Dra släp???

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Napstar

Dra släp???

Post by Napstar »

Får man dra ett släp enligt följande:

Minibuss Max släp vikt 2,5t
Släp Totalvikt: 2,7t släpet väger ca 700kg
På släpet en bil på 1.5t

Förare= be kort!
Hansa

Re: Dra släp???

Post by Hansa »

Napstar wrote:Får man dra ett släp enligt följande:

Minibuss Max släp vikt 2,5t
Släp Totalvikt: 2,7t släpet väger ca 700kg
På släpet en bil på 1.5t

Förare= be kort!

http://www.slapvagnshuset.se/lagoregler/lagar.htm

Läs! =)
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Napstar

Post by Napstar »

Nu har jag läst o blev knappt nått smartare :)
pelko

Post by pelko »

Ja det är lagligt. Släpets totalvikt spelar ingen roll mot bilens vid BE. Har jag hört.
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Napstar

Post by Napstar »

pelko wrote:Ja det är lagligt. Släpets totalvikt spelar ingen roll mot bilens vid BE. Har jag hört.

De har jag oxå hört men stämmer de då? Man åker likssom inte me överlast! Bussen får dra 2500 o detta blir totalt (släp+bil) ca 2200.
Vi provar väl :) va händer? De e polarn som kör så man vill gärna inte riskera hans körkort.
Svintoleffe

Post by Svintoleffe »

det somkan hända är böter av me körkortet o får lämna släpet på plats.
Santa Fe

www.Skogenracing.com

Mvh Leif
pelko

Post by pelko »

Svintoleffe wrote:det somkan hända är böter av me körkortet o får lämna släpet på plats.

Utveckla.
Svintoleffe

Post by Svintoleffe »

har du otur, så får du inte åka ifrån platsen me släpet, om vikten är alldeles för fel.
Plus att du lir av me körkortet o du får böter me.

Vet om en kille som råkade ut för det, men klarade sig för at snuten fick kasta sig in i bilarna för det blev ett bankrån i stockholm.
Santa Fe

www.Skogenracing.com

Mvh Leif
pelko

Post by pelko »

Vadå alldeles för fel?

Har du B-kort och åker med en kärra vars totaltvikt är högre än bilens dragvikt så åker du på olovlig körning även om kärran är tom. Detta gäller inte vid BE. Så du kan t.ex dra en 2000kg med en bil som får dra 1800kg max om kärran är tom.

Det TS frågar om är lagligt.
Hansa

Post by Hansa »

Skruva av regplåtarna på bilen ni ska ha på trailern, då blir det jäävligt svårt för dom att kolla va bilen väger! och jag tror knappast dom har vågar med sig i en vanlig patrullbil! och risken att träffa på tunga gruppen är nästintill minimal!
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Svintoleffe

Post by Svintoleffe »

Väldigt många av dom vanliga patrull bilarna har vågar me sig nu för tiden, då dom är så lätta o ha me sig.
har tyvär råkat ut för dtesjälv.=(

Hansa wrote:Skruva av regplåtarna på bilen ni ska ha på trailern, då blir det jäävligt svårt för dom att kolla va bilen väger! och jag tror knappast dom har vågar med sig i en vanlig patrullbil! och risken att träffa på tunga gruppen är nästintill minimal!
Santa Fe

www.Skogenracing.com

Mvh Leif
Bolero

Post by Bolero »

För överlast blir du fan inte av med kortet ?

Min svåger blev stoppad av en polis, (han körde ett boggysläp efter en saab 9-5kombi och utan BE) Fick lite böter och fick inte köra vidare.

Sedan är det ju som vanligt om snuten hade fått doppa dagen innan eller vad. Reglerna bestämmer dom ju själv väldigt mycket tyvärr.

Jag hade kört på.
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
Napstar

Post by Napstar »

Ringde både trafikpolisen o transportstyrelsen, dom sa att med BE körkort så får du köra med ett släp som har högre Totalvikt än va bilen får dra då man räknar på den aktuella vikten! Allså bil 1560+ släp ca 700 = 2260 o bussen får dra 2500 så då va det grönt. Dock fick man inte lasta dom sista 200 som släpet klarar.
Svintoleffe

Post by Svintoleffe »

För överlass blir du visst av me körkortet.
jag vet inte hur många husvagns förare som blev av me det förra året, men många var det.
Kommer ihåg att vid en gokart tävling, så när folk skulle åka hem hade snutarna koll, o vägde varje bil o husvagn. vet flera så åkte på rejäla böter o någon blev av me körkortet.

För efter det så kollllade vi upp våran släpvagn samnt farsan husvagn fick vi ändra vikten på, så han får lasta mer.

Plus att har man BE kort så är snutarna lite hårdare me då man ahr högre krav på sig att veta vad man kör.

O Det sak bli skoj o se 2013när dom nya vikterna kommer in, om det blir som så att alla släp vagnar över 750 kilo måste man ha be kort

Bolero wrote:För överlast blir du fan inte av med kortet ?

Min svåger blev stoppad av en polis, (han körde ett boggysläp efter en saab 9-5kombi och utan BE) Fick lite böter och fick inte köra vidare.

Sedan är det ju som vanligt om snuten hade fått doppa dagen innan eller vad. Reglerna bestämmer dom ju själv väldigt mycket tyvärr.

Jag hade kört på.
Santa Fe

www.Skogenracing.com

Mvh Leif
Svintoleffe

Post by Svintoleffe »

Jaap det där stämmer bra det.

Napstar wrote:Ringde både trafikpolisen o transportstyrelsen, dom sa att med BE körkort så får du köra med ett släp som har högre Totalvikt än va bilen får dra då man räknar på den aktuella vikten! Allså bil 1560+ släp ca 700 = 2260 o bussen får dra 2500 så då va det grönt. Dock fick man inte lasta dom sista 200 som släpet klarar.
Santa Fe

www.Skogenracing.com

Mvh Leif
Post Reply