Problem vid tigsvetsning
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Problem vid tigsvetsning
Har tigat både de ena å de andra till mina byggen genom åren men upplever nu stora problem att det vill koka/bubbla och börja fräsa/sprätta i smältan.
Har råkat ut för detta tidigare också men inte så mycket som nu.
Kan tillägga att det är grenrörsmaterial i svartstål det framförallt gäller.
Har provat följande:
*Gasflöde mellan 6 och 12 L/min (argon)
*Slipat/blästrat rent
*biltemas och elgas tillsatsmaterial
*olika strömstyrkor
*två olika typer av gaskåpa
Skulle behöva lite tips om vad som kan orsaka detta fenomen och vad man kan göra för att komma tillrätta med problemet.
Mvh/ Anders
Har råkat ut för detta tidigare också men inte så mycket som nu.
Kan tillägga att det är grenrörsmaterial i svartstål det framförallt gäller.
Har provat följande:
*Gasflöde mellan 6 och 12 L/min (argon)
*Slipat/blästrat rent
*biltemas och elgas tillsatsmaterial
*olika strömstyrkor
*två olika typer av gaskåpa
Skulle behöva lite tips om vad som kan orsaka detta fenomen och vad man kan göra för att komma tillrätta med problemet.
Mvh/ Anders
Lite lustigt, jag talade med en grymt erfaren svetsare så sent som igår och han nämnde detta fenomenet också.
Han sa att ofta beror det på att det trängt in olja på något vis i små mikroporer.
Olja är tydligen TIG-svetsarens ärkefiende nummer ett.
Upplever ni samma sak i flera olika material?
Han sa att ofta beror det på att det trängt in olja på något vis i små mikroporer.
Olja är tydligen TIG-svetsarens ärkefiende nummer ett.
Upplever ni samma sak i flera olika material?
Grr!
0706-419608
0706-419608
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Franzén wrote:Upplever ni samma sak i flera olika material?
Gammal gjuten alu, t.ex tråg, ojoj, värdelöst att hålla på med!
Nästan så man lär förvärma och koka ur skiten först för att kunna svetsa i det då det ligger mycket skit i aluminiumet på just gjutna grejer.
Nu behöver det inte vara just olja E30Anders hittat då de flesta föroreningar brukar ställa till det för ljusbågen, va det längesedan du blästrade bitarna? Rostparticklar brukar spotta och fräsa till i smältan, men att testa med att sprita rören med T-Sprit är nog ingen dum idé.
-
- Posts: 479
- Joined: 24 Nov 2005, 22:28
Ja DET borde ju vara en given pärla tycker man.
Skall bli intressant att se vad svetsaren säger om min diffkåpa som han skall ta sig an nu.
Vet att svetsbarheten kan vara lite si och så med i olika typer av svartstål.
Vad är det för stål du kör i Anders?
Jag själv kom över ett "bra stål" till en billig peng härförledens och det är totalt värdelöst att svetsa i oavsett svetsmetod.
Det visade sig vara ett jävla skitstål där svetsegenskaperna var erkänt dåliga.
Troligen ligger kolhalterna i detta stålet en bra bit över 0,2-0,3%
Blev alldeles sprött och sprickfyllt efter svetsning.
Däremot fungerade hårdlödning med silverlod fruktansvärt bra i detta stålet.
Skall bli intressant att se vad svetsaren säger om min diffkåpa som han skall ta sig an nu.
Vet att svetsbarheten kan vara lite si och så med i olika typer av svartstål.
Vad är det för stål du kör i Anders?
Jag själv kom över ett "bra stål" till en billig peng härförledens och det är totalt värdelöst att svetsa i oavsett svetsmetod.
Det visade sig vara ett jävla skitstål där svetsegenskaperna var erkänt dåliga.
Troligen ligger kolhalterna i detta stålet en bra bit över 0,2-0,3%
Blev alldeles sprött och sprickfyllt efter svetsning.
Däremot fungerade hårdlödning med silverlod fruktansvärt bra i detta stålet.
Grr!
0706-419608
0706-419608
-
- Posts: 141
- Joined: 04 Dec 2005, 15:52
- Location: Näsum
Hej
När man svetsar grenrör händer detta ibland
Jag brukar slipa bort den delen som kokat så gott det går för att sedan svetsa över den med hög värme och snabbt, jag ökar även gasflödet till runt 10.
Att tänka på när man svetsar en kollektor är att man inte svetsar så man råka stänga inne gas eller luft mellan rördelarna, detta brukar resultera i att det kokar lätt.
Som jag har förstått det av dom lärda beror detta fenomen på dåligt eller orent matrial.
Ha de
Kim
När man svetsar grenrör händer detta ibland
Jag brukar slipa bort den delen som kokat så gott det går för att sedan svetsa över den med hög värme och snabbt, jag ökar även gasflödet till runt 10.
Att tänka på när man svetsar en kollektor är att man inte svetsar så man råka stänga inne gas eller luft mellan rördelarna, detta brukar resultera i att det kokar lätt.
Som jag har förstått det av dom lärda beror detta fenomen på dåligt eller orent matrial.
Ha de
Kim
Tigsvetsar Svart, även rostfritt och alu!
Jag kör utan gaslins och brukar ligga runt 10L i gasflöde.
Får nog kolla skicket på o-ring mm i handtaget.
Som någon skrev tidigare så har jag fått tips om att rostfritt tillsatsmaterial lugnar bubblandet men hur blir hållbarheten med rostfri tillsats till svartstål?
Tycker allt är rengjort noga, slipar rent både in och utsida, tvättar med bromsrengöring mm
Får kolla vad det är för legering i materialet, kanske är så enkelt att det inte är nått vidare att svetsa i.
Upplever att det är störst bekymmer om jag svetsar en bit och sedan pausar, sedan när jag startar där jag slutade sist så kommer bubblandet som ett brev på posten, riktigt störigt.
Tror inte att jag kör för varmt då jag provat så låg ström att jag knappt får igång en riktig smälta.
Min gastub har stått ganska länge och mitt garage är inte de bästa utan värme.... tänkte om miljön kanske ställer till de eller att det blir nått skit med gasen om den står länge?
Mvh/ Anders
Får nog kolla skicket på o-ring mm i handtaget.
Som någon skrev tidigare så har jag fått tips om att rostfritt tillsatsmaterial lugnar bubblandet men hur blir hållbarheten med rostfri tillsats till svartstål?
Tycker allt är rengjort noga, slipar rent både in och utsida, tvättar med bromsrengöring mm
Får kolla vad det är för legering i materialet, kanske är så enkelt att det inte är nått vidare att svetsa i.
Upplever att det är störst bekymmer om jag svetsar en bit och sedan pausar, sedan när jag startar där jag slutade sist så kommer bubblandet som ett brev på posten, riktigt störigt.
Tror inte att jag kör för varmt då jag provat så låg ström att jag knappt får igång en riktig smälta.
Min gastub har stått ganska länge och mitt garage är inte de bästa utan värme.... tänkte om miljön kanske ställer till de eller att det blir nått skit med gasen om den står länge?
Mvh/ Anders
- daniel-635
- Posts: 210
- Joined: 24 Nov 2008, 21:13
Precis som du säger lugnar rostfri tillsats ner "kokandet" rejält.
Försök att hålla ner värmen så att du inte värmer i onödan, då ökar bara problemen.
Jag vågar inte säga något om hållbarheten, men jag har själv haft problem att TIGa ihop svart och rostfritt.
Dom gånger jag har haft problem och löst det med rostfri tillsats har det vart på vanliga svarta avgasdelar, och där har det funkat.
Försök att hålla ner värmen så att du inte värmer i onödan, då ökar bara problemen.
Jag vågar inte säga något om hållbarheten, men jag har själv haft problem att TIGa ihop svart och rostfritt.
Dom gånger jag har haft problem och löst det med rostfri tillsats har det vart på vanliga svarta avgasdelar, och där har det funkat.
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
-
- Posts: 141
- Joined: 04 Dec 2005, 15:52
- Location: Näsum
Re: Problem vid tigsvetsning
Hej
Detta med rostfri tillsats va ju klockrent!
Förövrigt verkar det som om det oftast beror på orent material, en runda med stålborsten gör susen...
Mvh
Kim
Detta med rostfri tillsats va ju klockrent!
Förövrigt verkar det som om det oftast beror på orent material, en runda med stålborsten gör susen...
Mvh
Kim
Tigsvetsar Svart, även rostfritt och alu!
Re: Problem vid tigsvetsning
köp tillsatsmaterial med extra mycket crome/nickel i....då är du hemma!
/mvh
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
-
- Posts: 141
- Joined: 04 Dec 2005, 15:52
- Location: Näsum
Re: Problem vid tigsvetsning
robbz wrote:köp tillsatsmaterial med extra mycket crome/nickel i....då är du hemma!
/mvh
Detta ska testas!
Tack
Mvh
Kim
Tigsvetsar Svart, även rostfritt och alu!