Ni som har bråkat med en orginal m20, start bekymmer.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
berraz328
Posts: 173
Joined: 18 Jul 2006, 20:47
Location: norrland

Ni som har bråkat med en orginal m20, start bekymmer.

Post by berraz328 »

Tjaa, har ett problem med min 325ix-87.

Är seg som fan när man ska starta den när motorvärmaren har varit igång eller att man har kört den och stängt av å vänta en halvtimme eller så.

Man få ju gnugga ihjäl sig innan den hoppar igång, till saken hör att när den ha stått hela natten utan värmare då hoppa den igång direkt!

Har bytt tempgivare den blå, bytt spridare, alla bränsleslangar, kollat efter lekage men hittar inget fel.

Där kommer ni in i bilden, pumpa på med förslag =)
Inget är dött förrän det är begravet!
bmw 328 e36 kompressor, nu s50b30, 2010---> ?
Awpelqvist
Posts: 718
Joined: 07 Oct 2009, 04:33
Location: Luleå

Post by Awpelqvist »

longshot men testat att byta LMM? min gjorde likadant, då motorn var varm tjurade den ihjäl sig man fick pumpgasa å grejja, men när den va kall så höll man 1/5gas å vrednyckeln så startade den!
alla barnen gillar att åka polisbil, men det försvinner med åren.
Klangen
Posts: 537
Joined: 09 Apr 2009, 14:19
Location: Stockholm/Norrort

Post by Klangen »

På Volvobilar brukar det kunna bli sådär när vev/kam givare börjar ge sig.

Vet ej hur det ser ut på M20...
User avatar
berraz328
Posts: 173
Joined: 18 Jul 2006, 20:47
Location: norrland

Post by berraz328 »

Lmm är testad och för att va säker så är 2andra testade utifall den första man fick tag på va trasig. :roll:

bra fråga hur det är med givare, nån som har lite koll på de?
Inget är dött förrän det är begravet!
bmw 328 e36 kompressor, nu s50b30, 2010---> ?
User avatar
Rikard B
Posts: 1764
Joined: 30 Sep 2007, 11:25
Location: uppsala

Post by Rikard B »

Som Klangen säger så har jag vart med om samma sak fast på en volvo
böt den sen gick den bra
Rikard Brodén
072-242 85 00
bmw 525 mpaket 03 såld
328 touring låg :) såld
e30 83 323a busbil såld
e21 låg :)såld
e34 m5
e28 m535 turbo
e30 M3
E9 -71
lenin
Posts: 123
Joined: 08 Sep 2010, 05:44

Post by lenin »

Ja hade problem med an audi som va svårstartad när den va lite "fesjummen". När den va kall eller helt varm va de inga problem. Då va de soppapumpen. Kollat bränsletrycket?
Norra skåne, Osby. tel nr: 0708534389
grönis
Posts: 10
Joined: 03 Jan 2011, 20:46
Location: Sthlm, västerhaninge

Post by grönis »

Hade precis samma problem på en 740(Volvo) det hade då ärgat i avstörnings/spridarreläet, byte av det så funkade det perfekt. Vet inte om det finns någon motsvarighet på m20in.
Viktor Grönis
v1kkt0r@hotmail.com
0708810771
Awpelqvist
Posts: 718
Joined: 07 Oct 2009, 04:33
Location: Luleå

Post by Awpelqvist »

spridar relä sitter under ett svart plastlock i höjd med LMM, sitter 3st där under tror de va lambda, spridare och pump (tror dock inte det var i denna ordning)
alla barnen gillar att åka polisbil, men det försvinner med åren.
User avatar
berraz328
Posts: 173
Joined: 18 Jul 2006, 20:47
Location: norrland

Post by berraz328 »

Dessa relän är bytt och rengjort kontaktytor, samma fel. Hur är det sitter det nån fler givare som kan spöka?

Eller kan det finnas nått mekansikt?
Bränslepumpen känns ju så där troligt med tanke på hur den bete sig, eller tänker man fel?
Filter är bytt.
Inget är dött förrän det är begravet!
bmw 328 e36 kompressor, nu s50b30, 2010---> ?
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Finns det inte två tempgivare på M20-motorerna?

En till instrumentet och en till boxen?
Grr!
0706-419608
Awpelqvist
Posts: 718
Joined: 07 Oct 2009, 04:33
Location: Luleå

Post by Awpelqvist »

Franzén wrote:Finns det inte två tempgivare på M20-motorerna?

En till instrumentet och en till boxen?
ja! ena brun andra blå!
alla barnen gillar att åka polisbil, men det försvinner med åren.
djm
Posts: 255
Joined: 16 Nov 2006, 23:17
Location: sthlm, sollentuna

Post by djm »

inte så enkelt som tändspolen bara? brukar ge upp när motorn är varm.
David Martin

dejiem@gmail.com
User avatar
Frostie
Posts: 159
Joined: 05 Aug 2009, 23:51
Location: Sigtuna

Post by Frostie »

När inte bilen har lust att starta, pröva spruta in startgas, startar han direkt då så har du problembpå soppa sidan, skulle ju rekommendera att kolla fördelare och rotor. För låter som ett tändproblem
User avatar
martin.wangerud
Posts: 430
Joined: 02 Apr 2010, 22:16
Location: Ulricehamn

Post by martin.wangerud »

djm wrote:inte så enkelt som tändspolen bara? brukar ge upp när motorn är varm.
Det problemet hade jag med en m20 för några år sedan!
Post Reply