Carlsson wrote:Ang kardaner så funkar det även med 525 tds kardan på E30 om man ska köra med stor hardy bara göra nya stöd lager fästen i karossen
Va hade du för kardan? ...den ja köpte till en 525 tds var iaf 10-15cm för lång för att passa på min e30! Kör med ZF-lådan från 525 tds och orginal diff.
ingen aning vi tog med oss tumstocken till skroten och rotade en stund så hittade vi en kardan som verkade bra och på lappen stog det att det var från en 525 tds stora hardyn, rektangulär bultning mot klumpen och rätt längd
Daniel Carlsson 070 46 174 24
Tur att jag inte kör lika illa som jag stavar 335IM
Carlsson wrote:Ang kardaner så funkar det även med 525 tds kardan på E30 om man ska köra med stor hardy bara göra nya stöd lager fästen i karossen
Va hade du för kardan? ...den ja köpte till en 525 tds var iaf 10-15cm för lång för att passa på min e30! Kör med ZF-lådan från 525 tds och orginal diff.
ingen aning vi tog med oss tumstocken till skroten och rotade en stund så hittade vi en kardan som verkade bra och på lappen stog det att det var från en 525 tds stora hardyn, rektangulär bultning mot klumpen och rätt längd
Den utan hardy skiva skulle enligt lappen vara 525Tds men det kan ju varit fel märkt jag köpte ett fjäder ben till min audi skulle vara ett höger men jag fick ett vänster så
Den med hardyskiva är 325 orginal
Daniel Carlsson 070 46 174 24
Tur att jag inte kör lika illa som jag stavar 335IM
Jag tror att de sista 3 siffrorna står för utväxling.
Alla E34 bensin jag nämnt har samma utväxling enligt min instuktionsbok, och E36orna samma enligt uppgifter härifrån. Och diesellådan har annan utväxling.
Det ska poängteras att 325 med M50 har en mindre låda som heter S5D 250G, alltså inte samma som 525.
De 4 bokstäverna har ju som de flesta sagt här med o göra vilken sprängkåpa det är och möjligen andra utvändiga skillnader.
Bokstäver inom parentes är ersatta betäckningar
Vet någon om det är något mer än utväxlingarna som skiljer M3 E30 och "stora E30 diffen" inuti? Tänkte om kanske infästningarna mot kaross och axlar/kardan skiljer?
Vill bara inflika att jag tog en E30 lamelldiff med 188-huset, slaktade det, och köpte en E36-diff med 188-huset och tog utväxlingen från den och parade ihop det med min E30-lamelldiff. Passade perfekt. Man verkar kunna byta innehåll kors-som-tvärs i alla 188-hus Förutsatt man shimsar in pinjong och kronhjul rätt...
Lite tidskrävande dock, men helt klart genomförbart!
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
okok förutom tds lådan som har 1:0 då läste ja. går ju även byta utvxl i bakaxel
1:0 hur får du ihop det hehe? Är 1:1 på ZF TDS lådan också.
Ja kan absolut ingenting om utväxlingar.bara läst om att zf kan bli lite lurig me vissa utväxlingar. utväxlingar e bara siffror för mig.som ska passa ihop på nått vis hehe.läs första inlägget på denna drivlina tråden.
Så står de att 328/m3 också har 1,00 i utvxl på 5an?
Alla ZF lådor har samma utv på 5ans växel. Så vilken zf låda du än tar så måste du försöka hitta en bakaxel där utv är runt 3.46 till 3.07 eller lägre.
Tror alla e36 har ganska rätt utv för ex ZF så bara å byta. Getrag till m50 har kanske också 1.00 på 5an?
Klicka på länken så ser du zf ihop med 3.23 och jag tycker det verkar funka bra ihop.. 275km/h om man varvar 7500 enligt tabellen.
ZF TDS låda med 3.23
Last edited by rockker on 21 Feb 2011, 17:42, edited 1 time in total.