Behöver hjälp med slutarbete.

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Post by Moker »

erikjakan wrote:Nej ni har fel, det ar bara ett troghetsmoment.

MOTORN utvecklar lika mkt vrid oavsett om svanghjulet vager 1kg eller 100kg?

MVH Erik


Erikjakan har rätt, bara ett tröghetsmoment, inget som ska påverka vridet från motorn direkt :lol: Sen angående de dära med sinterlamell, visst de är sant att man får mer tryck på puckarna eftersom de är mindre anläggningsyta, men däremot så får man ju mer friktionsyta i en vanlig lamell, frågan är ju dock, vilken av dessa är att föredra? Verkar dock som att högre tryck + "sintermaterial" med hög friktion är vägen man ska gå...
odd
Posts: 574
Joined: 08 Feb 2009, 23:53

Post by odd »

tror på Erikjakan jag.
kan inte tänka mej att ett lättare svänghjul kan ge sämre vrid. det blir ju bara lättare för motorn att öka i varvtal om hjulet är lätt.

på motorbroms ger de säkert sämre vrid :wink:
E30 M50 Turbo

070-554 85 15
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Post by erikjakan »

Pa en std 4 cyl volvomaskin med 150hk VET jag att det marks stor skillnad pa ett latt och ett tungt svanghjul.

Men pa en 400/800hk turbomaskin tror jag inte att du kan kanna nan storre skillnad.

MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

Post by cerwinboy »

odd wrote:tror på Erikjakan jag.
kan inte tänka mej att ett lättare svänghjul kan ge sämre vrid. det blir ju bara lättare för motorn att öka i varvtal om hjulet är lätt.

på motorbroms ger de säkert sämre vrid :wink:


skulle vilja ha mera motivertion på det svaret när det gäller vikten på ett svänghjul, det finns ju en anledning varför fabrikanten forskat fram just den vikten till maskinen,

tex.. varför har alla arbets maskiner ganska liten efeckt på sina dieslar och ett väldans stort svänghjul ? som en traktor som har ca 60hk har ju säkert ett svänghjul på 40-50kg , och raka motsatsen vet jag ju att en super sport maskin har inget svänhjul för att fabrikanten har räknat in massan i vevaxelns motvikter som ett exempel.

hur vet du att du får mera vrid/efeckt när du tar bort vikt från svänghjulet ?
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

Post by cerwinboy »

erikjakan wrote:Pa en std 4 cyl volvomaskin med 150hk VET jag att det marks stor skillnad pa ett latt och ett tungt svanghjul.

Men pa en 400/800hk turbomaskin tror jag inte att du kan kanna nan storre skillnad.

MVH Erik


klart det gör skillnad, det vet jag med, har själv lättat svänghjul till volvo åkare och bland annat har jag lättat lill-mange "ZAK" här på forumets svänghjul samt att Adde "BOOST" har kört med ett av mina svarvade svänghjul.

maskinen kommer ju dra anurlunda men största skillnaden märker du när du ätter trimm kam, på m20b27 motorn jag byggde till MEB693 vägde 4.2kg och hade diesel vevaxel, det hände inte ett skit förr än 4500 och upp åt då märkte man klart och tydligt att dr:schrick 284 graders kammen drog som satan gämfört med en orginal kamaxel.

men upp dit till 4500 så gick den sämre än en orginal 325.
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
motec
Posts: 577
Joined: 15 Jul 2007, 16:38
Location: Gotland

Post by motec »

Ett lättat svänghjul gör inget på varken max effekten eller vridet.

Däremot har du ett tyngre svänghjul så har du mer roterande massa och alltså mer vrid ifrån stillastående start.

Säg att du står på linjen och håller 5000varv, svänghjulet väger 4kg.
Då boggar bilen. och du kommer inte iväg.

Du byter svänghjul till ett som väger 7kg, samma varv.
Helt plötsligt så boggar den inte och du åker iväg med 1 framhjul i luften.
Haha..

Hoppas du fattar mitt kassa svar...
User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

Post by cerwinboy »

motec wrote:Däremot har du ett tyngre svänghjul så har du mer roterande massa och alltså mer vrid ifrån stillastående start.


:) ville att dom skulle komma på det själva.. övning ger färdigheter :wink:
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

BmwFredrik wrote:
erikjakan wrote:
Bmw*Alex wrote:Sedan har du ett lättare svänghjul tapar du en del vrid också.

för eller nackdel vad det ja :)

mvh


Det dar lat som bullshit, utveckla!


Har med mängden material som är i rörelse. håller med alex där.

Lättning av svänghjul påverkar inte effekten motorn ger.

Det är rörelseenergi och är givetvis lättare att sätta fart på något som är lättare än ett som är tyngre.

Fördelen med ett lättat är att det lättare kommer upp i fart, motorn blir rappare.
Nackdelen är att det tar lättare stop, då det inte har lika mycket massa i rörelse som ett tyngre.
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Är du medlem på zatzy så fråga SaabJohan där om det är nått rent generellt du vill veta om motorer.
Måste va bland de grymmaste i Sverige på sådana frågor.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
odd
Posts: 574
Joined: 08 Feb 2009, 23:53

Post by odd »

cerwinboy wrote:
odd wrote:tror på Erikjakan jag.
kan inte tänka mej att ett lättare svänghjul kan ge sämre vrid. det blir ju bara lättare för motorn att öka i varvtal om hjulet är lätt.

på motorbroms ger de säkert sämre vrid :wink:


skulle vilja ha mera motivertion på det svaret när det gäller vikten på ett svänghjul, det finns ju en anledning varför fabrikanten forskat fram just den vikten till maskinen,

tex.. varför har alla arbets maskiner ganska liten efeckt på sina dieslar och ett väldans stort svänghjul ? som en traktor som har ca 60hk har ju säkert ett svänghjul på 40-50kg , och raka motsatsen vet jag ju att en super sport maskin har inget svänhjul för att fabrikanten har räknat in massan i vevaxelns motvikter som ett exempel.

hur vet du att du får mera vrid/efeckt när du tar bort vikt från svänghjulet ?


jag har inte skrivit att du får mera vrid/efeckt med ett lättare svänghjul. jag vågar däremot påstå att du inte får sämre vrid med ett lättare svänghjul.

att de e lättare att få käringstopp har väll ändå inte med vridets toppeffekt att göra? de handlar ju bara om att de inte e lika mkt.

vid ett ökande varv så kan massan i svänghjulet bara göra att de går trögare. de går ju värkligen inte lättare.

och varför motortillvärkaren har kommit fram till en vis vikt på hjulet har ju inte med denhär frågan att göra. eller diskuterar vi standarbilar som ska klara av start i backe med en normal(kass) förare?

sitter i bilen och skriver nu så jag orkar inte försöka förklara mej mer än så.
E30 M50 Turbo

070-554 85 15
User avatar
ramberg
Posts: 1081
Joined: 07 Feb 2009, 16:46
Location: Säter i Dalarna

Post by ramberg »

cerwinboy wrote:skulle vilja ha mera motivertion på det svaret när det gäller vikten på ett svänghjul, det finns ju en anledning varför fabrikanten forskat fram just den vikten till maskinen,

tex.. varför har alla arbets maskiner ganska liten efeckt på sina dieslar och ett väldans stort svänghjul ? som en traktor som har ca 60hk har ju säkert ett svänghjul på 40-50kg , och raka motsatsen vet jag ju att en super sport maskin har inget svänhjul för att fabrikanten har räknat in massan i vevaxelns motvikter som ett exempel.

hur vet du att du får mera vrid/efeckt när du tar bort vikt från svänghjulet ?


Den stora anledningen till det är lite högre vikt i en vanlig standardbil är att det påverkar vridkurvan, jämnar ut mer över hela registret.
Påverkar med andra ord gången i motorn. utan motstånd/belastning skulle du bara få en motor som går upp och ner i varv väldigt fort..
Ett tyngre gör att bilen blir lättare att köra när du kan hålla mer jämna varv.
Valet på vikt av svänghjul och drivlina som lär sättas i rotation (rörelseenergi) påverkar alltså hur registret över/på motorn är/blir.
Mer drivlinan väger som motorn lär sätta fart i rotation/på (ofjädrad vikt) ju mer kraft går det åt/till spillo och jämnare/slöare kommer bilen kännas.

Med ovanstående text antar jag du förstår varför ett svänghjul är tyngre/mer massa på ett arbetsfordon..
Mer massa i svängning, jämnare varv och kurva.. mer lagrad energi och svårare att få stopp på.

I en sportmaskin vill man att motorn ska vara så rapp som möjligt på gassvar, samt så är ofjädrad vikt mer märkbart än fjädrad viktlättning.

Det sista är bara BS
Du får varken mer eller mindre hk/nm i motorn av lättat svänghjul.
Se det som en lättning av bil, du rensar din bil, den kommer bli lite piggare på lägre växlarna.. men du har fortfarande exakt samma effekt som motorn producerar.
odd
Posts: 574
Joined: 08 Feb 2009, 23:53

Post by odd »

väldigt bra skrivet och förklarat ramberg
*tummen upp*
E30 M50 Turbo

070-554 85 15
User avatar
maattias
Posts: 146
Joined: 30 Jul 2009, 14:08
Location: Finland

Post by maattias »

japp, bra skrivet, man lär sig nått nytt varenda dag!! :) Nå slutarbetet gick hur bra som hellst iaf! :D så jag tackar för hjälpen alla!




MVH. Mattias
Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa!

Ekonomin, drömmarnas största fiende!

Bygger M20 Turbo!
Post Reply