Att överladda en M62B35 ?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
no1_martin
Posts: 223
Joined: 09 Oct 2006, 19:10
Location: Göteborg

Att överladda en M62B35 ?

Post by no1_martin »

Jag har för avsikt att överladda en M62B44 tror jag det är. Hur kollar man det exakt? Motorn kommer från en 740 99:a. Har setta att det inte bara finns 286hk utan även 245hk. Hur kollar man detta exakt på motorn? Borde ju finnas någon dekal eller gjutning? Har sett på bilder att det sitter en dekal med Ean kod och text under startmotorn säger den något?

Image

Om det nu är en M62B44 finns det mlspackningar till dessa som sänker kompet en aning så överladdning blir möjlig? Skulle helst vilja behålla kolvar och stakar då det verkar som de håller för runt 400hk.

Har tänkt mig att använda en Lysholm 2300R och då vill jag ha laddluftkulning i insuget så jag undrar vad sitter i utrymmet mellan cylinderbankerna orginal och om det bara är insuget så bör det ju gå att få ner laddluftkulning där.

Image
Last edited by no1_martin on 27 Oct 2006, 17:28, edited 1 time in total.
User avatar
Brox
Posts: 967
Joined: 04 Dec 2005, 23:47
Location: Halmstad

Post by Brox »

de där i mitten serju ut att vara en fet vattenkanal kanske? :roll:
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
no1_martin
Posts: 223
Joined: 09 Oct 2006, 19:10
Location: Göteborg

Post by no1_martin »

Ja nu när jag tittat mer på bilderna ser det ut som du säger men det bör ju inte hindra mig från att gå ner en bit med insuget där.
User avatar
edström
Posts: 131
Joined: 13 Sep 2006, 19:20
Location: östersund

Post by edström »

jävlar va lite gods mellan cylindrarna! går de verkligen o få riktigt tätt vid överladdning?
User avatar
Clew
Posts: 662
Joined: 21 Nov 2005, 21:32
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Clew »

Problemet tror jag ligger i att blocket är i aluminium.
Kan nog lösas med större gängor i blocket med fetare topplocksbultar kanske.
Det där med 245hp det är 3,5liters maskinen som ligger där nånstans.
Är det 92mm borr så är det en 4,4liters du har dvs den med runt 280hp.

ESS tuning sätter ju kompressorsatser på såna här motorer och laddar 8psi (typ 0,5bar) så överladdning av motorn har ju gjorts förut, men jag vet itne vad man måste göra för att blocket ska hålla över 0,5bar...

Hoppas det hjälpte något iaf :P

edit: titta lite här http://www.esstuning.com/default.asp?c= ... t2=164&id=
Ser inte ut som om dom gör något inuti motorn...
no1_martin
Posts: 223
Joined: 09 Oct 2006, 19:10
Location: Göteborg

Post by no1_martin »

Vad jag kan förstå så laddar de 8 Psi på en sådan motor som jag tänkt mig utan laddluftkylning. 8 Psi motsvarar 0.55 bar. Men frågan är hur laddkurvan ser ut på en sådan motor? När når den 8 Psi? Jag antar att laddkurvorna skiljer avsevärt mellan skruvkompressor och centifugalkompressor. Om jag färstått saken rätt så är laddkurvan på en centifugalkompressor konstant stigande och en skruv har ju en mer eller mindre linjär kurva. Får väll se vad motorn har att säga om det på låga varv.
no1_martin
Posts: 223
Joined: 09 Oct 2006, 19:10
Location: Göteborg

Post by no1_martin »

Har nu plockat isär motorn delvis och kan konstatera att det är en M62B35 men det kanske inte är någon nakdel i sig eftersom det då blir tjockare cylinderväggar och kortare slag så jag får väll helt enkelt kompensera med höre ladd och varv :twisted:
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

540is laddar ju hur mktsomh elstpå en sån här motor så nog håller det allt.. bara för att lbocket är i alu betyder det inte att det är kasst.
danne08
Posts: 23
Joined: 13 Dec 2005, 23:39
Location: Oskarshamn

Post by danne08 »

är det inte NICASIL foder i den motorn? har HÖRT att de inte är så bra o ladda den hårt. kolla upp det lite innan du börjar.

var på den lokala maskin verkstaden och hörde om byte till stål foder,han sa att det finns lösa foder o köpa. så det är nog inga problen i.s.f men vi pratade alldrig pris......
no1_martin
Posts: 223
Joined: 09 Oct 2006, 19:10
Location: Göteborg

Post by no1_martin »

Zwofurti wrote:540is laddar ju hur mktsomh elstpå en sån här motor så nog håller det allt.. bara för att lbocket är i alu betyder det inte att det är kasst.


Jo vist men bilderna ovan är från hans sida och där kan man se att han borrat och stoppat i andra foder.



danne08 wrote:är det inte NICASIL foder i den motorn? har HÖRT att de inte är så bra o ladda den hårt. kolla upp det lite innan du börjar.

var på den lokala maskin verkstaden och hörde om byte till stål foder,han sa att det finns lösa foder o köpa. så det är nog inga problen i.s.f men vi pratade alldrig pris......



Jag har tänkt behålla motorn rellativt orginal så det handlar ju inte om några stora pengar fall loppen skulle gå. Och om de gör det får jag väll ta ställning till om jag skall stoppa i lösa foder då.
pwr
Posts: 9
Joined: 04 May 2006, 17:20
Location: oskarshamn

Post by pwr »

Säg till om de går bra e mycke nyfiken på den biten.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Zwofurti wrote:540is laddar ju hur mktsomh elstpå en sån här motor så nog håller det allt.. bara för att lbocket är i alu betyder det inte att det är kasst.


Hörde från osäkra källor att den där motorn inte ville hålla ihop bra alls... Blocken ger med sig på andra punkter när man bytt till andra foder...
Burn0ut
Posts: 452
Joined: 20 Nov 2005, 14:11
Location: Kågeröd
Contact:

Post by Burn0ut »

johankihl wrote:
Zwofurti wrote:540is laddar ju hur mktsomh elstpå en sån här motor så nog håller det allt.. bara för att lbocket är i alu betyder det inte att det är kasst.


Hörde från osäkra källor att den där motorn inte ville hålla ihop bra alls... Blocken ger med sig på andra punkter när man bytt till andra foder...


Jupp, man kan inte ladda hur mkt som helst dom flexar.
Porsche 996 GT2
BMW 1602
BMW 2002
Mazda RX-4
Volvo 245 med V8 :P
Post Reply