Axeltätningar 188-diff E34

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Turbovin
Posts: 22
Joined: 05 Jun 2008, 19:36
Location: Skövde

Axeltätningar 188-diff E34

Post by Turbovin »

Tjena

Håller på och renoverar/uppgraderar en lamelldiff och tänkte byta axeltätningarna. Dock märkte jag att de tätningar jag fick med i packningssatsen från BMW inte såg exakt likadana ut som de gamla. De nya saknar läppen som syns på bilden. Är det nåt BMW ändrat på med åren eller har jag fått fel tätningar? I övrigt ser de ut att va rätt och passar perfekt i hållarna.

Googlar jag på artikelnumret från Realoem så får jag upp bilder på båda sorterna.

Den vänstra är den gamla alltså.
Image
Subaru Impreza STI Type R -00
BMW 525i Touring -95
jason
Posts: 21
Joined: 02 Jun 2009, 21:35
Location: Malmbäck

Re: Axeltätningar 188-diff E34

Post by jason »

Den till höger ser ut som en vanlig packbox, den andra modellen har jag inte sett tidigare. jämför måtten på dom (står på dom) så är det nog inga problem.
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Re: Axeltätningar 188-diff E34

Post by Franzén »

Spelar ingen som helst roll vilken du använder.
Vi har använt alla typer och alla gör precis lika fint jobb.
Tänk på att hålla koll på oljehålet i hållaren när du pressar i packboxen, den skall gå precis framtill hålet.
Det är dåligt om man täcker över dom.

Dom kan vara lite gnälliga att få in rakt i början av pressningen, men dom rätar upp sig ju längre in du kommer... precis som hemma.

Banka absolut inte in dom!
:wink:
Grr!
0706-419608
Turbovin
Posts: 22
Joined: 05 Jun 2008, 19:36
Location: Skövde

Re: Axeltätningar 188-diff E34

Post by Turbovin »

Franzén wrote:Spelar ingen som helst roll vilken du använder.
Vi har använt alla typer och alla gör precis lika fint jobb.
Tänk på att hålla koll på oljehålet i hållaren när du pressar i packboxen, den skall gå precis framtill hålet.
Det är dåligt om man täcker över dom.

Dom kan vara lite gnälliga att få in rakt i början av pressningen, men dom rätar upp sig ju längre in du kommer... precis som hemma.

Banka absolut inte in dom!
:wink:
Okej där ser man! Råkade vålda sönder en av de nya (bankade :)) så jag beställde en ny på BMW och nu var det helt plötsligt en med läpp igen. Så jag beställde en till sån.

Men bra, då får jag se till att pressa in de nya istället för att knacka.
Subaru Impreza STI Type R -00
BMW 525i Touring -95
Post Reply