klart men har ändå lite funderingar och tänkte höra här om någon har lust att svara på dom :)
Effekt målet är omkring 350 antar jag, i motorn.

Tanken är att ladda max 1 bar, ingen mening att byta sprutet då va? Mappat orgnial duger?
Angående topp packningen, kan jag köra helt orginal eller ska man skaffa mls packning / arp bultar?

Sitter "sportavgasssytem" med "race" kat från uppsala avgasteknik, vad säger ni om det? Duger inte det till 350hk får det bli lägre ladd, för avgas har jag ingen lust att bygga om i första taget.

Tanken är att det ska vara en GT35 turbo i alla fall.
garaget.org/hardrox.
User avatar
dka525
Posts: 135
Joined: 11 Apr 2011, 18:31

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Post by dka525 »

fekzen chipp och större spridare typ 465cc och resten orginal. 1bar =400hk
525 e34 m50b28 427whp / 581wnm @ 1,0bar
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Post by cerveza »

dka525 wrote:fekzen chipp och större spridare typ 465cc och resten orginal. 1bar =400hk



Det var ju inte illa :wink: .

Seriöst så blir där inga 400hk sådär jättelätt som ni skriver, den dagen då en sån bil rullar in i dynon här och ger 400hk på bensin och de grejorna ska jag ge killen en kram.
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
dka525
Posts: 135
Joined: 11 Apr 2011, 18:31

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Post by dka525 »

du vet eller? har du prövat? 400hk i motorn. kompisen hade samma setup fast med 4"lmm, han drog flera gånger om en m5 e39 på alla vxl.
visst den väger mera osv. men runt 400hk skulle jag tippa.
525 e34 m50b28 427whp / 581wnm @ 1,0bar
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Post by Nisse Järnet »

1 bar med en TD04 13T eller en HX55? :roll:
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Post by cerveza »

dka525 wrote: men runt 400hk skulle jag tippa.



Sedär ja.

Nej jag är nybörjare på motorer, men har svårt att tänka mig att det skulle ge så mycket.
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
hardrox
Posts: 141
Joined: 26 Sep 2009, 14:48
Location: Stockholm / Haninge

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Post by hardrox »

Så fekzen rekommenderar ni ?

MVH hardrox
garaget.org/hardrox.
User avatar
dka525
Posts: 135
Joined: 11 Apr 2011, 18:31

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Post by dka525 »

haha td04 13c ....står ju klart och tydligt gt35. så 400hk borde inte vara några problem.
525 e34 m50b28 427whp / 581wnm @ 1,0bar
hardrox
Posts: 141
Joined: 26 Sep 2009, 14:48
Location: Stockholm / Haninge

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Post by hardrox »

Så fekzen rekommenderar ni ?

MVH hardrox
garaget.org/hardrox.
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Post by TreLingon »

Ja.
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Post by Hansa »

Rekomenderar även PPF :lol:
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
hardrox
Posts: 141
Joined: 26 Sep 2009, 14:48
Location: Stockholm / Haninge

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Post by hardrox »

Snackat med honom och han undrade om jag skulle köra med en bb lamda, han hade en som man kunde köra med annars så det var inga problem.

Vinner jag något på att köpa en egen bblamda?

Hansa: hade ju inte bangat på ppf map, men dom ligger mycket längre bort. Känns skönt att ha "mapparen" nära hemifrån.
garaget.org/hardrox.
hardrox
Posts: 141
Joined: 26 Sep 2009, 14:48
Location: Stockholm / Haninge

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Post by hardrox »

Hur gör man med lmm, behövs det någon form av adapter?
garaget.org/hardrox.
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Post by nicke.t »

kör du me chip så har du kvar lmm. kör på E85 oxo.
Last edited by nicke.t on 03 May 2011, 16:06, edited 1 time in total.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
dka525
Posts: 135
Joined: 11 Apr 2011, 18:31

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Post by dka525 »

gör som jag skrev. kör med volvo gröna 968or. 465cc 4"lmm fekzen chipp ställbar BTR.
och använd en bb lambda. så vrider du upp laddet så mycket du kan/vill så länge den håller bra lambda och ARF värde. :!:
kan räcke med en spikning så blåser du topp packningen. inge roligt :cry:

det kommer bli skitbra. men din koppling kommer typ att börja slira runt 0.7 0.8bar om det är orginal
525 e34 m50b28 427whp / 581wnm @ 1,0bar
User avatar
dka525
Posts: 135
Joined: 11 Apr 2011, 18:31

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Post by dka525 »

ps har du btr? annars så har jag en malpassi linjär 1:1 en sådan du ska ha till spridarna. 400kr
525 e34 m50b28 427whp / 581wnm @ 1,0bar
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.

Post by cerveza »

nicke.t wrote:kör du me chip så har du kvar lmm. kör på E85 oxo.



Då räcker spridarna till typ 300-310hk på 3,8bars grundtryck. lite beroende på vilken Dc som ligger i chipet.
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Locked