Skruva isär E30 lamelldiff, lite tips tack

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

RoDe wrote:lite hjärnsläpp idag. andra lamelldiffen jag plockar isär och renoverar, men totalt glömt i vilken ordning dom tre små brickorna sitter.

1mm tjock kupolforad bricka
2mm tjock vanlig bricka
1 bricka med ett "öra"

någon som kan tipsa???
kan ta reda på det, men inte förens fredag dock.. om du orkar vänta :)

EDIT, hittade en bild på datorn, kan du dömma något utifrån bilden?
bild
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

Casy wrote:
RoDe wrote:lite hjärnsläpp idag. andra lamelldiffen jag plockar isär och renoverar, men totalt glömt i vilken ordning dom tre små brickorna sitter.

1mm tjock kupolforad bricka
2mm tjock vanlig bricka
1 bricka med ett "öra"

någon som kan tipsa???
kan ta reda på det, men inte förens fredag dock.. om du orkar vänta :)

EDIT, hittade en bild på datorn, kan du dömma något utifrån bilden?
[img=http://img338.imageshack.us/img338/6774/20101031132.jpg]bild[/img]
kan vänta tills på fredag, bilden visas inte dock.
The Lower Class
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

nu funkar bilden :wink:
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

Casy wrote:nu funkar bilden :wink:
ser att den med örat sitter högst upp, men dom andra två?

återkom gärna på fredag i vilken ordning dom sitter som åt vilket håll den kupolformade brickan ska sitta.
The Lower Class
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

RoDe wrote:
Casy wrote:nu funkar bilden :wink:
ser att den med örat sitter högst upp, men dom andra två?

återkom gärna på fredag i vilken ordning dom sitter som åt vilket håll den kupolformade brickan ska sitta.
Har börjat montera ihop min diff nu med 45%, men i en 25% lamelldiff i originalutförande ser det ut såhär, räknat nerifrån:

4mm tjock bricka
liten bricka urfräsning
liten bricka kupad /\
liten bricka 1 öra
kupolbricka /\
bricka 4 öron
friktionslamell
tryckringar med drev
friktionslamell
bricka 4 öron
kupolbricka \/
liten bricka 1 öra
liten bricka kupad \/
liten bricka urfräsning

I denna följden ska lamellpaketet monteras ihop :)

Med 45% ser det ut såhär:

liten bricka urfräsning
liten bricka kupad /\
liten bricka 1 öra
kupolbricka /\
bricka 4 öron
friktionslamell
bricka 4 öron
friktionslamell
tryckringar med drev
friktionslamell
bricka 4 öron
friktionslamell
bricka 4 öron
liten bricka 1 öra
liten bricka kupad \/
liten bricka urfräsning

OCH locket måste planas 1,5mm på anläggningsytan mot lamellerna
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

RoDe m.fl... har uppdaterat mitt senaste inlägg, nu ska allt stämma
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

Casy wrote:RoDe m.fl... har uppdaterat mitt senaste inlägg, nu ska allt stämma
yes. har också fått ordning på allt. hittade lite gamla bilder från renoveringen utav min egna diff.

det med locket gäller alltså om man ska uppgradera till 45% diffverkan och köra med två lameller och brickor per sida.
The Lower Class
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

RoDe wrote:
Casy wrote:RoDe m.fl... har uppdaterat mitt senaste inlägg, nu ska allt stämma
yes. har också fått ordning på allt. hittade lite gamla bilder från renoveringen utav min egna diff.

det med locket gäller alltså om man ska uppgradera till 45% diffverkan och köra med två lameller och brickor per sida.
Okej vad bra! Stämmer bra det, samt 4mm brickan längst ner och kupolbrickan längst upp tas bort.

Enligt mobimech ska 1,5mm planas bort, och då kommer förspänningen i min diff bli ca 1,8mm (förhoppningsvis blir det bra) :)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Turbovin
Posts: 22
Joined: 05 Jun 2008, 19:36
Location: Skövde

Re: Skruva isär E30 lamelldiff, lite tips tack

Post by Turbovin »

Lyfter en gammal tråd istället för att skapa en helt ny. E34:ans lamelldiff lär väl va likadant uppbyggd?

Undrar lite över monteringsordningen på de små brickorna. Ska brickan med urfräsningen verkligen monteras längst ner? Känns ju mer logiskt om den kupade "fjäderbrickan" satt längst ner.

Urfräsningen, ska den va vänd in mot diffen eller utåt? Dessutom hade jag bara en sån bricka med urfräsning, på andra sidan var brickan solid istället. Ska det alltid sitta två brickor med urfräsningar eller ändrades det till nåt år kanske?

Brickan med ett öra ska ha den "ruggade" ytan inåt som jag förstått det iaf.
Subaru Impreza STI Type R -00
BMW 525i Touring -95
Post Reply