Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom , Pimplaren , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis
berraz328
Posts: 173 Joined: 18 Jul 2006, 20:47
Location: norrland
Post
by berraz328 » 28 Feb 2011, 16:38
Tjaa, har ett problem med min 325ix-87.
Är seg som fan när man ska starta den när motorvärmaren har varit igång eller att man har kört den och stängt av å vänta en halvtimme eller så.
Man få ju gnugga ihjäl sig innan den hoppar igång, till saken hör att när den ha stått hela natten utan värmare då hoppa den igång direkt!
Har bytt tempgivare den blå, bytt spridare, alla bränsleslangar, kollat efter lekage men hittar inget fel.
Där kommer ni in i bilden, pumpa på med förslag =)
Inget är dött förrän det är begravet!
bmw 328 e36 kompressor, nu s50b30, 2010---> ?
Awpelqvist
Posts: 718 Joined: 07 Oct 2009, 04:33
Location: Luleå
Post
by Awpelqvist » 28 Feb 2011, 17:18
longshot men testat att byta LMM? min gjorde likadant, då motorn var varm tjurade den ihjäl sig man fick pumpgasa å grejja, men när den va kall så höll man 1/5gas å vrednyckeln så startade den!
alla barnen gillar att åka polisbil, men det försvinner med åren.
Klangen
Posts: 537 Joined: 09 Apr 2009, 14:19
Location: Stockholm/Norrort
Post
by Klangen » 28 Feb 2011, 17:43
På Volvobilar brukar det kunna bli sådär när vev/kam givare börjar ge sig.
Vet ej hur det ser ut på M20...
berraz328
Posts: 173 Joined: 18 Jul 2006, 20:47
Location: norrland
Post
by berraz328 » 28 Feb 2011, 17:57
Lmm är testad och för att va säker så är 2andra testade utifall den första man fick tag på va trasig.
bra fråga hur det är med givare, nån som har lite koll på de?
Inget är dött förrän det är begravet!
bmw 328 e36 kompressor, nu s50b30, 2010---> ?
Rikard B
Posts: 1764 Joined: 30 Sep 2007, 11:25
Location: uppsala
Post
by Rikard B » 28 Feb 2011, 18:08
Som Klangen säger så har jag vart med om samma sak fast på en volvo
böt den sen gick den bra
Rikard Brodén
072-242 85 00
bmw 525 mpaket 03 såld
328 touring låg
såld
e30 83 323a busbil såld
e21 låg :)såld
e34 m5
e28 m535 turbo
e30 M3
E9 -71
lenin
Posts: 123 Joined: 08 Sep 2010, 05:44
Post
by lenin » 28 Feb 2011, 18:49
Ja hade problem med an audi som va svårstartad när den va lite "fesjummen". När den va kall eller helt varm va de inga problem. Då va de soppapumpen. Kollat bränsletrycket?
Norra skåne, Osby. tel nr: 0708534389
grönis
Posts: 10 Joined: 03 Jan 2011, 20:46
Location: Sthlm, västerhaninge
Post
by grönis » 28 Feb 2011, 19:45
Hade precis samma problem på en 740(Volvo) det hade då ärgat i avstörnings/spridarreläet, byte av det så funkade det perfekt. Vet inte om det finns någon motsvarighet på m20in.
Awpelqvist
Posts: 718 Joined: 07 Oct 2009, 04:33
Location: Luleå
Post
by Awpelqvist » 28 Feb 2011, 19:46
spridar relä sitter under ett svart plastlock i höjd med LMM, sitter 3st där under tror de va lambda, spridare och pump (tror dock inte det var i denna ordning)
alla barnen gillar att åka polisbil, men det försvinner med åren.
berraz328
Posts: 173 Joined: 18 Jul 2006, 20:47
Location: norrland
Post
by berraz328 » 01 Mar 2011, 16:52
Dessa relän är bytt och rengjort kontaktytor, samma fel. Hur är det sitter det nån fler givare som kan spöka?
Eller kan det finnas nått mekansikt?
Bränslepumpen känns ju så där troligt med tanke på hur den bete sig, eller tänker man fel?
Filter är bytt.
Inget är dött förrän det är begravet!
bmw 328 e36 kompressor, nu s50b30, 2010---> ?
Franzén
Posts: 2513 Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg
Post
by Franzén » 01 Mar 2011, 16:58
Finns det inte två tempgivare på M20-motorerna?
En till instrumentet och en till boxen?
Grr!
0706-419608
Awpelqvist
Posts: 718 Joined: 07 Oct 2009, 04:33
Location: Luleå
Post
by Awpelqvist » 01 Mar 2011, 17:07
Franzén wrote: Finns det inte två tempgivare på M20-motorerna?
En till instrumentet och en till boxen?
ja! ena brun andra blå!
alla barnen gillar att åka polisbil, men det försvinner med åren.
djm
Posts: 255 Joined: 16 Nov 2006, 23:17
Location: sthlm, sollentuna
Post
by djm » 01 Mar 2011, 21:54
inte så enkelt som tändspolen bara? brukar ge upp när motorn är varm.
Frostie
Posts: 159 Joined: 05 Aug 2009, 23:51
Location: Sigtuna
Post
by Frostie » 01 Mar 2011, 22:51
När inte bilen har lust att starta, pröva spruta in startgas, startar han direkt då så har du problembpå soppa sidan, skulle ju rekommendera att kolla fördelare och rotor. För låter som ett tändproblem
martin.wangerud
Posts: 430 Joined: 02 Apr 2010, 22:16
Location: Ulricehamn
Post
by martin.wangerud » 02 Mar 2011, 13:10
djm wrote: inte så enkelt som tändspolen bara? brukar ge upp när motorn är varm.
Det problemet hade jag med en m20 för några år sedan!