cerwinboy wrote:skulle vilja ha mera motivertion på det svaret när det gäller vikten på ett svänghjul, det finns ju en anledning varför fabrikanten forskat fram just den vikten till maskinen,
tex.. varför har alla arbets maskiner ganska liten efeckt på sina dieslar och ett väldans stort svänghjul ? som en traktor som har ca 60hk har ju säkert ett svänghjul på 40-50kg , och raka motsatsen vet jag ju att en super sport maskin har inget svänhjul för att fabrikanten har räknat in massan i vevaxelns motvikter som ett exempel.
hur vet du att du får mera vrid/efeckt när du tar bort vikt från svänghjulet ?
Den stora anledningen till det är lite högre vikt i en vanlig standardbil är att det påverkar vridkurvan, jämnar ut mer över hela registret.
Påverkar med andra ord gången i motorn. utan motstånd/belastning skulle du bara få en motor som går upp och ner i varv väldigt fort..
Ett tyngre gör att bilen blir lättare att köra när du kan hålla mer jämna varv.
Valet på vikt av svänghjul och drivlina som lär sättas i rotation (rörelseenergi) påverkar alltså hur registret över/på motorn är/blir.
Mer drivlinan väger som motorn lär sätta fart i rotation/på (ofjädrad vikt) ju mer kraft går det åt/till spillo och jämnare/slöare kommer bilen kännas.
Med ovanstående text antar jag du förstår varför ett svänghjul är tyngre/mer massa på ett arbetsfordon..
Mer massa i svängning, jämnare varv och kurva.. mer lagrad energi och svårare att få stopp på.
I en sportmaskin vill man att motorn ska vara så rapp som möjligt på gassvar, samt så är ofjädrad vikt mer märkbart än fjädrad viktlättning.
Det sista är bara BS
Du får varken mer eller mindre hk/nm i motorn av lättat svänghjul.
Se det som en lättning av bil, du rensar din bil, den kommer bli lite piggare på lägre växlarna.. men du har fortfarande exakt samma effekt som motorn producerar.