Bödvar wrote: 900/månaden helförsäkrad.
??
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Bödvar wrote: 900/månaden helförsäkrad.
baumgardt wrote:Bödvar wrote: 900/månaden helförsäkrad.
??
pelko wrote:Slarvas lite med oljebyten...
Vet du hur mycket stryk en högvarvig V8 tar om oljenivån är för låg eller om oljan är piss? Detta ihop med idioter som hårdkör kalla motorer dödar dom fort.
pelko wrote:Jag bryr mig inte på 90% av mina bilar och det är för att 90% av mina bilar är skitbilar. Gamla volvos spelar ingen roll hur man kör och min nya V70 har garantier till allt
En bil vars halva värde ligger i motorn, tex gamla ///M bilar, så är det idiotiskt att inte tänka på kallstarter. Det är idiotiskt att inte tänka på det i alla bilar egentligen som man bryr sig om.
70% av motorns slitage kommer från kallstarter.
e30Tompa wrote:pelko wrote:Slarvas lite med oljebyten...
Vet du hur mycket stryk en högvarvig V8 tar om oljenivån är för låg eller om oljan är piss? Detta ihop med idioter som hårdkör kalla motorer dödar dom fort.
Är det inte dessa m5:or som har varvtalsspärren när motorn är kall som gör det omöjligt att varva över växlingsbara varvtal, och som visas som en tabell på mätarhuset? Hur som är det är jävligt listig och smart uppfinning då polarens användes på kalla vintermornar
EAndersson wrote:Snyggt med imolaröd!
Är det den svensksålda 00:an från Värmland? (Eller ja säljaren bodde väl i Köpenhamn?)
Casy wrote:Klangen, spola motor med kallt vatten blir väl ingen kallstart. För mig är kallstart allt under 0an, tex -20 grader. Då lär slitaget öka en hel del jämfört med säg +5 grader. Säger inte att pelko har rätt i sin siffra på 70%, men visst ger kallstarter ökat slitage. Speciellt när det är snorkallt ute mvh
Bödvar wrote:Casy wrote:Klangen, spola motor med kallt vatten blir väl ingen kallstart. För mig är kallstart allt under 0an, tex -20 grader. Då lär slitaget öka en hel del jämfört med säg +5 grader. Säger inte att pelko har rätt i sin siffra på 70%, men visst ger kallstarter ökat slitage. Speciellt när det är snorkallt ute mvh
Det jag kan tänka mig att man uppnår med att spola kallt vatten på motorn är nog för att upptäcka sprickbildningar eller liknande?