Frågetråd om Kina
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Frågetråd om Kina
Jag började jobba med/mot Asien 1993 och Kina 1996. Efter diverse utflykter i andra länder, flyttade jag till Beijing 2005 och vidare till Shanghai 2008, där jag befinner mig nu.
Vill ni veta vad jag vet, tror och tycker om denna delen av världen, så fråga på.
Vill ni veta vad jag vet, tror och tycker om denna delen av världen, så fråga på.
e36 LyxTurk -> Återuppbyggnad.
e30 325Cab - samboleksak.
e30 325Cab - min leksak.
e34 525
CJ 750 med sidovagn
Kawasaki 1600 Meanstreak
Audi brukis
/// Dorado
e30 325Cab - min leksak.
e34 525
CJ 750 med sidovagn
Kawasaki 1600 Meanstreak
Audi brukis
/// Dorado
Tre frågor kom på PM.
1) Vad jobbar jag med här borta?
Jag har gått från att vara chef för ett dotterbolag, inkl produktion (700 kineser och en skåning), till att idag köra en liten fabrik till 50% och syssla med ledarskapsutbildning mm. till 50%.
2) Vilka marknader skall man besöka i Shanghai?
Det beror på vad man skall handla. Det finns specifika marknader för varje kategori prylar, samt några mer generella inom en grupp. Tex. kan man hitta kameror både på kameramarknaden och elektronikmarknaden.
Berätta vad ni är sugna på att shoppa, så kan jag ge tips om var. Berätta gärna om ni kan pruta eller ej.
3) Hur får man bättre kvalitet på de prylar som tillverkas i Kina? Enkelt...här får man den kvalitet man vill ha om man betalar för det och styr upp processerna. 99.9% här borta handlar om att tjäna pengar och då räknar de ner till delar av ören, eller promille, om ni hellre tittar på procent. Lönenivåerna är just nu ca 1/5-del av i Sverige generellt.
Vad som då kan hända med kvalite'n om man använder dubbla tiden, låter 20% av det gå till extra vinst, lägger resten av pengarna på materialkvalitet och kontroll, kontroll, kontroll och kontroll...får ni räkna ut själv.
1) Vad jobbar jag med här borta?
Jag har gått från att vara chef för ett dotterbolag, inkl produktion (700 kineser och en skåning), till att idag köra en liten fabrik till 50% och syssla med ledarskapsutbildning mm. till 50%.
2) Vilka marknader skall man besöka i Shanghai?
Det beror på vad man skall handla. Det finns specifika marknader för varje kategori prylar, samt några mer generella inom en grupp. Tex. kan man hitta kameror både på kameramarknaden och elektronikmarknaden.
Berätta vad ni är sugna på att shoppa, så kan jag ge tips om var. Berätta gärna om ni kan pruta eller ej.
3) Hur får man bättre kvalitet på de prylar som tillverkas i Kina? Enkelt...här får man den kvalitet man vill ha om man betalar för det och styr upp processerna. 99.9% här borta handlar om att tjäna pengar och då räknar de ner till delar av ören, eller promille, om ni hellre tittar på procent. Lönenivåerna är just nu ca 1/5-del av i Sverige generellt.
Vad som då kan hända med kvalite'n om man använder dubbla tiden, låter 20% av det gå till extra vinst, lägger resten av pengarna på materialkvalitet och kontroll, kontroll, kontroll och kontroll...får ni räkna ut själv.
e30 325Cab - min leksak.
e34 525
CJ 750 med sidovagn
Kawasaki 1600 Meanstreak
Audi brukis
/// Dorado
e30 325Cab - min leksak.
e34 525
CJ 750 med sidovagn
Kawasaki 1600 Meanstreak
Audi brukis
/// Dorado
- JMK Racing
Berätta om hur bilkulturen är.?
Populära bilar.
Hur stor är drifting?
Populära bilar.
Hur stor är drifting?
Magnus /// Kristiansson
Bmw m3e30 2.8l
Effekt 500whp & 700wnm
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=41361
Bmw m3e30 2.8l
Effekt 500whp & 700wnm
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=41361
har du lärt dej kinesiska där nere? gått nån språk kurs? och va de svårt isåfall?
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Intessant, vad behövs av dig som företagare för att sätta igång att sälja något i Kina? t.ex. ett tjänsteföretag som utför tjänster på plats.
Går det ens som utlänning att slå sig in på marknaden eller är det korrupt/byråkratiskt/uppstyrt att allt skall gå till ev Kinesiska företag som saluför liknande tjänst om man inte har kontakter eller kör med mutor?
Går det ens som utlänning att slå sig in på marknaden eller är det korrupt/byråkratiskt/uppstyrt att allt skall gå till ev Kinesiska företag som saluför liknande tjänst om man inte har kontakter eller kör med mutor?
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
JMK Racing wrote:Berätta om hur bilkulturen är.?
Populära bilar.
Hur stor är drifting?
Att ha och köra bil är stort i Kina. Jag skulle vilja säga att det kommer som no.2 på priolistan, efter mobiltelefon.
Kineser är sedan inte lika Jante som svenskar, utan status skall visas! Eftersom det finns en jäkla massa snuskigt rika kineser, finns det också ohyggligt många fräcka bilar. Efter 6 år har jag blivit blase' på 750's, AMG's, Cayenne's etc. Min fräckhetsskala börjar numera vid senare Porsche 911or med S eller RS i beteckningen, Lambo's, Ferrari's, Aston's, Spyker's (jodå) etc. Man möter minst en av dessa varje dag.
Populäraste bilen annars är Santana/Passat. Santana aka' 80-tals modell nyproduceras fortfarande. Kostar ca SEK 30k i grundutförande.
Alla västerländska bilmodeller finns representerade här och släpps numera samtidigt i Kina som i väst. Idag såg jag tex BMW's 1-serie i kombiversion för första gången.
Att dekal och plasttrimma sin bil är poppis. Att förändra motorn är olagligt. Ungdomar gör gärna bägge och försöker sedan rejsa där de hittar plats.
Eftersom kineser kör bättre än höns, är deras körkultur inte riktigt lagd åt driftinghållet. Svänger det minsta lilla, ställer de sig på bromsen.
Skämt å sido så förekommer all sorts bilsport, men det är få som sysslar med det och de som har råd är sällan de som kan. Bli inte förvånad att hitta byggen som gör en grön av avund, ägda och framförda av okunskap.
e30 325Cab - min leksak.
e34 525
CJ 750 med sidovagn
Kawasaki 1600 Meanstreak
Audi brukis
/// Dorado
e30 325Cab - min leksak.
e34 525
CJ 750 med sidovagn
Kawasaki 1600 Meanstreak
Audi brukis
/// Dorado
nicke.t wrote:hoppas den här tråden inte försvinner.
har du lärt dej kinesiska där nere? gått nån språk kurs? och va de svårt isåfall?
Är du kines så svarar jag: "- Nej jag kan ingen kinesiska alls", pga att om jag svarar "Lite" så förstår inte kineser detta och jag är lost efter 2 minuter.
Tyvärr så träffar du mitt dåliga samvete mitt i prick med din fråga.
Jag kan lite mandarin. Klarar mig bra i Taxi's, på restauranger och mina anställda kan inte prata för mycket skit om mig.
Jag har inskrivet i mitt kontrakt att jag får gå kurs på arbetstid och får den betald, men men... I de 2 städer och med de kineser jag jobbat kör vi med kinesengelska, så ett riktigt driv har inte uppstått.
Kinesiskan är ett ljudspråk, helt olikt svenskan! Svårt att svara på om det är svårt att lära sig eller ej. De kompisar jag har som har lyckats eller misslyckats, refererar olika till din fråga. Jag tror det har lite med ens fallenhet för att lära nya språk att göra. Dock är det numera det språk som pratas av flest människor i världen, dvs inte helt fel att kunna.
e30 325Cab - min leksak.
e34 525
CJ 750 med sidovagn
Kawasaki 1600 Meanstreak
Audi brukis
/// Dorado
e30 325Cab - min leksak.
e34 525
CJ 750 med sidovagn
Kawasaki 1600 Meanstreak
Audi brukis
/// Dorado
HenrikF wrote:Hur smakar hund?
Ingen aning.
Inför OS rensades åtminstone Beijing upp och de flesta sk turistattraktioner i matväg försvann. Nya lagar förbjöd restauranger att servera tex hund, förutom i en liten provins (eller om det var en stad) i södra Kina där det varit en tradition sedan urminnes tider.
Frågar man "mina" kineser om knepiga saker man hört serveras, så skakar de bara på huvudet och tycker västerländska myter är konstiga. Fast skulle någon västerlänning betala så...
e30 325Cab - min leksak.
e34 525
CJ 750 med sidovagn
Kawasaki 1600 Meanstreak
Audi brukis
/// Dorado
e30 325Cab - min leksak.
e34 525
CJ 750 med sidovagn
Kawasaki 1600 Meanstreak
Audi brukis
/// Dorado
Thörn wrote:Intessant, vad behövs av dig som företagare för att sätta igång att sälja något i Kina? t.ex. ett tjänsteföretag som utför tjänster på plats.
Det är numera ganska enkelt att starta upp ett företag i Kina. Så många har gjort det att Ambassader, Konsulat, Handelskammare och diverse konsultfirmor hjälper en igenom byråkratin på rutin.
Det går utmärkt att slå sig in som utlänning och rätt marknadsfört är det tom en fördel. Spec för tjänsteföretag eftersom andra utlänska företag känner sig tryggare då de jobbar med ett vitansikte.
Korruption och mutor håller på att försvinna i en rasande takt. Topparna i Beijing skyr inga medel och rensar friskt tom inom myndigheter etc.
Du kommer fortfarande möta det på lägre nivå och som utbyte av tjänster aka' svartjobb i Sverige.
Men kan man inte tjäna pengar på det ena, så kan man på det andra, sa myndigheterna och ökade byråkratin. Dvs att de utlänningar som försöker köra ett bolag här i Kina utan handplockade lokala förmågor som hjälper en, blir dagsländor.
Kontakter och nätverk är viktigt. Dock...med ett land som har 1.3 miljarder invånare går det fort att skaffa några.
e30 325Cab - min leksak.
e34 525
CJ 750 med sidovagn
Kawasaki 1600 Meanstreak
Audi brukis
/// Dorado
e30 325Cab - min leksak.
e34 525
CJ 750 med sidovagn
Kawasaki 1600 Meanstreak
Audi brukis
/// Dorado
Dawe_A wrote:hur mycket (i runda slängar) kostar ett boende i kina, låt säga en lägenhet på 40-50 kvadrat?
jag har även hört att facebook är olagligt i china, är det sant?
Lgh på 40-50 kvm i Beijing eller Shanghai kostar allt från Rmb 1.000/månad till Rmb 20.000/månad.
Läge, om den är möblerad, kvalitet och om den ligger i ett mer västerländskt managerat compound avgör. Boende i Kina är något väldigt speciellt!
Facebook är blockat och alla som vill vet hur man kommer åt det ändå. Btw...PPF är blockat med
e30 325Cab - min leksak.
e34 525
CJ 750 med sidovagn
Kawasaki 1600 Meanstreak
Audi brukis
/// Dorado
e30 325Cab - min leksak.
e34 525
CJ 750 med sidovagn
Kawasaki 1600 Meanstreak
Audi brukis
/// Dorado
HenrikF wrote:Dawe_A wrote:hur mycket (i runda slängar) kostar ett boende i kina, låt säga en lägenhet på 40-50 kvadrat?
jag har även hört att facebook är olagligt i china, är det sant?
Vad kostar en svart bil?
Man får nog specificera sig lite när man ställer en sån fråga.
Helt rätt om boendefrågan!
e30 325Cab - min leksak.
e34 525
CJ 750 med sidovagn
Kawasaki 1600 Meanstreak
Audi brukis
/// Dorado
e30 325Cab - min leksak.
e34 525