Slirande koppling. Dubbelmassesvänghjul trasigt?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Hur är kopplingsbytet utfört? Hos märkesverkstad eller annan verkstad som bryr sig om att det står: "OBS! MÅSTE MONTERAS MED SPECIALVERKTYG" på grejerna?
Dessa bilar har SACkoppling, och måste spännas in och monteras med avsett verktyg, annars uppstår scenariot som ni har råkat ut för.
Dessa bilar har SACkoppling, och måste spännas in och monteras med avsett verktyg, annars uppstår scenariot som ni har råkat ut för.
Alexander Malerbakken
Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Det är monterat i min egen skyddade verkstad...Koop wrote:Hur är kopplingsbytet utfört? Hos märkesverkstad eller annan verkstad som bryr sig om att det står: "OBS! MÅSTE MONTERAS MED SPECIALVERKTYG" på grejerna?

Jag köpte original koppling och den är förspänd från början och det sitter en "sprint" som man släpper när man muttrat dit tryckplattan. Ska mao inte behövas verktyg för att montera en ny koppling utan bara om man ska återmontera en begagnad.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Jag har PPF´s sporttryckplatta till dessa bilar, så det behövs inga specialverktyg till denna.Koop wrote:Hur är kopplingsbytet utfört? Hos märkesverkstad eller annan verkstad som bryr sig om att det står: "OBS! MÅSTE MONTERAS MED SPECIALVERKTYG" på grejerna?
Mvh
Re: Slirande koppling. Dubbelmassesvänghjul trasigt?
Nu funderar jag på om man ska köpa ett nytt svänghjul från LuK eller om man ska jaga tag på en ny lamell med fjädrat nav och helt sonika stumsvetsa mitt nuvarande svänghjul?!
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Re:
ähh, vågar nästan garantera att du märker ingen skillnad, ingen större skillnad iaf. Dubbelmassa svänghjulen fixar dom väl bara så det skall finnas flera slitagedelar = får in mera pengar.M3JONAS wrote:Jag kollar runt lite efter det. Vill man ha stumt svänghjul på en bruks-diesel?SoreuQ wrote:Finns inget stumt svänghjul som passar?
Isf måste man väl iaf få tag på en fjädrad lamell för att skona drivlinan en del.

fjädrad lamell och stum svänghjul så e de å tuuta å kööra!

MVH. Mattias
Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!
Bygger M20 Turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!
Bygger M20 Turbo!
Då var det bara att riva och köpa fjädrad lamell då :/
Stumt + stumt ska ju vara bra annars :p
Stumt + stumt ska ju vara bra annars :p
http://www.youtube.com/watch?v=5BuBADgVh4s" onclick="window.open(this.href);return false;
Nånting säger mig att det är något fel som är trasigt...
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Ja det där var ju ganska dåligt faktisktM3JONAS wrote:http://www.youtube.com/watch?v=5BuBADgVh4s

Vi testade samma sak på mitt innan vi satte dit då, men det gick fan inte att snurra.
Bara hoppas det inte är samma fel på min.
Sådär ska de inte vara iaf. Det brukar kunna gåochM3JONAS wrote:http://www.youtube.com/watch?v=5BuBADgVh4s
Röra några mm till 1cm när dom är nya.
http://www.garaget.org/zorbe" onclick="window.open(this.href);return false;
Our drinking team has a racing problem
Our drinking team has a racing problem
-
Jag hade inte tagit bort dubbelmassesvänghjul på en bruksbil.
Men det såg inte särskilt helt ut på filmen!
Mats
Men det såg inte särskilt helt ut på filmen!
Mats
Nytt svänghjul från LUK är beställt via England. Org svänghjulet är också från LUK, Gick på 3500:- ink frakt istället för 9725:- som org kostar... Svårt val 

jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Hoppas de håller ihop och inte pajjar igen då
Det gamla höll ju iaf 22000 mil, om det nya håller iaf 15000 mil så e jag nöjd 

jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Hoppas det funkar bra med det nya då 
Jag river mitt nästa helg så får vi se vad är för skit med min häck..

Jag river mitt nästa helg så får vi se vad är för skit med min häck..
-
Är det standard motorer ni talar om eller trimmade?
min erfarenhet är iaf. att orig. koppling (fast den är sprillans ny med svänghjul och allt) inte håller knappt för en trimbox.
Finns ju Sachs race kopplingar till dessa. blir ju trögtrampade men slirar gör det inte...
har monterat ett antal.
Testade först med en ny orig. koppling och svänghjul. (köpt på bmw) men det höll ej.
(den motorn hade väl ca 50hk/150nm mer än original)
min erfarenhet är iaf. att orig. koppling (fast den är sprillans ny med svänghjul och allt) inte håller knappt för en trimbox.
Finns ju Sachs race kopplingar till dessa. blir ju trögtrampade men slirar gör det inte...

Testade först med en ny orig. koppling och svänghjul. (köpt på bmw) men det höll ej.
(den motorn hade väl ca 50hk/150nm mer än original)
Hur har det gått Jonas?
Fått ditt svänghjul än?
Fått ditt svänghjul än?