Pensionsparande.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Pensionsparande.
Sitter ute på pensionsmyndighetens hemsida och läser rad efter rad med olika fonder. Har den hära AP7 fonden nu, eftersom jag inte valt något.
Frågan är vad man ska välja ? finns ju 800olika fonder att välja på !
Någon som är lite mer insatt i det här med pensioner och kan förklara lite hur det fungerar ? känns lite dumt att bara byta till nån fond som ser bra ut, som sedan kanske slutar i kaoz
kanske tips på vilka som är bra resp mindre bra osv.
Någon som är lite mer insatt i det här med pensioner och kan förklara lite hur det fungerar ? känns lite dumt att bara byta till nån fond som ser bra ut, som sedan kanske slutar i kaoz
/// Falck
-----------------------------------------------
Crafted at BMW M
Garaget
BMW M5 3.8 E34 1993 Daytonaviolett
Projekt, 8cm breddad BMW E21 Busbil på gata
Crafted at BMW M
Garaget
Re: Pensionsparande.
Falck wrote:Sitter ute på pensionsmyndighetens hemsida och läser rad efter rad med olika fonder. Har den hära AP7 fonden nu, eftersom jag inte valt något.
Jag har med funderat på att placera om mitt pensionsparande! såg i senaste orangea kuvertet man fick hem att min pension gått nästan 3k back! villket jag inte tycker är OK! Men jag är heller ingen baddare på det där!
Jag ska fan kolla om det går att få in all pension på ett privat konto på min bank sen låser man kontot tills man är 65bast, då borde man få ganska fin sparränta också, Men jag har en aning om att det skulle säkert vara omöjligt att göra så! för mina pensionspengar går rätt till staten som dom sedan använder till annat! dom ligger ju inte bara där och väntar på mig, utan dom är garanterat i rörelse! och det STÖR mig nått så sjukt mycket, för jag får fan ingen ränta på dom pengarna!
Sen har jag ett privat pensionsparande också som jag tidigast kommer åt när jag är 55år! dock spar jag bara 400kr i månaden till det privata pensionsparandet, men så fort alla stora utgifter har lagt sig med kåken osv hade jag tänkt öka till 800kr månaden!
Bra att du tog upp detta Falck, för jag är skeptisk till framtiden som pensionär!
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
- Strandholm
Är du beredd att betala för ditt PPM val så är denna killen oslagbar:
http://www.ppmradgivaren.nu/
För de som inte förstår hur stor skillnad bra avkastning i PPM kan göra så visar vi ett ungefärligt räknexempel
Tjänar 25000kronor i månaden
Är 25 år idag
Går i pension vid 65 års ålder
Har ca 30,000kr på PPMkontot idag
Räknar med 2% årlig inflation (riksbankens mål)
Med 5% årlig avkastning:
ca 4200kronor i månaden ifrån ditt PPM konto som läggs på den vanliga pensionen.
Med 10% årlig avkastning:
ca 17000kronor i månaden ifrån ditt PPM konto som läggs på den vanliga pensionen.
Med 15% årlig avkastning:
ca 77000kronor i månaden ifrån ditt PPM konto som läggs på den vanliga pensionen.
Men räkna inte med att din statliga pension är din när det börjar bli dags för 70 och 80talisterna att gå i pension. Systemet kommer att förändras och villkoren försämras, bara se på historiken. Pengar vi inte har kontoll över är enkel match för staten att roffa åt sig av.
Just nu för stunden så ligger jag investerad i Kazakstan, Ukraina och lite ryssland samt USA.
Ukrainas börs rasade dock typ 5% idag då den har MYCKET hög risk, men den har gått upp kraftigt senaste månaderna
AP7 fonden är också högrisk om du frågar mig, fonden använder sig av belåning och föratt få hävstång och bättre avkastning. Rätt sjukt att detta är soffliggar alternativet....
Hansa:
Dina PPM pengar kan du inte placera i någon bank.
Det närmsta du kommer är räntefond, en kort räntefond är ett sätt att ligga likvid(betyder att sälja av och ta cashen typ, dessa fonder har minimal rörelse så då kan man ligga still när marknaden faller kraftigt) då man alltid måste ha 100% av PPM pengarna investerade.
Och en lång räntefond är inge bra nu när räntorna går upp...
Privat pensionssparande = inget jag någonsin skulle göra.
Endast att rekomendera för människor med otroligt dålig självbehärskning som inte klarar av att ha pengar på kontot utan att spendera dem.
Varför ska man låsa sina pengar tills man är 65bast, bättre att spara på ett räntekonto och sedan investera pengarna.
Varenda kotte har ju miljonlån dessa dagar, mycket bättre affär att ammortera dom där 400kronorna i månaden på lånet än att sätta dom i pensionspar.
http://www.ppmradgivaren.nu/
För de som inte förstår hur stor skillnad bra avkastning i PPM kan göra så visar vi ett ungefärligt räknexempel
Tjänar 25000kronor i månaden
Är 25 år idag
Går i pension vid 65 års ålder
Har ca 30,000kr på PPMkontot idag
Räknar med 2% årlig inflation (riksbankens mål)
Med 5% årlig avkastning:
ca 4200kronor i månaden ifrån ditt PPM konto som läggs på den vanliga pensionen.
Med 10% årlig avkastning:
ca 17000kronor i månaden ifrån ditt PPM konto som läggs på den vanliga pensionen.
Med 15% årlig avkastning:
ca 77000kronor i månaden ifrån ditt PPM konto som läggs på den vanliga pensionen.
Men räkna inte med att din statliga pension är din när det börjar bli dags för 70 och 80talisterna att gå i pension. Systemet kommer att förändras och villkoren försämras, bara se på historiken. Pengar vi inte har kontoll över är enkel match för staten att roffa åt sig av.
Just nu för stunden så ligger jag investerad i Kazakstan, Ukraina och lite ryssland samt USA.
Ukrainas börs rasade dock typ 5% idag då den har MYCKET hög risk, men den har gått upp kraftigt senaste månaderna
AP7 fonden är också högrisk om du frågar mig, fonden använder sig av belåning och föratt få hävstång och bättre avkastning. Rätt sjukt att detta är soffliggar alternativet....
Hansa:
Dina PPM pengar kan du inte placera i någon bank.
Det närmsta du kommer är räntefond, en kort räntefond är ett sätt att ligga likvid(betyder att sälja av och ta cashen typ, dessa fonder har minimal rörelse så då kan man ligga still när marknaden faller kraftigt) då man alltid måste ha 100% av PPM pengarna investerade.
Och en lång räntefond är inge bra nu när räntorna går upp...
Privat pensionssparande = inget jag någonsin skulle göra.
Endast att rekomendera för människor med otroligt dålig självbehärskning som inte klarar av att ha pengar på kontot utan att spendera dem.
Varför ska man låsa sina pengar tills man är 65bast, bättre att spara på ett räntekonto och sedan investera pengarna.
Varenda kotte har ju miljonlån dessa dagar, mycket bättre affär att ammortera dom där 400kronorna i månaden på lånet än att sätta dom i pensionspar.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Den där ppmrådgivaren verkar kunna sin sak, 175% avkastning 2009.
99kr i månaden för att få veta när han byter fonder.
Verkar ju vara ett rätt säkert kort för att få lite ökning på pensionen.
ppmrådgivaren, är det något du provat Strandholm ?
99kr i månaden för att få veta när han byter fonder.
Verkar ju vara ett rätt säkert kort för att få lite ökning på pensionen.
ppmrådgivaren, är det något du provat Strandholm ?
/// Falck
Crafted at BMW M
Garaget
Crafted at BMW M
Garaget
- Strandholm
Jadå, jag har prövat. Känner flera som använder sig av honom också.
En bra historik är ingen garanti för framtida avkastning men han är väldigt duktig.
Jag hänger dock på ett fond-nörd forum där han själv hänger och känner av marknaden. Vill man så kan man ju själv läsa på massvis av forum osv men det krävs ju att man själv är intresserad föratt orka läsa där och förstå marknaderna någolunda.
Är man inte intresserad men vill ha bra avkastning så är det enkelt att bara lägga 100kronor i månaden på en bra rådgivning.
De andra PPM rådgivarna kommer inte i närheten av hans avkastningshistorik.
Ser man till sin hela ekonomi så kan 100kronor i månaden tyckas vara dyrt,
t.ex har man 30tusen på PPM kontot och han kostar 1200kr per år, det är 4% som du måste få i avkastning per år föratt det ska gå jämt upp.
Men dom där 1200kronorna kommer ju ifrån din plånbok, inte PPMkontot så det är en smaksak hur man ser på saken.
En bra historik är ingen garanti för framtida avkastning men han är väldigt duktig.
Jag hänger dock på ett fond-nörd forum där han själv hänger och känner av marknaden. Vill man så kan man ju själv läsa på massvis av forum osv men det krävs ju att man själv är intresserad föratt orka läsa där och förstå marknaderna någolunda.
Är man inte intresserad men vill ha bra avkastning så är det enkelt att bara lägga 100kronor i månaden på en bra rådgivning.
De andra PPM rådgivarna kommer inte i närheten av hans avkastningshistorik.
Ser man till sin hela ekonomi så kan 100kronor i månaden tyckas vara dyrt,
t.ex har man 30tusen på PPM kontot och han kostar 1200kr per år, det är 4% som du måste få i avkastning per år föratt det ska gå jämt upp.
Men dom där 1200kronorna kommer ju ifrån din plånbok, inte PPMkontot så det är en smaksak hur man ser på saken.
Hansa wrote:Vi kanske ska prova Falck?
ja,kanske. Om det är så bra som det låter så kommer dom där 99kr/mån vara betalda snart nog.
Men visst är det så att pensionen är uppdelad i olika delar, och den du kan invenstera i olika fonder är premiepensionen delen ? sen har du inkomstpension tjänstepension och ev privat pension ?
/// Falck
Crafted at BMW M
Garaget
Crafted at BMW M
Garaget
- Strandholm
om jag nu skulle vilja invenstera i 3stycken fonder, hur mycket är det utav premiepension som går till just dom 3 fonderna ? väljer jag själv hur många kr jag vågar invenstera elr är det en viss procent utav premien ?
/// Falck
Crafted at BMW M
Garaget
Crafted at BMW M
Garaget
- Strandholm
Du väljer en viss procent.
100% av dina Premiepensionspengar måste dock alltid vara investerat.
Vill du ligga "utanför" marknaden med pengar så får du välja en kort räntefond istället. Dom har minimal rörelse nämligen.
detta är ett bra exempel:
# 972497
Spiltan Räntefond Sverige
Gick +1% under 2010, och ligger på 0% för 2011.
100% av dina Premiepensionspengar måste dock alltid vara investerat.
Vill du ligga "utanför" marknaden med pengar så får du välja en kort räntefond istället. Dom har minimal rörelse nämligen.
detta är ett bra exempel:
# 972497
Spiltan Räntefond Sverige
Gick +1% under 2010, och ligger på 0% för 2011.
Okej, . och då spelar det ingen roll om jag har 1 elr 5 olika fonder bara allt är invensterat ?
/// Falck
Crafted at BMW M
Garaget
Crafted at BMW M
Garaget
- Strandholm
Ja precis. jag iaf har mailat till ppmrådgivaren nu, så får se hur jag går tillväga med mina pensionsval , han känns aktuell för mig då jag inte hänger med i marknaden speciellt aktivt.
I vilket fall så känns det som man fått lite mer koll nu. Tack för infon !
Det här med placera o invenstera i fonder är inte bara, förstår att så många inte väljer och ligger i AP7
I vilket fall så känns det som man fått lite mer koll nu. Tack för infon !
Det här med placera o invenstera i fonder är inte bara, förstår att så många inte väljer och ligger i AP7
/// Falck
Crafted at BMW M
Garaget
Crafted at BMW M
Garaget
Ska börja sätta in pengar på ett till sparkonto.
Har redan ett vanligt sparkonto som en rent kris konto om nånting skulle gå sönder i hemmet eller så.
Så det nya kontot som skall öppnas är så att det är bara pengar in som kan sättas in från min sida. Och kan inte ta ut pengana förens jag är 65 år.
Med 1000kr insättning eller dragning på kontot varje månad i 41år tills pension haha blir 492000kr. 1000kr i månaden är inte mkt så funderar på 2 lök i månaden ska in på det kontot alá 984000kr när man är 65år.
Så slipper man sepe räntor och vara så på allerten hela tiden med räntor börs saker osv. 1000-2000 i månaden och man har ganska mkt undanstoppat.
Har redan ett vanligt sparkonto som en rent kris konto om nånting skulle gå sönder i hemmet eller så.
Så det nya kontot som skall öppnas är så att det är bara pengar in som kan sättas in från min sida. Och kan inte ta ut pengana förens jag är 65 år.
Med 1000kr insättning eller dragning på kontot varje månad i 41år tills pension haha blir 492000kr. 1000kr i månaden är inte mkt så funderar på 2 lök i månaden ska in på det kontot alá 984000kr när man är 65år.
Så slipper man sepe räntor och vara så på allerten hela tiden med räntor börs saker osv. 1000-2000 i månaden och man har ganska mkt undanstoppat.
TreLingon wrote:Ska börja sätta in pengar på ett till sparkonto.
Ja det blir en fin extra slant tills den dagen man förhoppningsvis fyller 65år. får man fart på premiepensionen kanske man kan leva livet som pensioner väldigt lyxigt
/// Falck
Crafted at BMW M
Garaget
Crafted at BMW M
Garaget
- Strandholm
varför låsa in pengarna i 40år?
ammortera på lån om du har
eller så låser du pengarna 1 år åt gången till fast ränta, klart bättre än 40år.
trist att ha 500k låsta på pensionskontot den dagen man blir sjukpensionär och får leva på existensminimum.
ammortera på lån om du har
eller så låser du pengarna 1 år åt gången till fast ränta, klart bättre än 40år.
trist att ha 500k låsta på pensionskontot den dagen man blir sjukpensionär och får leva på existensminimum.
Last edited by Strandholm on 24 Feb 2011, 21:57, edited 1 time in total.