188 diff e30 Omgående!

Lägg ut en köpes annons

Moderators: Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Snekast

Scoore
Posts: 130
Joined: 23 Jan 2011, 23:14

188 diff e30 Omgående!

Post by Scoore »

Diffen rasade igår.. Behöver en ny,och ser gärna att det är 188diffen.

PMa om du har något,samt pris. Kan hämta i örebrotrakten.
Last edited by Scoore on 04 Mar 2011, 18:46, edited 3 times in total.
/J
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

168 diffen har 6 bultar i kåpan och 188 har 8 bultar.

Vilken av dom söker du?

Kan tillägga att du INTE vill ha 4:10 eller 4:27 i utväxling.
Snarare 3,91 eller 3,73.
Då slipper du att varva 5000rpm i 90km/h.

Både 168 och 188 passar din bil.

Men hittar du en som motsvarar den du har idag så kommer du att trilla på minst problem såklart.
Grr!
0706-419608
Scoore
Posts: 130
Joined: 23 Jan 2011, 23:14

Post by Scoore »

Öhm..vilken av dom är bäst? Jag tar vilken som bara den fungerar:P Slipper också gärna varva 5tusen i 90 haha :D

Edit: Kom på att det finns säkert en tanke bakom det hela.. att jag slipper byta drivaxlar med?

Får se om jag kan lyfta upp bilen och se vad för diff jag har nu.
/J
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Du kan utan vidare böja dig ner och lysa in för att se om du har 168 eller 188 diffen.

På en 188 diff är det sjukt tight mellan medbringare och diffhus, medans det är gott om space mellan dessa på 168 diffen.

Du behöver INTE byta drivaxlar om du byter storlek på diffen.
Same same.

Däremot skall du byta bultarna som håller drivaxlarna mot medbringarna, dom brukar oftast ha gjort sitt för länge sen.
Bäst är om ni är två som mekar, en som står med 2½ förlängare och skruvar utifrån hjulhuset och samtidigt kan lägga i och ur backen när ni drar, annars har ni inget som håller emot.
Om man har en obromsad diff kan man bli tvungen att "låsa" det andra hjulet med ett kvastskaft eller om man har handbromsen dragen.

När du återmonterar allt så smeta på kopparfett på alla gängor FFS!
INGET fett på anliggningsytor mellan drivaxel och medbringare.
Torka istället spritrent så att det blir god friktion som möjligt där.

Om du har en obromsad diff så kan du hälla i diffolja från Biltema, om du skaffar en lamellbromsad diff så måste du ha Castrols speciella olja för LSD diffar. (Eller olja med samma egenskaper)

Ny diffbussning på BMW kostar inte många spänn, det är en bra investering.
Lätt att montera om du har av locket på nya diffen också.
Går att montera utan att ta av locket också men det är lite tyngre.

Finns massor att skriva om ett sånt här montage, dom flesta här på PPF har väl gjort det ett par gånger var... minst.
Men har man inte gjort det så kan det kännas som en vägg av arbete och problem.
Så är det naturligtvis inte.

8)
Grr!
0706-419608
Scoore
Posts: 130
Joined: 23 Jan 2011, 23:14

Post by Scoore »

haha låter som en del arbete dock,men som du säger,så är det säkert lättare än en wall of text som beskriver hur man ska göra :)

Får kika vad jag har för diff isåfall så får jag återkomma hit.

Det där med att lägga i och ur backen.. Ska det göras så fort man tar nytt grepp eller bara för just den bulten? Antagligen det sistnämnda,men bättre att fråga innan man börjar köra på.
/J
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Backen lägger du ju i för att hålla grejerna på plats när du drar och lägger ur och i när du kommer behöva snurra axlarna för att komma åt på andra sidan ;)
Du ser när du ligger under bilen.
Oroa dig inte över det och lägg dig under så ska du se att du löser allt det där galant.
Tips: Ska du byta, så lossa kardans 4 muttrar innan du fixar bort drivaxlarna. så låser du med handbromsen.
Skjut ihop kardan på mitten så slipper du fippla med en tung stålklump för att få ur pinbultarna ur kardan. gör du genom att skruva lös den stora plåthylsan du ser på kardanen. Kanske behöver knacka lite försiktigt!

Lycka till om det blir aktuellt ;)
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

både 188 och 168 som du garanterat har idag passar.

Mitt tips är att försöka leta efter en 188 med utv 3.91 , hade en sån på min 320 (sitter org 168 med den utv på 320 innan 87 ) och upplevde den något piggare iom man kan kunde dra den lite längre på var växel.

Att byta klumpen är inget svårt jobb. Ganska simpelt dock sitter de 2 översta bultarna på diffen ganska dumt.
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
Scoore
Posts: 130
Joined: 23 Jan 2011, 23:14

Post by Scoore »

Okay tack för tipsen.

188 diffen.. Är det olika från e30 och andra modeller? såg en som sålde en till e34 här på PPF.

skroten är så duktiga på överpriser,så jag vettefan om jag har lust att chansa på att dra dit och eventuellt få en dålig diff också.
/J
User avatar
e30Tompa
Posts: 1047
Joined: 17 Sep 2009, 16:36
Location: uppsala

Post by e30Tompa »

ja e30 har ett annat bakstycke mot e34:an men om du köper ett 188 difflock från en e30 och ersätter det så spelar inte diffen någon roll annars. Dock är inte bakstyckena på 188 diffarn till e30 en liten bristvara då metallen blir sämre med tidens tand.
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring

http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Hool
Posts: 1161
Joined: 18 Sep 2009, 22:12
Location: Göteborg

Post by Hool »

Blir en 518 eller 525TDS diff då?

Andra e34 188 hus har inga hål i överkant för fästet. De sitter bultade på kåpan och med ett spjut i framkant..

Image
- Growl! - http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false; -
- Jonathan Danell
- 0702755150
Scoore
Posts: 130
Joined: 23 Jan 2011, 23:14

Post by Scoore »

Okay lät lite tveksamt då.

Kan inte svara på om det är 518 eller 525TDS då det inte står mer än 188 :)

Ändrade annonstext så får vi hoppas någon nappar.

Har förstått rätt om det inte behövs mer än diffklumpen för att få detta att lira,förutom lite nya bultar bara ? :)

168/188diff sökes. Kör på!
/J
User avatar
Hampusjacobsson
Posts: 444
Joined: 28 Jul 2010, 18:29
Location: Helsingborg

Post by Hampusjacobsson »

har eventuellt ett lilla huset över om jag får tag i det stora till min egen :P
Scoore
Posts: 130
Joined: 23 Jan 2011, 23:14

Post by Scoore »

Hampusjacobsson wrote:har eventuellt ett lilla huset över om jag får tag i det stora till min egen :P
haha hojta till när du vet :D
/J
User avatar
JonasH88
Posts: 746
Joined: 08 Oct 2009, 07:55
Location: Frövi

Post by JonasH88 »

Jag har en 168 diff liggande över.(en hel 320 bakvagn) Vet inte vad det är för utväxling på den, men kan kolla upp det i kväll.

//Jonas
"Skam den som ger sig"

http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

JonasH88 wrote:Jag har en 168 diff liggande över.(en hel 320 bakvagn) Vet inte vad det är för utväxling på den, men kan kolla upp det i kväll.

//Jonas
4:10 eller 4:27
Grr!
0706-419608
Scoore
Posts: 130
Joined: 23 Jan 2011, 23:14

Post by Scoore »

Som jag förstod på franzén så är inte den utväxlningen så härlig..men vad kan jag ha idag? Måste väl vara något av de?

jonas: hör av dig med pris också så jag vet.

Kan även vara intresserad av en svetsad diff.. Bara något som fungerar,så får jag köra med min nuvarande som besiktningsdiff.

Ju billigare desto snabbare blir det affär :D
/J
Jlund
Posts: 93
Joined: 22 Aug 2010, 11:29
Location: Söderhamn

diff

Post by Jlund »

har en diff 188 huset med 2.62 utv. ligger isär plockad och tvättad. Pris Bud !
För att vinna dottern bör man börja med modern
Post Reply