188 diff e30 Omgående!
Moderators: Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Snekast
188 diff e30 Omgående!
Diffen rasade igår.. Behöver en ny,och ser gärna att det är 188diffen.
PMa om du har något,samt pris. Kan hämta i örebrotrakten.
PMa om du har något,samt pris. Kan hämta i örebrotrakten.
Last edited by Scoore on 04 Mar 2011, 18:46, edited 3 times in total.
/J
168 diffen har 6 bultar i kåpan och 188 har 8 bultar.
Vilken av dom söker du?
Kan tillägga att du INTE vill ha 4:10 eller 4:27 i utväxling.
Snarare 3,91 eller 3,73.
Då slipper du att varva 5000rpm i 90km/h.
Både 168 och 188 passar din bil.
Men hittar du en som motsvarar den du har idag så kommer du att trilla på minst problem såklart.
Vilken av dom söker du?
Kan tillägga att du INTE vill ha 4:10 eller 4:27 i utväxling.
Snarare 3,91 eller 3,73.
Då slipper du att varva 5000rpm i 90km/h.
Både 168 och 188 passar din bil.
Men hittar du en som motsvarar den du har idag så kommer du att trilla på minst problem såklart.
Grr!
0706-419608
0706-419608
Du kan utan vidare böja dig ner och lysa in för att se om du har 168 eller 188 diffen.
På en 188 diff är det sjukt tight mellan medbringare och diffhus, medans det är gott om space mellan dessa på 168 diffen.
Du behöver INTE byta drivaxlar om du byter storlek på diffen.
Same same.
Däremot skall du byta bultarna som håller drivaxlarna mot medbringarna, dom brukar oftast ha gjort sitt för länge sen.
Bäst är om ni är två som mekar, en som står med 2½ förlängare och skruvar utifrån hjulhuset och samtidigt kan lägga i och ur backen när ni drar, annars har ni inget som håller emot.
Om man har en obromsad diff kan man bli tvungen att "låsa" det andra hjulet med ett kvastskaft eller om man har handbromsen dragen.
När du återmonterar allt så smeta på kopparfett på alla gängor FFS!
INGET fett på anliggningsytor mellan drivaxel och medbringare.
Torka istället spritrent så att det blir god friktion som möjligt där.
Om du har en obromsad diff så kan du hälla i diffolja från Biltema, om du skaffar en lamellbromsad diff så måste du ha Castrols speciella olja för LSD diffar. (Eller olja med samma egenskaper)
Ny diffbussning på BMW kostar inte många spänn, det är en bra investering.
Lätt att montera om du har av locket på nya diffen också.
Går att montera utan att ta av locket också men det är lite tyngre.
Finns massor att skriva om ett sånt här montage, dom flesta här på PPF har väl gjort det ett par gånger var... minst.
Men har man inte gjort det så kan det kännas som en vägg av arbete och problem.
Så är det naturligtvis inte.
På en 188 diff är det sjukt tight mellan medbringare och diffhus, medans det är gott om space mellan dessa på 168 diffen.
Du behöver INTE byta drivaxlar om du byter storlek på diffen.
Same same.
Däremot skall du byta bultarna som håller drivaxlarna mot medbringarna, dom brukar oftast ha gjort sitt för länge sen.
Bäst är om ni är två som mekar, en som står med 2½ förlängare och skruvar utifrån hjulhuset och samtidigt kan lägga i och ur backen när ni drar, annars har ni inget som håller emot.
Om man har en obromsad diff kan man bli tvungen att "låsa" det andra hjulet med ett kvastskaft eller om man har handbromsen dragen.
När du återmonterar allt så smeta på kopparfett på alla gängor FFS!
INGET fett på anliggningsytor mellan drivaxel och medbringare.
Torka istället spritrent så att det blir god friktion som möjligt där.
Om du har en obromsad diff så kan du hälla i diffolja från Biltema, om du skaffar en lamellbromsad diff så måste du ha Castrols speciella olja för LSD diffar. (Eller olja med samma egenskaper)
Ny diffbussning på BMW kostar inte många spänn, det är en bra investering.
Lätt att montera om du har av locket på nya diffen också.
Går att montera utan att ta av locket också men det är lite tyngre.
Finns massor att skriva om ett sånt här montage, dom flesta här på PPF har väl gjort det ett par gånger var... minst.
Men har man inte gjort det så kan det kännas som en vägg av arbete och problem.
Så är det naturligtvis inte.
Grr!
0706-419608
0706-419608
haha låter som en del arbete dock,men som du säger,så är det säkert lättare än en wall of text som beskriver hur man ska göra
Får kika vad jag har för diff isåfall så får jag återkomma hit.
Det där med att lägga i och ur backen.. Ska det göras så fort man tar nytt grepp eller bara för just den bulten? Antagligen det sistnämnda,men bättre att fråga innan man börjar köra på.
Får kika vad jag har för diff isåfall så får jag återkomma hit.
Det där med att lägga i och ur backen.. Ska det göras så fort man tar nytt grepp eller bara för just den bulten? Antagligen det sistnämnda,men bättre att fråga innan man börjar köra på.
/J
Backen lägger du ju i för att hålla grejerna på plats när du drar och lägger ur och i när du kommer behöva snurra axlarna för att komma åt på andra sidan
Du ser när du ligger under bilen.
Oroa dig inte över det och lägg dig under så ska du se att du löser allt det där galant.
Tips: Ska du byta, så lossa kardans 4 muttrar innan du fixar bort drivaxlarna. så låser du med handbromsen.
Skjut ihop kardan på mitten så slipper du fippla med en tung stålklump för att få ur pinbultarna ur kardan. gör du genom att skruva lös den stora plåthylsan du ser på kardanen. Kanske behöver knacka lite försiktigt!
Lycka till om det blir aktuellt
Du ser när du ligger under bilen.
Oroa dig inte över det och lägg dig under så ska du se att du löser allt det där galant.
Tips: Ska du byta, så lossa kardans 4 muttrar innan du fixar bort drivaxlarna. så låser du med handbromsen.
Skjut ihop kardan på mitten så slipper du fippla med en tung stålklump för att få ur pinbultarna ur kardan. gör du genom att skruva lös den stora plåthylsan du ser på kardanen. Kanske behöver knacka lite försiktigt!
Lycka till om det blir aktuellt
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
E39 523i Vinterpulka
både 188 och 168 som du garanterat har idag passar.
Mitt tips är att försöka leta efter en 188 med utv 3.91 , hade en sån på min 320 (sitter org 168 med den utv på 320 innan 87 ) och upplevde den något piggare iom man kan kunde dra den lite längre på var växel.
Att byta klumpen är inget svårt jobb. Ganska simpelt dock sitter de 2 översta bultarna på diffen ganska dumt.
Mitt tips är att försöka leta efter en 188 med utv 3.91 , hade en sån på min 320 (sitter org 168 med den utv på 320 innan 87 ) och upplevde den något piggare iom man kan kunde dra den lite längre på var växel.
Att byta klumpen är inget svårt jobb. Ganska simpelt dock sitter de 2 översta bultarna på diffen ganska dumt.
Kristian Svendsen
Tel: 0735008489
BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
Tel: 0735008489
BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
ja e30 har ett annat bakstycke mot e34:an men om du köper ett 188 difflock från en e30 och ersätter det så spelar inte diffen någon roll annars. Dock är inte bakstyckena på 188 diffarn till e30 en liten bristvara då metallen blir sämre med tidens tand.
E30 325 Eftermonterat M-tech II
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 M3
E39 525 touring
http://www.garaget.org/E30Tompa" onclick="window.open(this.href);return false;
Blir en 518 eller 525TDS diff då?
Andra e34 188 hus har inga hål i överkant för fästet. De sitter bultade på kåpan och med ett spjut i framkant..
Andra e34 188 hus har inga hål i överkant för fästet. De sitter bultade på kåpan och med ett spjut i framkant..
- Growl! - http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false; -
- Jonathan Danell
- 0702755150
- Jonathan Danell
- 0702755150
- Hampusjacobsson
- Posts: 444
- Joined: 28 Jul 2010, 18:29
- Location: Helsingborg
Jag har en 168 diff liggande över.(en hel 320 bakvagn) Vet inte vad det är för utväxling på den, men kan kolla upp det i kväll.
//Jonas
//Jonas
"Skam den som ger sig"
http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
Som jag förstod på franzén så är inte den utväxlningen så härlig..men vad kan jag ha idag? Måste väl vara något av de?
jonas: hör av dig med pris också så jag vet.
Kan även vara intresserad av en svetsad diff.. Bara något som fungerar,så får jag köra med min nuvarande som besiktningsdiff.
Ju billigare desto snabbare blir det affär
jonas: hör av dig med pris också så jag vet.
Kan även vara intresserad av en svetsad diff.. Bara något som fungerar,så får jag köra med min nuvarande som besiktningsdiff.
Ju billigare desto snabbare blir det affär
/J