FAQ Drivlina

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
rockker
Posts: 568
Joined: 12 Aug 2007, 17:42
Location: Hallstahammar

Post by rockker »

aelget wrote:
rockker wrote:
aelget wrote:Vill mest ha bekräftat men...

Så TDS ZF låda + 3.23 funkar utmärkt?.


Mvh
JR.

Klicka på länken så ser du zf ihop med 3.23..
ZF TDS låda med 3.23



Måste bli hyffsat bra till bana/drifting/lek ? :)


Ja jag tror det skulle funka riktigt bra.. letar själv efter något liknande till min e34 med tds låda.
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;

Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar

"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."

070-4180940
Miillee
Posts: 124
Joined: 23 Aug 2009, 21:50
Location: Arboga

Post by Miillee »

Hejsan! Min polare skall bygga Volvo 740 med T5 maskin och en BMW Getrag låda. Men de vi behöver veta nu är vilken av alla Getrag lådor han har.

På sidan av sprängkåpan står det Getrag sedan står detta numret: 220.0.0 225.94?

Sedan under lådan stod det typ: 0 0 8 2 2 9 4 AKG typ..

Så vilken av alla lådor är dessa?
När ja sökte på google kom ja in på bildelsbasen där det stod BMW 520I -94. Frågan är då om den räknas till stora eller lilla sexan, då han ska köpa adapterplatta lär vi veta om den här lådan är till stora eller lilla sexan.


Hoppas på svar snabbt.

Mvh// Michael
BMW 535 -89 Turbo MS 1.v3#
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

Om den kommer ifrån en 520-94 så är de lilla sexan.

Är det dock samma getrag som sitter på övriga m50 motorer så är det ingen hållbar låda. Inte samma getrag som sitter på ex äldre bmw innan 91-92 med lilla sexan.
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
Bolero
Posts: 808
Joined: 10 Jan 2011, 21:49
Location: Skåne

Post by Bolero »

Tjenare Fasiken detta har jag inte alls tänkt på :P

Just nu har jag en original låda på min 525 92a, köpte en sån här diff.

Lamelldiffad bakaxel utväxling 3.23.

Funkar det bra ihop?

Sedan har jag köpt en M3 3,0l låda också.

Hur blir denna kombon tror ni?
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
User avatar
Evinrude
Posts: 756
Joined: 08 Aug 2010, 22:00
Location: Sundsvall

Post by Evinrude »

Funkar perfa, men du kan ha M3-lådan i reserv, det sitter redan en ZF-låda på din 525:a. :)
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Bolero
Posts: 808
Joined: 10 Jan 2011, 21:49
Location: Skåne

Post by Bolero »

Evinrude wrote:Funkar perfa, men du kan ha M3-lådan i reserv, det sitter redan en ZF-låda på din 525:a. :)


haha det var det jag misstänkte också.

Men är du säker på att det är en ZF original på den? :)

Aja den kommer nog gå åt skogen, m3-lådan står fint där den står :D

mvh
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
User avatar
Evinrude
Posts: 756
Joined: 08 Aug 2010, 22:00
Location: Sundsvall

Post by Evinrude »

Alla 525 e34 ska ha ZF, men vissa säger att deras har haft Getrag, inte värre än att du dyker in under den och kollar. :)
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
User avatar
^Tonix^
Posts: 178
Joined: 02 Feb 2007, 16:30
Location: Finland (Vaasa)

Post by ^Tonix^ »

E34 med 3,23:1 diffen har ZF men har man 3,73:1 diff så sitter där en getrag lr åtminstone suttit där från fabrik.
Tony Johansson
+35840-7293337
e30 M-Tech2 M50B30 6266gen2 804hk/967nm
(2015) 731hk/1000+nm. 1mile(1609m) @ 317,23km/h. 1/4 11,46sek/222.73km/h med 17" däck
Bolero
Posts: 808
Joined: 10 Jan 2011, 21:49
Location: Skåne

Post by Bolero »

^Tonix^ wrote:E34 med 3,23:1 diffen har ZF men har man 3,73:1 diff så sitter där en getrag lr åtminstone suttit där från fabrik.


haha och hur fasiken vet man detta?

Vad ska det stå på lådan fär att vara en ZF?

mvh
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
User avatar
Joachim
Posts: 1050
Joined: 16 Dec 2006, 15:18
Location: Norge

Post by Joachim »

ZF... :lol:
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

Image
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Bolero
Posts: 808
Joined: 10 Jan 2011, 21:49
Location: Skåne

Post by Bolero »

Vad fjantigt lätt! :D ska kolla i helgen :P

mvh
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Re: FAQ Drivlina

Post by Loordan »

Hej, Skiljer spakställen mellan ZF och getrag i E36 nånting? har ett hemmasvetsat spakställ som växlarna brukar vilja hoppa ur. Vilket spakställ passar på zf? bara 328/m3? eller tds med? Mvh loordan
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
l3erG
Posts: 27
Joined: 27 Mar 2011, 13:10
Location: Falun

Re: FAQ Drivlina

Post by l3erG »

Vet inte ifall det här hör hämma här men vad behöver jag göra för att få på 325 klump på min 320 jag har lilla huset. behöver jag byta kardan osv, drivaxlar osv?
ska förövrigt sätta i en strokad 2.7l med 325 växellåda ifall det har nån inverkan på det hela...

Tacksam för svar mvh// Andreas
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Re: FAQ Drivlina

Post by Scrazher »

l3erG wrote:Vet inte ifall det här hör hämma här men vad behöver jag göra för att få på 325 klump på min 320 jag har lilla huset. behöver jag byta kardan osv, drivaxlar osv?
ska förövrigt sätta i en strokad 2.7l med 325 växellåda ifall det har nån inverkan på det hela...

Tacksam för svar mvh// Andreas

Bara att stoppa dit, ska passa rakt av. Eventuellt kan du bli tvungen att justera kardan lite, verkar vara från fall till fall...
Men passa på att stoppa dit 325 axlarna också om du har tänkt plocka lite mer effekt...
User avatar
JonasH88
Posts: 746
Joined: 08 Oct 2009, 07:55
Location: Frövi

Re: FAQ Drivlina

Post by JonasH88 »

l3erG wrote:Vet inte ifall det här hör hämma här men vad behöver jag göra för att få på 325 klump på min 320 jag har lilla huset. behöver jag byta kardan osv, drivaxlar osv?
ska förövrigt sätta i en strokad 2.7l med 325 växellåda ifall det har nån inverkan på det hela...

Tacksam för svar mvh// Andreas


Om du åkt med std 320 lådan innan(getrag240), så måste du byta till en kardan från 325 när du byter till 325ans låda(getrag260). 320 kardanen bli för lång annars. Men klumpen ska passa rakt av i bryggan. Ifall det nu är en E30 du ska bygga på?

//Jonas
"Skam den som ger sig"

http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
l3erG
Posts: 27
Joined: 27 Mar 2011, 13:10
Location: Falun

Re: FAQ Drivlina

Post by l3erG »

JonasH88 wrote:
l3erG wrote:Vet inte ifall det här hör hämma här men vad behöver jag göra för att få på 325 klump på min 320 jag har lilla huset. behöver jag byta kardan osv, drivaxlar osv?
ska förövrigt sätta i en strokad 2.7l med 325 växellåda ifall det har nån inverkan på det hela...

Tacksam för svar mvh// Andreas


Om du åkt med std 320 lådan innan(getrag240), så måste du byta till en kardan från 325 när du byter till 325ans låda(getrag260). 320 kardanen bli för lång annars. Men klumpen ska passa rakt av i bryggan. Ifall det nu är en E30 du ska bygga på?

//Jonas



Ja det är e30 jag ska bygga på :) så det är bara i med motor + 325 lådan och sen 325 kardan och diff sen äre klart? inge ombyggnationer vid diffen osv'?
Post Reply