sälja & köpa aktier
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
sälja & köpa aktier
Jag är intresserad av att börja handla lite med aktier. både "Day-trading" och långtids-investering kan vara intressant för mig.
Finns det några sidor som är speciellt lämpade för nybörjare och där man kanske kan handla med lite mindre summor?
finns de nå folk här dom är duktig på sånt här som kan ha några bra tips.
Förutom de tips man kan läsa överallt att courtaget äter upp ens kapital för jag är under 28 och då ska tydligen handeln vara courtagefri.
Om man är medlem i unga aktiesparare. måste kolla upp det där om det stämmer.
mvh
Finns det några sidor som är speciellt lämpade för nybörjare och där man kanske kan handla med lite mindre summor?
Förutom de tips man kan läsa överallt att courtaget äter upp ens kapital för jag är under 28 och då ska tydligen handeln vara courtagefri.
mvh
Last edited by Bmw*Alex on 10 Feb 2011, 16:52, edited 1 time in total.
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: sälja & köpa akiter
Bmw*Alex wrote:Jag är intresserad av att börja handla lite med aktier. både "Day-trading" och långtids-investering kan vara intressant för mig.
mvh
Mitt tips är att ge fan i denna ide! ska det vara någon mening med det ska man va en jävel på det där med aktier och HA RÅD ATT FÖRLORA PENGAR, för vad är vitsen att handla aktier för småpengar, Om du nu inte sitter och trycker på 50.000:- som du kan handla för, men samtidigt ha råd att förlora!
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
- EAndersson
Finns folk som anser att 50 000kr är småsummor... Dessutom är det väl inte fel att spara pengar? Det är inte direkt raketforskning. Ett tips är att läsa en bok, exempelvis denna jag själv läser, väldigt pedagogisk och lättläst.
http://printze.blogg.se/images/2009/miljonr-svensson_52766737.jpg
Sen bli medlem på avanza som är lätt att hantera sina aktie/fondekonto/KF eller vad man nu vill ha för konto..
Lycka till! Jag anser mig själv vara nybörjare och håller på att sparar lite till ett kapital man kan day-trade:a lite med. Får se vad som händer....
http://printze.blogg.se/images/2009/miljonr-svensson_52766737.jpg
Sen bli medlem på avanza som är lätt att hantera sina aktie/fondekonto/KF eller vad man nu vill ha för konto..
Lycka till! Jag anser mig själv vara nybörjare och håller på att sparar lite till ett kapital man kan day-trade:a lite med. Får se vad som händer....
Hansa jag har också fattat att det folk tycker att det är meningslöst att handla aktier för småpengar .
Jag var inte ute efter nå gnäll om att ja måste följa strömen att man MÅSTE handla aktier för 50.000:- .
många bäckar små funkar även det.
hört talas om Warren Buffett ? han hade 30 dollar när han började köpa akiter och är miljadär
tips är välkommna.
mvh
Jag var inte ute efter nå gnäll om att ja måste följa strömen att man MÅSTE handla aktier för 50.000:- .
många bäckar små funkar även det.
hört talas om Warren Buffett ? han hade 30 dollar när han började köpa akiter och är miljadär
tips är välkommna.
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
0761485272
liind90@hotmail.com
Du skriver att du är _intresserad_ att handla med aktier, tänk på att det är en sak att tradea med intresse och en annan att spara pengar i aktier - tycker jag iallafall. Det ena utesluter inte det andra, men man ska tänka på att riskerna är bra mycket högre om man försöker göra kortsiktiga klipp än om man gör en långsiktig investering.
Med ett intresse så kan du hålla på mer med trading men då är risken självklart högre också och du kommer att gå på nitar då och då så tänk på att alltid handla med pengar du har råd att förlora.
Vad gäller courtage så vet jag inte om det är fritt om man är under 28, men både nordnet och avanza har typ minikonton/depåer som är billigare vid affärer runt 50k och mindre. Nordnets brytgräns har jag för mig gick vid 65k och under det är det billigare med minsta kontot. Kostar 40 kr per affär och man kan ju då räkna med 80 kr för att köpa och sälja.
Bästa tipset skulle jag säga är att ha ett bra ställe att övervaka nyhetsflödet. Finns ju tex bra presenterat på både nordnet och avanza och är man inloggad är det i realtid.
Sedan finns det ju olika siter för olika endamål tex finns det java realtids diagram för förändringen i råvaror och valutor mm om man nu är intresserad utav det.
Ett annat viktigt tips är att inte handla för mycket emot rådande marknadstriend. Dvs att inte handla bear cert och blanka när det är som nu senaste månaderna och tvärt om handla i hopp om uppgång under rasande triend eller "bearmarket" som det var under greklandsoron i våras. Om man nu ska göra det så se till att bara ligga kortvarigt.
Redeye Triends är en sida, http://www.redeye.se med mycket folk som är intresserade av marknaden, som bloggar osv. Man får dock vara kritisk till allt man läser för allt handlar om spekulationer och allt man vet just nu är inkluderat i aktiekursen så det handlar ju om vad man själv tror ska hända härnäst.
Finns mycket bloggar annars. Själv tycker jag dem är bäst där bloggaren själv lever på att handla på marknaden och på ett seriöst sätt skriver om tankar kring händelser och nyheter som är aktuella just för tillfället. Finns även mindre seriösa bloggar om livet som daytrader som kan vara lite kul att läsa men inte alls ger något för tradingen.
Jag är absolut ingen expert, men är bara intresserad av marknaden.
Mvh//
A.Fekzen
Med ett intresse så kan du hålla på mer med trading men då är risken självklart högre också och du kommer att gå på nitar då och då så tänk på att alltid handla med pengar du har råd att förlora.
Vad gäller courtage så vet jag inte om det är fritt om man är under 28, men både nordnet och avanza har typ minikonton/depåer som är billigare vid affärer runt 50k och mindre. Nordnets brytgräns har jag för mig gick vid 65k och under det är det billigare med minsta kontot. Kostar 40 kr per affär och man kan ju då räkna med 80 kr för att köpa och sälja.
Bästa tipset skulle jag säga är att ha ett bra ställe att övervaka nyhetsflödet. Finns ju tex bra presenterat på både nordnet och avanza och är man inloggad är det i realtid.
Sedan finns det ju olika siter för olika endamål tex finns det java realtids diagram för förändringen i råvaror och valutor mm om man nu är intresserad utav det.
Ett annat viktigt tips är att inte handla för mycket emot rådande marknadstriend. Dvs att inte handla bear cert och blanka när det är som nu senaste månaderna och tvärt om handla i hopp om uppgång under rasande triend eller "bearmarket" som det var under greklandsoron i våras. Om man nu ska göra det så se till att bara ligga kortvarigt.
Redeye Triends är en sida, http://www.redeye.se med mycket folk som är intresserade av marknaden, som bloggar osv. Man får dock vara kritisk till allt man läser för allt handlar om spekulationer och allt man vet just nu är inkluderat i aktiekursen så det handlar ju om vad man själv tror ska hända härnäst.
Finns mycket bloggar annars. Själv tycker jag dem är bäst där bloggaren själv lever på att handla på marknaden och på ett seriöst sätt skriver om tankar kring händelser och nyheter som är aktuella just för tillfället. Finns även mindre seriösa bloggar om livet som daytrader som kan vara lite kul att läsa men inte alls ger något för tradingen.
Jag är absolut ingen expert, men är bara intresserad av marknaden.
Mvh//
A.Fekzen
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
handla inte aktier om du inte har råd att förlora pengar, man måste satsa för att vinna.
du bör ha STENKOLL på börsen varje dag och förutse eventuella stigningar långt i förtid.
Farsan & kompisar till han handlar väldigt mycket aktier men sen ser man vilket engagemang det krävs också.
Men har du allt detta, så kör hårt
annars finns det fonder som är säkrare...
du bör ha STENKOLL på börsen varje dag och förutse eventuella stigningar långt i förtid.
Farsan & kompisar till han handlar väldigt mycket aktier men sen ser man vilket engagemang det krävs också.
Men har du allt detta, så kör hårt
annars finns det fonder som är säkrare...
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
- Strandholm
Finns en tråd på zatzy om ämnet.
Du lär ha minst 10tusen per köp/sälj föratt det ens ska vara någon vits att hålla på utan att courtage äter upp dig.
Skaffa en kapitalförsäkring.
Sen är det bara läsa och läsa. Du har dock rätt dålig timing om du sitter helt utanför nu och ska gå in med allt ditt kapital nu. Det mesta är på ATH och snurrar, valutakrig, bubbelvarningar och inflationshot spökar till det.
Finns ungefär lika många investeringsfilosofier som det finns investerare, själv föredrar jag swing trading då det inte kräver gigantiska insatser och minutiös uppvaktning vilket är bra om man har ett 7-4 jobb att sköta samtidigt.
Fonder är knappast säkrare. Fonder är en jävla dynga egentligen, enda fördelen är att de underlättar när man vill investera i ett land/region men på små marknader som kazakstan och ukraina som jag själv följer för tillfället så har fonderna inte en suck att hänga med index pga börserna är såpass illikvida.
Du lär ha minst 10tusen per köp/sälj föratt det ens ska vara någon vits att hålla på utan att courtage äter upp dig.
Skaffa en kapitalförsäkring.
Sen är det bara läsa och läsa. Du har dock rätt dålig timing om du sitter helt utanför nu och ska gå in med allt ditt kapital nu. Det mesta är på ATH och snurrar, valutakrig, bubbelvarningar och inflationshot spökar till det.
Finns ungefär lika många investeringsfilosofier som det finns investerare, själv föredrar jag swing trading då det inte kräver gigantiska insatser och minutiös uppvaktning vilket är bra om man har ett 7-4 jobb att sköta samtidigt.
Fonder är knappast säkrare. Fonder är en jävla dynga egentligen, enda fördelen är att de underlättar när man vill investera i ett land/region men på små marknader som kazakstan och ukraina som jag själv följer för tillfället så har fonderna inte en suck att hänga med index pga börserna är såpass illikvida.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Håller själv på lite också. satsar långsiktigt eftersom jag bara är 21. Tycker det är ett mycket bättre alternativ än att låta pengarna ligga på ett konto där de kappt växer överhuvudtaget. Satsa ist på t.ex. skanska, HM och andra stora säkra företag.
Ett tips är att läsa boken: Så blev Warren Buffett världens rikaste man. Mycket bra tips
Ett tips är att läsa boken: Så blev Warren Buffett världens rikaste man. Mycket bra tips
- Bmwandreas
- Moderator
Code: Select all
Pysslar du inte med större summor är det bättre att köra med aktiefonder,
Dels därför att:
då sprider du dessutom riskerna lite då en fond består av väl utvalda aktier i en viss bransch av en snubbe som sitter och har den fonden som typ heltidsjobb.
och du slipper kortage avgifter, fonderna har iofs en liten procentuell avgift med men fondförvaltaren skall ju inte svälta han heller.
Är du bensäker att något skall gå upp eller ner, eller känner dig allmänt tursam skall du satsa på köpOptioner(om det skall gå upp) eller säljOptioner (om det skall gå ner) då får du typ bara själva upp/nedgången, du köper rätten att köpa sälja aktier för ett visst pris i framtiden.
Tjänade ett gäng tusenlappar en gång på det då jag hade köpoptioner i Trelleborg har jag för mig det var. Löptiden höll på att gå ut och de var rätt värdelösa men sedan ryktades att de hittat en
GULD fyndighet! och kursen rusade upp, jag sålde sedan visade sig att det inte var något guld alls
Last edited by Thörn on 14 Feb 2011, 16:50, edited 1 time in total.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Om man inte har så stora pengar att satsa kan man annars handla med warranter/köprätter.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Warrant#K. ... jwarranter
En gubbe på mitt förra jobb höll på med detta och han gjorde ett par tusen varenda kväll ungefär.
Köp 100warranter för 10öre/st och sälj för 15öre = tjänat 500:-
Hög risk men hög avkastning men det kräver att man följer det ganska intensivt.
Börjar man smått med säg 10,000:- så kan man ganska snabbt dubbla pengarna om man är duktig. Sen gör man nån förlust affär så är det bra för deklarationen
http://sv.wikipedia.org/wiki/Warrant#K. ... jwarranter
En gubbe på mitt förra jobb höll på med detta och han gjorde ett par tusen varenda kväll ungefär.
Köp 100warranter för 10öre/st och sälj för 15öre = tjänat 500:-
Hög risk men hög avkastning men det kräver att man följer det ganska intensivt.
Börjar man smått med säg 10,000:- så kan man ganska snabbt dubbla pengarna om man är duktig. Sen gör man nån förlust affär så är det bra för deklarationen
- Strandholm
Bmwandreas wrote:aelget wrote:Har hört att PPF aktier kommer stiga som fan snart ;P
Tur att vi äger 100% då
Läser man om warren buffet och gillar hans melodi så är nog PPF en utmärkt investering faktist.
hans metod bygger på att köpa ut ägarna (A&A) och tar över äganderätten men låter A&A sitta kvar vid makten och styra bolaget precis så som dom alltid gjort.
Sen tar man bolagets årliga vinster och investerar i att köpa andra företag på samma sätt.
Men för min del får ni gärna notera bolaget så ska jag köpa mig en skvätt aktier
Lemheden: Känns lite vanskligt att buy and hold i 40år framåt. Känns inte som att vi kommer att få samma utveckling som vi haft de senaste 80 åren med enorma effektiviseringar som driver allt framåt, allt håller ju på att ta slut på jorden.
Oljan, metallerna, maten osv, enda det kommer finnas gott om är papperspengar.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
- M635 forever
Handla med aktier (daytrading)och göra pengar, är ett dubbelt heltidsjobb, och man bör ha ett sinne för siffror och inte bli uttråkad av att spekulera dessa!
Som sagt, gränsen till vinnare och förlorare är hårfin!
Som sagt, gränsen till vinnare och förlorare är hårfin!
Dont like my Driving,mail me at:
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
eatsh*t@gof*ckyourself.com
MVH Patrik Jansson
*E24 M635Csi -84 http://www.garaget.org/?car=72052
*E34 535i -92 "sladdpulkan"
- Nemesis_turbo