hydraulisk bromsservo till e30

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
E30Anders

hydraulisk bromsservo till e30

Post by E30Anders »

Funderar på om det skulle funka i min e30 då det ger större möjligheter när insuget ska byggas.

Har kollat runt lite och om jag fattat rätt så sitter det på nån äldre 5 och
7-serie .

Någon som monterat detta i en e30 och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Vilka delar behövs?
Pedalkänsla?
Tungtrampat?

Mvh/ Anders
RoDe

Post by RoDe »

finns få trådar att läsa här på om detta.

funkar bra med bmw:s hydrauliska, men bromsbomb är nödvändigt isåfall.

ett annat alternativ som jag snart ska montera på min bil är från audi 100. passar i torpeden på e30.

fördelen med audins är att den funkar bra utan bromsbomb. har nåt med att göra att den jobbar med ett annat tryck än bmw:s hydrauliska bromsservo.

mer vet jag inte, men alltid nåt...
The Lower Class
olsn

Post by olsn »

Har också funderat på hydrauliskt! Har mina planer att ta ett system från audi 100!

Här ser ni hur ett audi system är uppbygggt!

http://www.audi200.se/teknik/bromshydraulik.htm

/olsn
Fast as a ship!
E30Anders

Post by E30Anders »

Ok, spontant känner jag att det blir smidigast att hålla sig till bmw-delar i största möjliga mån.
Hur är det med trycket från servopumpen som sitter på m50, hur högt tryck jobbar en sån med?

Bromsbomben är väl en helt vanlig ackumulator eller?
Finns det bara en anslutning i toppen på dom så går dom ju att kontrollera och ev fylla om inte blåsan e kass.

Mvh/ Anders
bmw-slangen

Post by bmw-slangen »

Det är vakuumslangen mellan insuget och bromsbomben du vill bli av med eller hur?

Eller du kanske vill ha bort bromsbomben helt för att få mer utrymme för insuget?

Vill minnas att någon bara kopplade dit en elektrisk vakuumpump på bromsbomben och så var det fixat. Var det en komponent från Volvo?

Osäker, är ganska seg i huvudet just nu...
Bmw*Alex

Post by Bmw*Alex »

bmw-slangen wrote:Det är vakuumslangen mellan insuget och bromsbomben du vill bli av med eller hur?

Eller du kanske vill ha bort bromsbomben helt för att få mer utrymme för insuget?

Vill minnas att någon bara kopplade dit en elektrisk vakuumpump på bromsbomben och så var det fixat. Var det en komponent från Volvo?

Hyundai ;)

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
RoDe

Post by RoDe »

bmw-slangen wrote:Det är vakuumslangen mellan insuget och bromsbomben du vill bli av med eller hur?

En e30 har ingen bromsbomb standard. Vi pratar hydrauliska system som har det och den är inte i vägen då man kan placera den vart som helst. Men du kanske har missuppfattat vad en bromsbomb är.

Han vill ha bort bromsservon för att få mer utrymme vid ev. bygge utav plenum.

En elektrisk vacumpump kopplar man in om man dåligt vacum. inget man kopplar in på en bromsbomb eller nåt.
The Lower Class
E30Anders

Post by E30Anders »

Som RoDe skriver så vill jag få bort orginal vakumbromsservo helt å hållet.

Måste man ha servopump från en bil med detta system eller jobbar alla bmw med ungefär samma tryck?
Har en servopump med 4 anslutningar som är till m50, tror att dom extra uttagen är till nivåreglering eller nått.
Kanske även skulle funka att använda till hydraulisk bromsservo?

Mvh/ Anders
Thörn

Post by Thörn »

bromsbomben är ju en säkerhet så det går att bromsa med servoverkarn efter motorn stannat.
Kör med 750is det funkar kanon, bra servoverkan och passade bra.
Enda nackdelen är att det blir roddigare i motorutrymmet med fler hydraulslangar.
Jag använder m50 servopump funkar fint :)
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
E30Anders

Post by E30Anders »

Thörn wrote:bromsbomben är ju en säkerhet så det går att bromsa med servoverkarn efter motorn stannat.
Kör med 750is det funkar kanon, bra servoverkan och passade bra.
Enda nackdelen är att det blir roddigare i motorutrymmet med fler hydraulslangar.
Jag använder m50 servopump funkar fint :)
Finns det någon bild på din installation?

Mvh/ Anders
bmw-slangen

Post by bmw-slangen »

RoDe wrote:

En e30 har ingen bromsbomb standard. Vi pratar hydrauliska system som har det och den är inte i vägen då man kan placera den vart som helst. Men du kanske har missuppfattat vad en bromsbomb är.

Han vill ha bort bromsservon för att få mer utrymme vid ev. bygge utav plenum.

En elektrisk vacumpump kopplar man in om man dåligt vacum. inget man kopplar in på en bromsbomb eller nåt.
Tack! Började blanda ihop det med bromskraftförstärkaren (enda bombliknande sak i E30 - men den ser ju mer ut som en landmina istället).
moxi

Post by moxi »

Min polare mackan har precis monterat på hydralisk bromsservo från e28 535 o nu är det inkopplat, verkar fungera fint sa han. bromsbomben har han monterat nere mot blocket på insugssidan o det syns knappt..kan skicka lite bilder på det under dagen.
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
daniel-635

Post by daniel-635 »

Original pumpen på e24 e28 ger 100 Bar.

"Bomben" hjälper till vid snabba pedal rörelser, och inte bara efter att man stängt av motorn.
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......

Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Post Reply