Williams 318is turbo såld
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Jag fick ligga lite brett till slut!
Hade skön tur och hittade en ny LC1 i sthlm på söndagförmiddan, lödde i den och testade, success!
Sen bar det ut på isen för test.
http://www.youtube.com/watch?v=0iOKk7ME_so
Brorsans Celica också på filmen.
Den laddar 1,7bar istället för 1,5 som den är mappad för, så därför ligger jag mest och fispumpar på gasen på filmen. Men man märker att det finns mer att hämta nu.
Tyvärr var ju isen rätt risig på sina ställen, dubbel-is som spricker får det att pirra lite i magen
Testade på gatan lite nyss och då gick den inte lika tungt som med isdäcken, skjuter på bra tills typ 5500rpm då de börjar sprätta och ha sig.
loggade en repa som jag ska se om man kan förstå något av och ändra mappen lite efter.
mvh!
Hade skön tur och hittade en ny LC1 i sthlm på söndagförmiddan, lödde i den och testade, success!
Sen bar det ut på isen för test.
http://www.youtube.com/watch?v=0iOKk7ME_so
Brorsans Celica också på filmen.
Den laddar 1,7bar istället för 1,5 som den är mappad för, så därför ligger jag mest och fispumpar på gasen på filmen. Men man märker att det finns mer att hämta nu.
Tyvärr var ju isen rätt risig på sina ställen, dubbel-is som spricker får det att pirra lite i magen
Testade på gatan lite nyss och då gick den inte lika tungt som med isdäcken, skjuter på bra tills typ 5500rpm då de börjar sprätta och ha sig.
loggade en repa som jag ska se om man kan förstå något av och ändra mappen lite efter.
mvh!
318is -90 turbo
Jag pysslar lite med WG för att få ner laddtrycket till 1,5bar igen, men jag är lite kluven i mina funderingar.
Jag har en tryckslang som går från insug till ingången under membranet i WG, den övre är öppen
Och den hjälper till att öppna wg, right?
Jag använder bara den mjukaste fjädern, längst till höger:
Jag har testat justera med skruven, men ingen större skillnad. behöver jag en mjukare fjäder helt enkelt?
mvh
Jag har en tryckslang som går från insug till ingången under membranet i WG, den övre är öppen
Och den hjälper till att öppna wg, right?
Jag använder bara den mjukaste fjädern, längst till höger:
Jag har testat justera med skruven, men ingen större skillnad. behöver jag en mjukare fjäder helt enkelt?
mvh
318is -90 turbo
Förhoppningsvis är det bara att sätta i en mjukare fjäder.
Det är la bara att kolla med tryckluft ett T-kors och en laddtrycksmätare för att få ett hum om öppningstrycket.
Det är la bara att kolla med tryckluft ett T-kors och en laddtrycksmätare för att få ett hum om öppningstrycket.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Bonje wrote:Förhoppningsvis är det bara att sätta i en mjukare fjäder.
Det är la bara att kolla med tryckluft ett T-kors och en laddtrycksmätare för att få ett hum om öppningstrycket.
Ja har inte kollat med laddtrycksmätare än, men jag fick precis veta att fjädern jag använder ska öppna vid 0,6bar. Det beror lite på andra faktorer också kan jag tänka mig?
Men att mitt nya grenrör ska flöda sämre än det gamla?
Bromspapper på det gamla:
Det gamla:
Nya:
318is -90 turbo
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Bromsade du 233whp vid 1,5 bar förrut? Det måste varit vid lägre ladd va!?
Om din wg har öppningstryck vid 0,6 bar och du inte får ner det under 1,5 är någonting jävligt galet!
Det känns som någonting är lurt här.. Du lär ju inte ha lyckats med bedriften att bygga två grenrör som flödar för dåligt på väg till WG:n.
Till din turbo (min gammla) körde jag med en E-tuna wg, den hade liten ventil och katastrofal utformning samt att jag hade klenare rör dim. fram till wg. Jag hade 0,9 bars öppningstryck och det höll den till varvstopp.
Gör en ordentlig felsökning nu..
* Kolla öppningstryck och att ventilen inte kärvar.
* Ta bort ev laddtrycksstyrning, kör med slang från kompressorn till wg.
Provkör!
Funkar det fortfarande inte att få ner trycket. Ta bort fjädern helt i wg och provkör. Skenar laddet nu då har du seriösa problem med antingen grenrör eller turbo. (om jag har tabbat mig någon gång med att sätta fel avgashus på fel turbo) Men det borde du ha märkt med segt spool isf.
Om din wg har öppningstryck vid 0,6 bar och du inte får ner det under 1,5 är någonting jävligt galet!
Det känns som någonting är lurt här.. Du lär ju inte ha lyckats med bedriften att bygga två grenrör som flödar för dåligt på väg till WG:n.
Till din turbo (min gammla) körde jag med en E-tuna wg, den hade liten ventil och katastrofal utformning samt att jag hade klenare rör dim. fram till wg. Jag hade 0,9 bars öppningstryck och det höll den till varvstopp.
Gör en ordentlig felsökning nu..
* Kolla öppningstryck och att ventilen inte kärvar.
* Ta bort ev laddtrycksstyrning, kör med slang från kompressorn till wg.
Provkör!
Funkar det fortfarande inte att få ner trycket. Ta bort fjädern helt i wg och provkör. Skenar laddet nu då har du seriösa problem med antingen grenrör eller turbo. (om jag har tabbat mig någon gång med att sätta fel avgashus på fel turbo) Men det borde du ha märkt med segt spool isf.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Bonje wrote:Bromsade du 233whp vid 1,5 bar förrut? Det måste varit vid lägre ladd va!?
Om din wg har öppningstryck vid 0,6 bar och du inte får ner det under 1,5 är någonting jävligt galet!
Det känns som någonting är lurt här.. Du lär ju inte ha lyckats med bedriften att bygga två grenrör som flödar för dåligt på väg till WG:n.
Till din turbo (min gammla) körde jag med en E-tuna wg, den hade liten ventil och katastrofal utformning samt att jag hade klenare rör dim. fram till wg. Jag hade 0,9 bars öppningstryck och det höll den till varvstopp.
Gör en ordentlig felsökning nu..
* Kolla öppningstryck och att ventilen inte kärvar.
* Ta bort ev laddtrycksstyrning, kör med slang från kompressorn till wg.
Provkör!
Funkar det fortfarande inte att få ner trycket. Ta bort fjädern helt i wg och provkör. Skenar laddet nu då har du seriösa problem med antingen grenrör eller turbo. (om jag har tabbat mig någon gång med att sätta fel avgashus på fel turbo) Men det borde du ha märkt med segt spool isf.
Där har vi ju svaret!
Det är du som klantat dig såklart!
Näädå. imorn blir det en rejäl genomgång, tack så hjärtligt för tipsen!
Om jag inte skriver någon uppdatering i helgen med något hittat fel så kan ni utgå från att jag skäms för mycket för att berätta att jag gjort en tabbe, gud förbjude!
mvh
318is -90 turbo
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
tack för fina kommentarer
Ja hittade felet, och det var lite pinigt men inte super.
Tryckslangen till WG hade smält mot grenröret, trots att jag lindat så noga med alufolie!
Nu drog jag slangen under motorn så är avgasvärmen inget problem!
Vi drog ut och testade på gatan, laddet stod på 1,1bar och den skjöt på mycket mer än med förra grenröret på 1,5bar redan!
Nu ska vi på med isdäcken på brorsans bil sen ut och rejsa på isen!
Ja hittade felet, och det var lite pinigt men inte super.
Tryckslangen till WG hade smält mot grenröret, trots att jag lindat så noga med alufolie!
Nu drog jag slangen under motorn så är avgasvärmen inget problem!
Vi drog ut och testade på gatan, laddet stod på 1,1bar och den skjöt på mycket mer än med förra grenröret på 1,5bar redan!
Nu ska vi på med isdäcken på brorsans bil sen ut och rejsa på isen!
318is -90 turbo
-
- Posts: 718
- Joined: 07 Oct 2009, 04:33
- Location: Luleå
Bolero wrote:Nice!!! Sladda för oss alla andra som har bilarna i garaget också!
och oss som jobbar idag
brukar väl dock tyvärr vara ett ganska vanligt problem at slangen smälter om det är lite tajt?
Last edited by Awpelqvist on 19 Mar 2011, 12:16, edited 1 time in total.
alla barnen gillar att åka polisbil, men det försvinner med åren.
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort