Shimsa o mäta tryckplatta..

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Blöjan
Posts: 1328
Joined: 26 May 2009, 22:59
Location: Stockholm/ Vingåker

Shimsa o mäta tryckplatta..

Post by Blöjan »

Har en sproilans ny 765:a som ska få sitta på ett s38 svänghjul...

Har fått tryckplattan uppmätt osv men undrar hur viktigt det egentligen är att mäta o ställa in tryckplattan??

Förstår att tryckplattan är "olika" stark vid olika "djup" men seriöst...

Behöver man verkligen mäta o fippla?

Trodde skiten skulle vara bolt on men tydligen inte?

Ska sitta med en 4 pökad sinter om de spelar någon roll?

Och ja.. Jag försökte söka men fick 1101 träffar...
Image
-073-7266 822-



325 e36, 558nm 415whp@ 1,2bar Såld
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Helt plant svänghjul är inte "rätt".
Jag kommer ej ihåg hur mycket jag svarvade mitt svänghjul men runt 1.5mm där man bultar tryckplattan, alltså upphöjd anläggningsyta för lamellen.

Finns en tråd på detta på Savar och en länk i min tråd här på PPF, tror jag :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Jag har kört med ca 0.5mm nersänk platta med 787wnm utan minsta problem.
Tog dock ner till 0.9-1mm tills i år, får väl se hur det funkar. (Har inte provtryckt nåt)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Ska du inte köra typ +1000Nm så kan du köra på plant. Det är INTE plant original, det är en kant från början, och den är bolt on. Man kan dock få ur mer ur den om man gör "rätt".
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Post by Silverboy »

jernteppe.. hva heter det her på engelsk?

vet jeg har sett på framgansmåten på tuben, men husker ikke hva jeg søkte... :oops: står også still på framgangsmåten...
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
beemer
Posts: 87
Joined: 21 Nov 2005, 11:03

Post by beemer »

Sachs technical support answered me that with 9,6mm clutch disc you can use "flat" flywheel. So with for example with 8,4mm you sink the pressureplate 1,2mm to the flywheel.
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

finns ju olika tjocklek på sinterlameller men runt 1mm upphöjjning ska det vara , ganska marignell skillnad med några tioendelar hit eller dit...
Awpelqvist
Posts: 718
Joined: 07 Oct 2009, 04:33
Location: Luleå

Post by Awpelqvist »

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ryckplatta

den tråden besvarade då alla mina frågor och fick även hjälp att provtrycka genom den
alla barnen gillar att åka polisbil, men det försvinner med åren.
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

det som är lite lustigt med 765 plattan är hur klen korg dem använder till så kraftig fjäder,
skulle man förstärka korgen skulle den nog ta en del nm mer....
när man trampar ur ger sej korgen flera mm :lol:
User avatar
Napstar
Posts: 705
Joined: 22 Jun 2010, 13:45
Location: Ulricehamn

Post by Napstar »

jag kör m30 svänghjul 765 platta o 8 puckad cinter. Mätte ingenting, förlängde inte pinnen bara satte ihop allt, provkörde bilen lite lätt på gatan idag o det va precis som orginalet. dock så har den inte testats hårt än :twisted:
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Jag har hållt på och strulat en hel del med 765 och svänghjulsförsänkningar. Det viktiga är att kolla tjockleken på lamellen. Har för mig att org lamell är 9 mm tjock och de sinterlameller jag har haft har varit ca 8mm. Jag körde då med plant svänghjul och det funkade bra ett tag, dvs några fullgasrepo och lite startslirande. Sen när lamellen slets ner det minsta så började det slira. Då var det med ca 700nm på hjulen.

Mät gärna hur långt det är från tryckplattans anliggningsyta mot svänghjulet till lamellens anliggningsyta mot tryckplattan. Har för mig att det är ca 7,5mm, mao bara 0,5mm förspänning om man kör helt plant.
Post Reply