Turbo BelAir.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Får låna ett par 25-30mm av Henke som är till ChevaTox wrote:Hahaha ser bra mongo ut.
Har spacers om du vill låna..20mm och 25mm har jag för mig dom är.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Mekade bort länkarmarna på GTOn idag, tänkte att det är nog dax att byta bussningar.
Mycket riktigt bussningarna var helt slut, en hade till och med lossnat helt.
Vart en sväng till Persåkers, köte en uppsättning EnergySuspension bussningar.
Länkarmarna och kulbultarna var helt ok.
Dom ska görsar rent och målas på lite, lika bra när det väl är loss.
Dragrace stötdämpare
Mycket riktigt bussningarna var helt slut, en hade till och med lossnat helt.
Vart en sväng till Persåkers, köte en uppsättning EnergySuspension bussningar.
Länkarmarna och kulbultarna var helt ok.
Dom ska görsar rent och målas på lite, lika bra när det väl är loss.
Dragrace stötdämpare
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Tillverkade plåtshims härom dagen, till framvagnen på GTOn.
12st 1.5mm tjocka blev det.
Thomas på VilstaDäck hjälpte till med framvagnsinställning.
Orginal är det minus 0.5-1.5graders caster, ville får ett par grader på plus sidan. fick dock nöjja mej med 0 grader.
Camber ställdes och närmare 0 grader, toe in på 2mm.
Ska provköra bilen som det är nu, men kommer nog fixa till så jag kan justera till mer caster framöver.
12st 1.5mm tjocka blev det.
Thomas på VilstaDäck hjälpte till med framvagnsinställning.
Orginal är det minus 0.5-1.5graders caster, ville får ett par grader på plus sidan. fick dock nöjja mej med 0 grader.
Camber ställdes och närmare 0 grader, toe in på 2mm.
Ska provköra bilen som det är nu, men kommer nog fixa till så jag kan justera till mer caster framöver.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- bingsingen
- Posts: 215
- Joined: 12 Jan 2011, 01:14
- Location: Buskerud (Norge)
- mattise30tk
- Posts: 169
- Joined: 07 Sep 2010, 13:16
- Location: Eskilstuna
GTOn står så gott som klar i garaget i inväntan på SpeedWeekend.
Enda som ska göras på den är att koppla in LM-1 och Auxbox så jag kan logga ARF/lambda, avgastemp och varvtal.
Har istället gjort lite "kundjobb".
Börjat porta ett par Saab v4 toppar, topparna är från en 1700cc motor.
Bilen ska köras i Historisk Rally.
Så här såg dom ut från början, glasblästrade och ångtvättade.
Finns lite och gräva ur
Ventilerna blir 42mm in och 36mm ut.
Ena toppen är grovportat.
Ska lämnas in till Stefan på Engson motor, han får lägga i styrningar och mirafräsa sätena.
Blir lite mer portning efter det.
Ena insugkanalen går rätt rakt mot ventilen.
Men den andra svänger mycket mer.
Avgasportarna går ut via gemensamt utlopp.
Enda som ska göras på den är att koppla in LM-1 och Auxbox så jag kan logga ARF/lambda, avgastemp och varvtal.
Har istället gjort lite "kundjobb".
Börjat porta ett par Saab v4 toppar, topparna är från en 1700cc motor.
Bilen ska köras i Historisk Rally.
Så här såg dom ut från början, glasblästrade och ångtvättade.
Finns lite och gräva ur
Ventilerna blir 42mm in och 36mm ut.
Ena toppen är grovportat.
Ska lämnas in till Stefan på Engson motor, han får lägga i styrningar och mirafräsa sätena.
Blir lite mer portning efter det.
Ena insugkanalen går rätt rakt mot ventilen.
Men den andra svänger mycket mer.
Avgasportarna går ut via gemensamt utlopp.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 33
- Joined: 13 Sep 2009, 09:36
Själv gjorde jag beställning på en QP axel till fruns chevelle med 35 spline's moser axlar alu bolt thru hus,GM billet ändar, alu daytona support billet 1350 yoke samt 3.89 utv . fick en Detroit locker till rätt pris så jag får se om den blir för "oväsnig" men å andra sidan låter bilen 96db på tomgång.pro_mille wrote:DetroitLocker låter rätt mycket när man svänger med bilen.hellhaunter wrote:Hur kommer det sig att du bestämde dig för en WaveTrac ?pro_mille wrote:Ny 9tums Mooser axel beställd till BelAiren, tur att jag känner en snäll "bank"
Blev en med 35splines axlar, 3.50utvxl, WaveTrac diff, skivbromsar, pulverlackad.
Vilket hus blev det ? Alu eller Stål hus. är inne på en antingen TrueTrac eller Detroit locker alt spoole för min Chevelle
/Mattias
Sedan finns det inga andra alternativ om man vill köra med 35splines på en 9tummare.
Spole på gatan är ju ingen vidare.
Blev deras "nodular" gjutna hus.
Beställt du 5/8" bult ? jag lurar på om jag gjorde fel för jag fick påbackning från några på mitt "hus" forum om 1/2" bulten....
Chevelle 1972 med 454 LS7
Mustang GT 2007
Mustang 1970 466 å kompressor
volvo 242 -75
Saab 9-3 -98
Mustang GT 2007
Mustang 1970 466 å kompressor
volvo 242 -75
Saab 9-3 -98
Jag beställde med helgängade 1/2" 2tum långa, behövs inga 5/8" bult om kvaliten är bra på bultarna.hellhaunter wrote:Själv gjorde jag beställning på en QP axel till fruns chevelle med 35 spline's moser axlar alu bolt thru hus,GM billet ändar, alu daytona support billet 1350 yoke samt 3.89 utv . fick en Detroit locker till rätt pris så jag får se om den blir för "oväsnig" men å andra sidan låter bilen 96db på tomgång.pro_mille wrote:DetroitLocker låter rätt mycket när man svänger med bilen.hellhaunter wrote: Hur kommer det sig att du bestämde dig för en WaveTrac ?
Vilket hus blev det ? Alu eller Stål hus. är inne på en antingen TrueTrac eller Detroit locker alt spoole för min Chevelle
/Mattias
Sedan finns det inga andra alternativ om man vill köra med 35splines på en 9tummare.
Spole på gatan är ju ingen vidare.
Blev deras "nodular" gjutna hus.
Beställt du 5/8" bult ? jag lurar på om jag gjorde fel för jag fick påbackning från några på mitt "hus" forum om 1/2" bulten....
Nu ska jag öppna en öl till, vi kom till Funäsdalen för en stund sedan.
Blir snowboard/skidåkning och skoter åkning en vecka.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Har provkört GTOn på isen idag.
Var lite spännande, första gången som jag körde på isen med en bil.
Fästet var lite sådär.
Testade och kliva på lite hårdare när mätaren visade 200km/h då spann bilen bara
Men det var kul speciellt att åka på häng utan kränghämmare..
Ska vikta ner bilen med ca.300kg i skuffen, borde hjälpa till lite
Bilderna är tagna av Mitox och Ante.
Var lite spännande, första gången som jag körde på isen med en bil.
Fästet var lite sådär.
Testade och kliva på lite hårdare när mätaren visade 200km/h då spann bilen bara
Men det var kul speciellt att åka på häng utan kränghämmare..
Ska vikta ner bilen med ca.300kg i skuffen, borde hjälpa till lite
Bilderna är tagna av Mitox och Ante.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Var över till Jani på Gjuteribolaget här i Eskilstuna.
Fick låna 15st blytackor av dom som jag ska vikta GTOn med.
Tog och vägde en
28.5kg, då blir det ca. 427kg total plus ett par U-balkar som ska fästas i chassiet.
Borrar 17mm hål i vikterna och bultar fast dom med M16 pinnbult i U-balken.
Fick låna 15st blytackor av dom som jag ska vikta GTOn med.
Tog och vägde en
28.5kg, då blir det ca. 427kg total plus ett par U-balkar som ska fästas i chassiet.
Borrar 17mm hål i vikterna och bultar fast dom med M16 pinnbult i U-balken.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Sätter nog först ca. 200kg bak.moonzhine wrote:Ska du verkligen ha alla bly tackor?
Bara 200kg lär göra stor skillnad..
Sedan kan man vikta lite höger fram så man får jämnvikt på bilen.
Lika bra att ta med sej lite extra om det skulle behövas mer
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;