Lätta E31 850?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Jonatan
Posts: 15
Joined: 19 Oct 2009, 21:19
Location: Nyköping

Lätta E31 850?

Post by Jonatan »

Ska ev. köpa en 850 och då surfar man runt en del och vissa frågor lyfts ju självklart.

Kanske ska börja med att förklara att jag är mycket väl medveten om att det är en GT vagn. Men jag gillar den gamla FIA GT racingen och gamla Le Lans (som BMW borde kört med E31). Sen finns det gaska många tung järn som ändå används som sportbilar. Supra, 3000 GT o.s.v. Sen så finns det 30 000 bilar, alla måste inte vara original.

Problemet med att få den till en Ringen bil är vikten. Jag har förstått att stolarna väger bly och med ett par lättare hittar man minst 100 kg. Sen är det ju alla el som väger också. Om man börjar fegt och bara vill lätta det som går att återställa, var börjar man och vad ger det?
User avatar
aelget
Posts: 1006
Joined: 02 Oct 2009, 08:14

Post by aelget »

Sportstolar går ju montera utan att förstöra orginal fästena.

Om du hittar framskärmar, huv, bagage lucka osv i plats så hittar du några kilon till + att du kan spara de gamla grejorna...
User avatar
Jonatan
Posts: 15
Joined: 19 Oct 2009, 21:19
Location: Nyköping

Post by Jonatan »

Jo plåt och liknande. Men det pratas ju om 70 el motorer och all uppringbar lyx -90. Om man bara tjänar 150 kilo på att slita ut inredningen är det knappt värt det.
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

som du säger så kan stolar väga fläsk,har bytt i min A8 dom va inte lätta.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
airs
Posts: 691
Joined: 19 Feb 2007, 17:59

Post by airs »

bara 150kg på att slita ut inredningen? Det känns som en väldigt bra början :lol:
Bmw 325i -90 Mtech-2
Bmw 335i -07
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Har för mig att polarn lättade ur sin a8:a ca 400 kg genom att riva ur all inredning, mattor etc. Helt plötsligt blev det en rätt snabb bil när den väger ca 1400kg och har 300hk.
Klart du ska bygga projektbil av en 850!
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Lämpligt projekt med manuell låda: http://www.blocket.se/sodermanland/BMW_ ... ?ca=11&w=3
User avatar
Jonatan
Posts: 15
Joined: 19 Oct 2009, 21:19
Location: Nyköping

Post by Jonatan »

M3JONAS wrote:Lämpligt projekt med manuell låda: http://www.blocket.se/sodermanland/BMW_ ... ?ca=11&w=3
Jo det är den jag nu köpt.

Riva inredningen kommer tyvärr mest påverka vikten över bakaxeln och där gissar jag att det redan saknas lite för rätt balans. Ska börja med stolar och baksäte och se över om det sitter massa onödigt lulllull under huven.

Tips på bekväma, lätta, snygga och billiga stolar mottages tacksamt.
User avatar
Crille74
Posts: 1025
Joined: 25 Nov 2005, 20:34
Location: Grangärde

Post by Crille74 »

Jonatan wrote:
M3JONAS wrote:Lämpligt projekt med manuell låda: http://www.blocket.se/sodermanland/BMW_ ... ?ca=11&w=3
Jo det är den jag nu köpt.

Riva inredningen kommer tyvärr mest påverka vikten över bakaxeln och där gissar jag att det redan saknas lite för rätt balans. Ska börja med stolar och baksäte och se över om det sitter massa onödigt lulllull under huven.

Tips på bekväma, lätta, snygga och billiga stolar mottages tacksamt.
Fan va coolt.
User avatar
Magnaten
Posts: 1985
Joined: 03 Dec 2005, 22:13

Post by Magnaten »

tror inte att 850 el 840 kommer nå sån speciell kultstatus att dom e värda att spara till eftervärden, så man kan lika gärna bygga club-sport av en när man ändå håller på.
det är jag lite sugen på med en manuell 840 isf
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
Christoffer Högås
Posts: 349
Joined: 24 Nov 2005, 17:07
Location: Borlänge

Post by Christoffer Högås »

Går inte 840 och 850 rätt lika pga vikten ?
Lägg en 50 000kr på att kasta i en v10a från nya m5/m6 !
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Christoffer Högås wrote:Går inte 840 och 850 rätt lika pga vikten ?
Lägg en 50 000kr på att kasta i en v10a från nya m5/m6 !
Hittar du en S85 komplett för 50k så säg till.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

ligger väl en i säljes för 45000kr
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
Jonatan
Posts: 15
Joined: 19 Oct 2009, 21:19
Location: Nyköping

Post by Jonatan »

Nu spårar tråden ur. En manuell 840 blir betydligt dyrare så huruvida det är en bättre bil lämnar vi därhän.

Jag vill åka V12 och ska därför inte byta motor på en bra tag. Ev att det blir snål biturbo nästa vinter. Men nu ska vi lätta.

Vilka stolar ska jag ha? Och vad finns framför torpedväggen som väger för mycket?[/list]
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

Om du verkligen skall lätta så kan du nog få bort många kilon genom att slänga ut inredningen i kupen. Likaså bagaget, tror inte den blir så värst "lätt" i röven. Du lär kunna plocka kilon i motor rummet med. AC bland annat, förstärkningen i huven etc etc.


Stolarna ska du helt klart ha "porsche gt3" kopior ! :lol:

Btw. Stolarna väger ~37kg styck. Golvmattan 14kg. :wink:
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

bort med inredningen, samt mattan.

bort med elektroniken som du känner att du klarar dig utan, finns en del vikt att tjäna där iom alla boxar och kabelhärvor..

Dörrarna väger ju som en halv e30, finns säkert massa gott som kan plockas bort lättas :lol:..

AC, avgassystem (väger apa) etc så ska du se att du du kommer ner i vikt..

sen beror det på hur mycket tid/ork/pengar du har att lägga ner.
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
User avatar
Jonatan
Posts: 15
Joined: 19 Oct 2009, 21:19
Location: Nyköping

Post by Jonatan »

Krillian wrote:Om du verkligen skall lätta så kan du nog få bort många kilon genom att slänga ut inredningen i kupen. Likaså bagaget, tror inte den blir så värst "lätt" i röven. Du lär kunna plocka kilon i motor rummet med. AC bland annat, förstärkningen i huven etc etc.


Stolarna ska du helt klart ha "porsche gt3" kopior ! :lol:

Btw. Stolarna väger ~37kg styck. Golvmattan 14kg. :wink:
Väger inte originalstolarna mer? Har letet lite efter GT3 kopior men svårt att avgöra kvalitet/pris förhållande över internet.

Ska väga den över varje axel för att få en hum om viktfördelningen.

Jag ska ha den som bruksbil så det är inte prat om någon totalrivning än så länge. Då hade det ju bara varit att riva allt så klart. Jag vill ta bort som är onödigt och tungt. Är det "nödvändigt" blir det kvar. Alltså typ matta och ac. Men stolar och lulllull ska bort.
Post Reply