Williams 318is turbo såld

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Post by Pilliam »

Jag fick ligga lite brett till slut!

Hade skön tur och hittade en ny LC1 i sthlm på söndagförmiddan, lödde i den och testade, success!

Sen bar det ut på isen för test.

http://www.youtube.com/watch?v=0iOKk7ME_so

Brorsans Celica också på filmen.

Den laddar 1,7bar istället för 1,5 som den är mappad för, så därför ligger jag mest och fispumpar på gasen på filmen. Men man märker att det finns mer att hämta nu.

Tyvärr var ju isen rätt risig på sina ställen, dubbel-is som spricker får det att pirra lite i magen :)

Image

Testade på gatan lite nyss och då gick den inte lika tungt som med isdäcken, skjuter på bra tills typ 5500rpm då de börjar sprätta och ha sig.

loggade en repa som jag ska se om man kan förstå något av och ändra mappen lite efter.


mvh!
318is -90 turbo
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Post by Pilliam »

Jag pysslar lite med WG för att få ner laddtrycket till 1,5bar igen, men jag är lite kluven i mina funderingar.

Jag har en tryckslang som går från insug till ingången under membranet i WG, den övre är öppen

Image

Och den hjälper till att öppna wg, right?


Jag använder bara den mjukaste fjädern, längst till höger:

Image

Jag har testat justera med skruven, men ingen större skillnad. behöver jag en mjukare fjäder helt enkelt?

mvh
318is -90 turbo
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Förhoppningsvis är det bara att sätta i en mjukare fjäder.
Det är la bara att kolla med tryckluft ett T-kors och en laddtrycksmätare för att få ett hum om öppningstrycket.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Post by Pilliam »

Bonje wrote:Förhoppningsvis är det bara att sätta i en mjukare fjäder.
Det är la bara att kolla med tryckluft ett T-kors och en laddtrycksmätare för att få ett hum om öppningstrycket.


Ja har inte kollat med laddtrycksmätare än, men jag fick precis veta att fjädern jag använder ska öppna vid 0,6bar. Det beror lite på andra faktorer också kan jag tänka mig?

Men att mitt nya grenrör ska flöda sämre än det gamla?


Bromspapper på det gamla:

Image


Det gamla:

Image


Nya:

Image
318is -90 turbo
Bolero
Posts: 808
Joined: 10 Jan 2011, 21:49
Location: Skåne

Post by Bolero »

Ehrm, kanske är en riktigt tabbe här.

Men undermembranet? Har du inte kopplat den i fel ende då så den håller imot istället för att öppna WGN?

mvh
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Post by Pilliam »

Ja har laddtryck i "inlopp för manövertryck"

Image

Det lär ju va rätt?
318is -90 turbo
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Japp.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Bromsade du 233whp vid 1,5 bar förrut? Det måste varit vid lägre ladd va!?
Om din wg har öppningstryck vid 0,6 bar och du inte får ner det under 1,5 är någonting jävligt galet!

Det känns som någonting är lurt här.. Du lär ju inte ha lyckats med bedriften att bygga två grenrör som flödar för dåligt på väg till WG:n.
Till din turbo (min gammla) körde jag med en E-tuna wg, den hade liten ventil och katastrofal utformning samt att jag hade klenare rör dim. fram till wg. Jag hade 0,9 bars öppningstryck och det höll den till varvstopp.

Gör en ordentlig felsökning nu..

* Kolla öppningstryck och att ventilen inte kärvar.
* Ta bort ev laddtrycksstyrning, kör med slang från kompressorn till wg.
Provkör!
Funkar det fortfarande inte att få ner trycket. Ta bort fjädern helt i wg och provkör. Skenar laddet nu då har du seriösa problem med antingen grenrör eller turbo. (om jag har tabbat mig någon gång med att sätta fel avgashus på fel turbo) Men det borde du ha märkt med segt spool isf.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Post by Pilliam »

Bonje wrote:Bromsade du 233whp vid 1,5 bar förrut? Det måste varit vid lägre ladd va!?
Om din wg har öppningstryck vid 0,6 bar och du inte får ner det under 1,5 är någonting jävligt galet!

Det känns som någonting är lurt här.. Du lär ju inte ha lyckats med bedriften att bygga två grenrör som flödar för dåligt på väg till WG:n.
Till din turbo (min gammla) körde jag med en E-tuna wg, den hade liten ventil och katastrofal utformning samt att jag hade klenare rör dim. fram till wg. Jag hade 0,9 bars öppningstryck och det höll den till varvstopp.

Gör en ordentlig felsökning nu..

* Kolla öppningstryck och att ventilen inte kärvar.
* Ta bort ev laddtrycksstyrning, kör med slang från kompressorn till wg.
Provkör!
Funkar det fortfarande inte att få ner trycket. Ta bort fjädern helt i wg och provkör. Skenar laddet nu då har du seriösa problem med antingen grenrör eller turbo. (om jag har tabbat mig någon gång med att sätta fel avgashus på fel turbo) Men det borde du ha märkt med segt spool isf.


Där har vi ju svaret!

Det är du som klantat dig såklart!


Näädå. imorn blir det en rejäl genomgång, tack så hjärtligt för tipsen!

Om jag inte skriver någon uppdatering i helgen med något hittat fel så kan ni utgå från att jag skäms för mycket för att berätta att jag gjort en tabbe, gud förbjude!

mvh
318is -90 turbo
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Eller att du hittat felet och är ute och sladdar :D
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

Att man gör en tanke vurpa är mänskligt, det viktiga är att man hittar och löser problemet.

Jag gillar att du bygger på en riktig motor M42, och jag är en återkommande forumsläsare :P

keep up the spirit
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Post by Pilliam »

tack för fina kommentarer :)

Ja hittade felet, och det var lite pinigt men inte super.

Tryckslangen till WG hade smält mot grenröret, trots att jag lindat så noga med alufolie!

Nu drog jag slangen under motorn så är avgasvärmen inget problem!


Vi drog ut och testade på gatan, laddet stod på 1,1bar och den skjöt på mycket mer än med förra grenröret på 1,5bar redan!

Nu ska vi på med isdäcken på brorsans bil sen ut och rejsa på isen!
318is -90 turbo
Bolero
Posts: 808
Joined: 10 Jan 2011, 21:49
Location: Skåne

Post by Bolero »

Nice!!! :) Sladda för oss alla andra som har bilarna i garaget också!
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
Awpelqvist
Posts: 718
Joined: 07 Oct 2009, 04:33
Location: Luleå

Post by Awpelqvist »

Bolero wrote:Nice!!! :) Sladda för oss alla andra som har bilarna i garaget också!


och oss som jobbar idag

brukar väl dock tyvärr vara ett ganska vanligt problem at slangen smälter om det är lite tajt?
Last edited by Awpelqvist on 19 Mar 2011, 12:16, edited 1 time in total.
alla barnen gillar att åka polisbil, men det försvinner med åren.
Bolero
Posts: 808
Joined: 10 Jan 2011, 21:49
Location: Skåne

Post by Bolero »

Awpelqvist wrote:
Bolero wrote:Nice!!! :) Sladda för oss alla andra som har bilarna i garaget också!


och oss som jobbar idag


Er också!
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Härligt!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Post by Pilliam »

Bolero wrote:
Awpelqvist wrote:
Bolero wrote:Nice!!! :) Sladda för oss alla andra som har bilarna i garaget också!


och oss som jobbar idag


Er också!


Jag ska göra mitt bästa!
318is -90 turbo
Post Reply