Walbro 255 bräneslepump

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Schnitzer
Posts: 24
Joined: 09 Jan 2006, 00:57
Location: Karlstad/Nyköping
Contact:

Walbro 255 bräneslepump

Post by Schnitzer »

Några erfarenheter? Tänkte på en i övrigt original E36 M3 3,2. Finns det risk för att bränsleförbrukningen blir högre? Originalpumpen verkar ha gått sönder. Funderar på att köpa en bättre pump än original och har då sett Walbro.

Kan någon rekommendera en annan bränslepump med bra kvalité?

//Schnitzer
User avatar
m5micke
Posts: 698
Joined: 13 Jul 2006, 16:22
Location: Gävle

Post by m5micke »

Kört Walbro i min turbo BMW i snart 3 år utan problem.

Varför skulle förbrukningen öka för att du byter pump
//Micke Lennartsson
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Jag skulle inte montera Walbro om det inte var absolut nödvändigt. Vi har sett så många trasiga att jag inte kan räkna det.

På bensin så är det inga egentliga problem, men på E85 är det bara tur om det håller.

Sätt dit en standardpump!
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Schnitzer
Posts: 24
Joined: 09 Jan 2006, 00:57
Location: Karlstad/Nyköping
Contact:

Post by Schnitzer »

En kompis till mig har en M5 3,8 med den pumpen, på den ökade förbrukningen något.

Bra att höra iaf. Var köpte du din Walbro-pump? Hur mycket gick det på?

//Schnitzer
Schnitzer
Posts: 24
Joined: 09 Jan 2006, 00:57
Location: Karlstad/Nyköping
Contact:

Post by Schnitzer »

Bäckis wrote:På bensin så är det inga egentliga problem, men på E85 är det bara tur om det håller.

Sätt dit en standardpump!
Du har inget bättre förslag än original? Original verkar ge upp på många M3 3,2. Även en mek på BMW var av samma uppfattning. De har fått byta många.

//Schnitzer
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Original lär hålla 5ggr längre än en Walbro. Att de går sönder efter 15-200000 mil ser jag inte som något konstigt. Walbro har hänt många ggr att de inte hållt en bromsning!
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

Bäckis wrote:Original lär hålla 5ggr längre än en Walbro. Att de går sönder efter 15-200000 mil ser jag inte som något konstigt. Walbro har hänt många ggr att de inte hållt en bromsning!
Ja vet 2st som gått under 30mil som gått sönder.

Snåla inte in på soppapump. En walbro hade ja lätt monterat på min turbogräsklippare!
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
Napstar
Posts: 705
Joined: 22 Jun 2010, 13:45
Location: Ulricehamn

Post by Napstar »

annars har jag en orginal pump om du e intresserad.
Schnitzer
Posts: 24
Joined: 09 Jan 2006, 00:57
Location: Karlstad/Nyköping
Contact:

Post by Schnitzer »

Napster: Du har PM!

//Schnitzer
Schnitzer
Posts: 24
Joined: 09 Jan 2006, 00:57
Location: Karlstad/Nyköping
Contact:

Post by Schnitzer »

BTW: Vad använder ni för verktyg för att få loss anordningen som går ner i tanken? Den ska väl skruvas upp, men sitter så in i berget!

//Schnitzer
NdL
Posts: 339
Joined: 22 Sep 2009, 19:50
Location: Eksjö

Post by NdL »

Om du tänker på den gängade plastringen som sitter längst upp så använde jag mig utav en mejsel och en hammare.

Slog den runt om man säger så.

Om inte annars så kan du använda dig utav en lagom stor polygrip ;)
User avatar
Napstar
Posts: 705
Joined: 22 Jun 2010, 13:45
Location: Ulricehamn

Post by Napstar »

NdL wrote:Om du tänker på den gängade plastringen som sitter längst upp så använde jag mig utav en mejsel och en hammare.

Slog den runt om man säger så.
Så gjorde jag oxå.
Schnitzer
Posts: 24
Joined: 09 Jan 2006, 00:57
Location: Karlstad/Nyköping
Contact:

Post by Schnitzer »

NdL wrote:Om du tänker på den gängade plastringen som sitter längst upp så använde jag mig utav en mejsel och en hammare.

Slog den runt om man säger så.

Om inte annars så kan du använda dig utav en lagom stor polygrip ;)
Ok! Den svarta plastringen runt allt har runt om små pucklor (som räfflat runt om). Antar att du satt mejseln bredvid dessa och slagit till och fortsatt runt om? Har provat detta litegrann, men kanske ska ta till mer våld. :|

//Schnitzer
User avatar
Evinrude
Posts: 756
Joined: 08 Aug 2010, 22:00
Location: Sundsvall

Post by Evinrude »

Funkar inte det så ta en mattkniv eller något liknande och skär av den, en ny ligger på under en hundring och man får ändå mer eller mindre räkna med att den går sönder.
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Schnitzer
Posts: 24
Joined: 09 Jan 2006, 00:57
Location: Karlstad/Nyköping
Contact:

Post by Schnitzer »

Evinrude wrote:Funkar inte det så ta en mattkniv eller något liknande och skär av den, en ny ligger på under en hundring och man får ändå mer eller mindre räkna med att den går sönder.
Ok, det är ju ett alternativ. Har precis köpt en pump och får ju med plasten på den. Ska se vad jag kan göra åt detta. Tack för tipset!

//Schnitzer
Post Reply