nicke.t wrote:svenska husbyggar firmor har ju fått förfrågan från japan om dom kan leverera hus, så nog duger våra hus där tydligen.
Det va som fan! Ja, om man får va lite stolt så lär jag påstå att vi i Norden är väldigt långt gånget i utvecklingen på väldigt många plan.
Titta på skogsindustrin i USA, största skrattet jag klämt fram ever. Va ett avsnitt på Discovery när Amerikanska loggers fick över en toppmodern Svensk skotare. Såg ut som dom opererat upp ögonbrynen i hårfästet. Så impade va de över maskinen. Va rena rama framtiden för dom.
Edit, väldigt OT nu. Vart bara så "in the moment".
maattias wrote:människan har fått makt över mycket men naturen kommer dom aldrig kunna göra något åt. Helt sjuukt ju, usch. Enorma krafter, husen kommer som träbåtar flytandes.. Som tur är husen mm. i japan konstruerade för att tåla rejält med stryk.. skulle nåt liknande komma här så skulle det ju ta slätt med sig..
MVH. Mattias
"människan har fått makt över mycket men naturen kommer dom aldrig kunna göra något åt."
Dom? Vad är du då, en hund eller?
Angående husbyggnationer. Alltså,va? Tror du är fel ute med att säga att vi nordbor konstruerar dåligt byggda kåkar, jämför lite snabbt med USA så är våra rätt "bulletproof". Klart betong och tegelhus klarar mer men virket är knappast bättre i Japan så att trähusen skulle stå emot detta är rent BS.
Kan du tänka dig hur många ton vatten som pressar emot väggarna där? Säg 10ton vatten per kvadrat meter vägg. Rätt logiskt att skiten rasar. Spelar ingen roll om det är byggt i Japan eller i Skogaholm.
Tornados, Tsunamis etc. river om inte allt, väldigt mycket.
Hund? nej..
ang. byggandet så tog jag allt baserat från när ett radio programm som jag lyssnade på jobbet en dag när dom snacka om allt dedär, så sa dom att i japan har dom byggd/konsturerat husen så dom ska bättre tåla jordbävningar. Så vet inte om det bara var bullshit då eller.
har aldrig sagt/menat att vi här skulle fixa dåliga kåkar!! Om det lät så ber jag om ursäkt, det var inte menat så. Vi har defenitivt kvalite här! men som sagt, annan konstruktion bara, väldigt sällan det kommer några jordbävningar här så.. Jo helt klart, finns inget som årkar emot vattnet. Handlar om sjuuuka krafter. Men fick mig att höja på ögonbryna lite när ett komplett hus kommer flytande på vattnet. Rätt så stabilt då.. Så inte omöjligt att det ligger nåt i de att dom har lite kraftigare, eller kraftigare e fel ord men helt enkelt annorlunda konstruktion..
MVH. Mattias
Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa!
de är väll höghus å skyskrapor som är byggda för jordbävningar.en vanlig villa flyter lätt från grunden vare sej den är japansk eller svensk när de kommer såna vattenmassor.