Problem vid tigsvetsning

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Problem vid tigsvetsning

Post by E30Anders »

Har tigat både de ena å de andra till mina byggen genom åren men upplever nu stora problem att det vill koka/bubbla och börja fräsa/sprätta i smältan.
Har råkat ut för detta tidigare också men inte så mycket som nu.
Kan tillägga att det är grenrörsmaterial i svartstål det framförallt gäller.

Har provat följande:

*Gasflöde mellan 6 och 12 L/min (argon)
*Slipat/blästrat rent
*biltemas och elgas tillsatsmaterial
*olika strömstyrkor
*två olika typer av gaskåpa

Skulle behöva lite tips om vad som kan orsaka detta fenomen och vad man kan göra för att komma tillrätta med problemet.

Mvh/ Anders
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Post by erikjakan »

Jag upplevde samma sak när jag byggde mitt rör, började koka och ha sig i tid och otid!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Lite lustigt, jag talade med en grymt erfaren svetsare så sent som igår och han nämnde detta fenomenet också.

Han sa att ofta beror det på att det trängt in olja på något vis i små mikroporer.
Olja är tydligen TIG-svetsarens ärkefiende nummer ett.

Upplever ni samma sak i flera olika material?
Grr!
0706-419608
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Franzén wrote:Upplever ni samma sak i flera olika material?


Gammal gjuten alu, t.ex tråg, ojoj, värdelöst att hålla på med!
Nästan så man lär förvärma och koka ur skiten först för att kunna svetsa i det då det ligger mycket skit i aluminiumet på just gjutna grejer.

Nu behöver det inte vara just olja E30Anders hittat då de flesta föroreningar brukar ställa till det för ljusbågen, va det längesedan du blästrade bitarna? Rostparticklar brukar spotta och fräsa till i smältan, men att testa med att sprita rören med T-Sprit är nog ingen dum idé.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
rotrex-vr6
Posts: 479
Joined: 24 Nov 2005, 22:28

Post by rotrex-vr6 »

är ljusbågen som den ska? tänds den som den ska?

byggde om returen i ett använt olje tråg och det blev som du beskrev ,trots att jag hade slipat rent så gott det gick
---säve 2006 11.94s 198km/h----
0706-903247
polering-lackskydd-glas behandlingar utföres
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Ja DET borde ju vara en given pärla tycker man.
Skall bli intressant att se vad svetsaren säger om min diffkåpa som han skall ta sig an nu.

Vet att svetsbarheten kan vara lite si och så med i olika typer av svartstål.
Vad är det för stål du kör i Anders?

Jag själv kom över ett "bra stål" till en billig peng härförledens och det är totalt värdelöst att svetsa i oavsett svetsmetod.
Det visade sig vara ett jävla skitstål där svetsegenskaperna var erkänt dåliga.
Troligen ligger kolhalterna i detta stålet en bra bit över 0,2-0,3%
Blev alldeles sprött och sprickfyllt efter svetsning.

Däremot fungerade hårdlödning med silverlod fruktansvärt bra i detta stålet.
Grr!
0706-419608
User avatar
klabbe.p
Posts: 138
Joined: 22 Jul 2006, 15:39
Location: Kristianstad

Post by klabbe.p »

Har du slipat bort ev glödskal på insidan i rören också? Anners kan de vara en bov i dramat, är den som ångar. Glödskal har ju en helt annan smält temp jämfört med stål.
Bara en tanke.
MvH Klabbe
Kim Thuresson
Posts: 141
Joined: 04 Dec 2005, 15:52
Location: Näsum

Post by Kim Thuresson »

Hej

När man svetsar grenrör händer detta ibland

Jag brukar slipa bort den delen som kokat så gott det går för att sedan svetsa över den med hög värme och snabbt, jag ökar även gasflödet till runt 10.

Att tänka på när man svetsar en kollektor är att man inte svetsar så man råka stänga inne gas eller luft mellan rördelarna, detta brukar resultera i att det kokar lätt.

Som jag har förstått det av dom lärda beror detta fenomen på dåligt eller orent matrial.

Ha de

Kim
Tigsvetsar Svart, även rostfritt och alu!
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

Har svetsat om m20 tråg rejält, bara behållit flänsen och liten kant. Värdelöst svårt att få tätt. Svetsningen i sig gick rätt bra, svettade ur oljan ur olja med gasolvärmare. Det kanske är en variant vid förorening? Värma och sedan slipa bort det som kommer inifrån.
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

olja är ett helvete. På nya delar så brukar det vara en tunn oljefilm för att förhindra rost. hjälper inte att blästra o slipa då det sätter sej bara längre in i porerna, speciellt vid blästring. enda är att torka av med thinner
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
PiLlEvAn
Posts: 654
Joined: 20 Feb 2006, 21:24
Location: Avesta

Post by PiLlEvAn »

om det är blästrat så kan det vara att du får syre med i svetsen. kan vara oringen till låsningen som är dålig felaktig eller sliten gaskåpa.
kör du med lins eller munstycke till gasen?
kan vara förmycket värme med är mycket som spelar in
Vill åka fort.
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
chicago
Posts: 176
Joined: 03 Aug 2006, 17:32

Post by chicago »

smältan kokar .. du blir för varmt , 10 i gas flöde ska funka , kör ja en kollektor så kan man vrida upp lite när man e på insidan ..

om man nu vill lösa problemet enkelt så börja smälta igen där de bubblat , sen droppar du i en droppe 316 tråd så ska du se att de slutar koka/bubbla !!
User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Post by E30Anders »

Jag kör utan gaslins och brukar ligga runt 10L i gasflöde.
Får nog kolla skicket på o-ring mm i handtaget.
Som någon skrev tidigare så har jag fått tips om att rostfritt tillsatsmaterial lugnar bubblandet men hur blir hållbarheten med rostfri tillsats till svartstål?
Tycker allt är rengjort noga, slipar rent både in och utsida, tvättar med bromsrengöring mm
Får kolla vad det är för legering i materialet, kanske är så enkelt att det inte är nått vidare att svetsa i.
Upplever att det är störst bekymmer om jag svetsar en bit och sedan pausar, sedan när jag startar där jag slutade sist så kommer bubblandet som ett brev på posten, riktigt störigt.
Tror inte att jag kör för varmt då jag provat så låg ström att jag knappt får igång en riktig smälta.
Min gastub har stått ganska länge och mitt garage är inte de bästa utan värme.... tänkte om miljön kanske ställer till de eller att det blir nått skit med gasen om den står länge?

Mvh/ Anders
User avatar
daniel-635
Posts: 210
Joined: 24 Nov 2008, 21:13

Post by daniel-635 »

Precis som du säger lugnar rostfri tillsats ner "kokandet" rejält.

Försök att hålla ner värmen så att du inte värmer i onödan, då ökar bara problemen.

Jag vågar inte säga något om hållbarheten, men jag har själv haft problem att TIGa ihop svart och rostfritt.

Dom gånger jag har haft problem och löst det med rostfri tillsats har det vart på vanliga svarta avgasdelar, och där har det funkat.
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......

Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Kim Thuresson
Posts: 141
Joined: 04 Dec 2005, 15:52
Location: Näsum

Re: Problem vid tigsvetsning

Post by Kim Thuresson »

Hej

Detta med rostfri tillsats va ju klockrent!

Förövrigt verkar det som om det oftast beror på orent material, en runda med stålborsten gör susen...

Mvh
Kim
Tigsvetsar Svart, även rostfritt och alu!
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Re: Problem vid tigsvetsning

Post by robbz »

köp tillsatsmaterial med extra mycket crome/nickel i....då är du hemma!

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Kim Thuresson
Posts: 141
Joined: 04 Dec 2005, 15:52
Location: Näsum

Re: Problem vid tigsvetsning

Post by Kim Thuresson »

robbz wrote:köp tillsatsmaterial med extra mycket crome/nickel i....då är du hemma!

/mvh


Detta ska testas!

Tack

Mvh
Kim
Tigsvetsar Svart, även rostfritt och alu!
Post Reply