r.ivars - SMOKEMACHINES

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Post by Pimplaren »

Hoppas du får till kopplingen nu :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Post by bmw_fredde »

Vad kör du för kors och stödlager på kardan??? blir den inte för lång med växellådsspacern??
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Post by robbz »

bmw_fredde wrote:Vad kör du för kors och stödlager på kardan??? blir den inte för lång med växellådsspacern??


Glid-yoke vet du :)

ser mkt bra ut ivars!
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Post by r.ivars »

jävla helvete.....

jag har nåt bryt imellan växellåda och motor...

1. provat hinka dit lådan och gjort ett växellådsfäste
2. har ögoncentrerat tilton grejerna, gick åt helvete ungefär 3gånger sen drog jag knappt åt kopplingen, hängde på lådan och ryckte ut, drog sedan kopplingen och lådan gick på... Men det bryter på något vis, han vill glipa på ett visst ställe när man snurrar motorn, glipan flyttar sig altså med motorn.. Och drar jag åt lådan går motorn knappt att rubba..

- Axeln tar INTE i förlångt i pilotlagret.
- Har provat montera lådan utan tiltonlagret.
- finns inga skrapande ljud.

tanke 1. kan kopplingen på något vis vara snäppet ocentrerad och därmed hålla i för de här brytningarna?

tanke 2. eftersom allt utom svänghjul är uppsatt i svarv senaste dagarna kan lådan vara felsvetsad eftersom sprängkåpan är omsvetsad... skulle den då bete sig så här?

jag har haft växel i på alla försök, känns dock som det borde kvitta

tacka fan för att polaren emanuel var med på kvällskvisten idag annars hade jag nog inte ens hunnit med en femtedel av allt låda ner låda upp strul..
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Boppe
Posts: 62
Joined: 04 Mar 2011, 15:42
Location: Finspång

r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Post by Boppe »

Tanke 1 går väl att utesluta genom att helt enkelt koppla ur en gång för man får väl anta att själva lamellen är centrerad i sig?

Min gissning ligger på tanke 2.
Bygger på en 2000 touring. Evighetsprojekt.
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Post by robbz »

kåpan är nog inte rätt svetsad tyvärr :oops: ....

när ska eländet ta slut för dig?
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Post by r.ivars »

jo precis kopplar man ur lär de lägga sig rätt.

Ska göra kopplingsledning idag och lufta ur.. och hålla tummarna.. kan inte komma på något annat, allt ser ut att stämma så bra när jag kontrollmäter :(

har en exelfil med alla mått ifall någon siffernisse är sugen på att kika lite på caset...
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Post by r.ivars »

- tips på firmor som mäter in lådor rakt och svetsar för humant pris och gör bra jobb?

börjar lessna på allt strul och jag har inte ens provat starta och köra......
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Post by Bäckis »

Plocka ur pilotlagret och montera då ser du om den hamnat ur centrum vid svetsning, för då går den ju dit ändå?
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Post by Per Eriksson »

"Men det bryter på något vis, han vill glipa på ett visst ställe när man snurrar motorn, glipan flyttar sig altså med motorn"

Vore lådan skevt svetsad eller ocentrerad skulle det inte röra sig så, det enda som kan orsaka detta är skevt svänghjul, ocentrerad koppling eller skev ingående axel, d.v.s. sånt som snurrar med veven.

Är lådan offcenter hade glipan stannat på samma ställe.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Post by Bäckis »

Det är inte helt enkelt för att kopplingen inte är dragen då? Om inte alla är dragna exakt lika lite vill säga....
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Post by r.ivars »

kopplingen var boven ! :-)

lite ppf preview som jag alltid har här och inte på andra forum (updates utan bilder).

jag gjorde klart ny kopplingsledning drog lådan ungefär med lika mycket glapp närmare, och luftade ur och pumpade koppling, sen jävlar vart det bra!!

så jag slog till med att montera diffen som larsson hämtade idag åt mig.

bytte yoke på diffen,

monterade även på AVO, hjuleln, började byta knutkors på kardan pga storleksbyte..

sen flyttade jag även en massa grejer till bilen ur garaget... av apdåliga skäl!!!!!

Så det var en mycket hektisk efterjobbet kväll idag igen.............. Men men, snart ska m50in vråla! :mrgreen:
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Post by robbz »

sköööönt!!

grattis! 8)
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Boppe
Posts: 62
Joined: 04 Mar 2011, 15:42
Location: Finspång

r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Post by Boppe »

Har bara följt den här tråden några månader men i påsk tog jag mig tid att läsa hela.
Vilken sjuk energi herrn har!
Skitgrymt bygge!
Och tack som fan för skitskoj läsning!

Gött att det börjar arta sig igen...MVH
Bygger på en 2000 touring. Evighetsprojekt.
User avatar
stoffe_turbo
Posts: 126
Joined: 17 Aug 2007, 18:43
Location: Gällivare

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Post by stoffe_turbo »

Ser riktigt fint ut ditt bygge!! ska sätta en 530d e60 låda på min s38, funderar om axeln ska sticka ut precis lika mycket (förbi kanten på sprängkåpan) som på original 280? sticker din axel ut lika som på en zf nu med spacern??

mvh
User avatar
m_ellisson
Posts: 1296
Joined: 03 Aug 2008, 17:43
Location: kalmar
Contact:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Post by m_ellisson »

Blir grymt bra ivars :)
Hoppas det blir en 8 s tid i sommar :twisted:
///Magnus Ellisson
0733213976
Projekttråd: Bygger om E30in till Proint godkänd!

Facebooksida: Mellisson Drifting

Stort tack:
PPF
Streetpower Olofström
Redins Bilsmedja
Sandqvist Motorsport
DanneJDrift.se
Dan Gyldmark
AutoExperten Kalmar
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - 2009 9,18 - 2010 9,04 -

Post by r.ivars »

stoffe_turbo wrote:Ser riktigt fint ut ditt bygge!! ska sätta en 530d e60 låda på min s38, funderar om axeln ska sticka ut precis lika mycket (förbi kanten på sprängkåpan) som på original 280? sticker din axel ut lika som på en zf nu med spacern??

mvh


maila mig på info@ivarsproduction.se så kan jag hjälpa dig lite när jag har ett par minuter över.. så du slipper klampa i samma RISIGA JÄVLA HELVETS HORKLAVER... :) ursäkta franskan men det bara flödar när jag tänker på huvudvärken jag haft med det där lådbekymret i stressiga tider.
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Post Reply