Problem med M50B20. NYTT PROBLEM!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Problem med M50B20. NYTT PROBLEM!

Post by MrQuickzilver »

Nu har det tyvärr dykt upp ett nytt problem med min M50B20 som ja stoppat ner i min E30.
Har gått som en dröm dom få km ja kört med den men ikväll när jag
skulle iväg och tvätta den så den är fin inför regbesiktningen imorgon, allt gick fint påvägen dit men när jag skulle därifrån så hördes ett knackande ljud över 2000rpm och följer varvtalet uppåt? Låter inte riktigt som lagerknack tycker jag samt att det bara hörs inne i bilen. Har lyssnat både vid växellådan och uppe runt motorn men kan inte höra nåt??
Spelar ingen roll om man kör eller bara torrvarvar.

Nån som har nåt tips?

Känns surt som fasen när man slitit och har regbesiktning imorgon för avboka lär man väl inte kunna göra en timme innan man ska va där. :(
Last edited by MrQuickzilver on 23 Jan 2011, 20:41, edited 2 times in total.
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

du har inte råkat satt i för långa bultar till svänghjulet?

Klickar de i startmotorn så de väl nåt som knas? Brukar glappa lite o kontakterna där.
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Krillian wrote:du har inte råkat satt i för långa bultar till svänghjulet?

Klickar de i startmotorn så de väl nåt som knas? Brukar glappa lite o kontakterna där.
Hade bara borta svänghjulet för att byta pilotlagret i veven så det bör inte va nåt fel där.

Skruvade loss startmotorn men motorn gick fortfarande inte att vrida runt.
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

MrQuickzilver wrote:
Krillian wrote:du har inte råkat satt i för långa bultar till svänghjulet?

Klickar de i startmotorn så de väl nåt som knas? Brukar glappa lite o kontakterna där.
Hade bara borta svänghjulet för att byta pilotlagret i veven så det bör inte va nåt fel där.

Skruvade loss startmotorn men motorn gick fortfarande inte att vrida runt.
Vart skumt då ju. går inte ens å rubba lite åt vart håll?
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Krillian wrote:
MrQuickzilver wrote:
Krillian wrote:du har inte råkat satt i för långa bultar till svänghjulet?

Klickar de i startmotorn så de väl nåt som knas? Brukar glappa lite o kontakterna där.
Hade bara borta svänghjulet för att byta pilotlagret i veven så det bör inte va nåt fel där.

Skruvade loss startmotorn men motorn gick fortfarande inte att vrida runt.
Vart skumt då ju. går inte ens å rubba lite åt vart håll?
Inte en mm.
I värsta fall får man väl riva ner lådan o kolla.
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Ligger säkert bara ett spärrskaft eller en brytmejsel kvar i sprängkåpan.

:lol:
Grr!
0706-419608
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Franzén wrote:Ligger säkert bara ett spärrskaft eller en brytmejsel kvar i sprängkåpan.

:lol:
Får väl hoppas på nåt sånt...men skulle det va så så erkänner jag aldrig det. :lol:
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Nu är problemet löst!
Visade sej att Getrag 240-lådan från 320 e30 inte funkar ihop med M50-kopplingen, tryckplattan tar i sprängkåpan på lådan.
Svarvade av M20-svänghjulet och satte dit den kopplingen och det verkar fungera bra.
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Då var det ett nytt problem, läs första inlägget!! :(
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
Bmw10
Posts: 14
Joined: 10 Jun 2010, 17:09
Location: Uppsala

Post by Bmw10 »

kan de vara kamkedjerassel?
kimplan
Posts: 167
Joined: 15 Apr 2009, 21:22
Location: Malmö

Post by kimplan »

Kolla kamkedjespännarna. ibland så brukar folk sätta kedjespännaren till kedjan mellan kammarna på fel håll o då blir det skrammel. MVH
Kim Pålsson
E30 M60B40 med rotrex c38 kompressor 508whp
Såld: BMW 328 E36 turbo touring helsmidd 800hk 869nm
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

kimplan wrote:Kolla kamkedjespännarna. ibland så brukar folk sätta kedjespännaren till kedjan mellan kammarna på fel håll o då blir det skrammel. MVH
Bmw10 wrote:kan de vara kamkedjerassel?
Motorn är inte öppnad så att nåt skulle sitta fel är inte så troligt.

Skulle det va spännarna så borde det väl rassla, som det är nu så kanske det är 2 knack i sekunden vid 2000varv o ökar med varvet. Låter inte metalliskt utan mer plastigt eller va man ska säga.
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
lenin
Posts: 123
Joined: 08 Sep 2010, 05:44

Post by lenin »

Provat ta bort drivremmar? Eller hörs de tydligt att de kommer innifrån motorn?
Norra skåne, Osby. tel nr: 0708534389
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

lenin wrote:Provat ta bort drivremmar? Eller hörs de tydligt att de kommer innifrån motorn?
Nej det har jag inte. Det konstiga är att det inte hörs eller möjligtvis dåls av motorljudet när man lyssnar i motorrummet men hörs så jäkla tydligt inne i bilen.
Får väl gå lös med stetoskåpet o se om man kan lokalisera det.
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
User avatar
MrQuickzilver
Posts: 868
Joined: 20 Nov 2005, 17:18
Location: Varberg

Post by MrQuickzilver »

Ny info!

Knacket försvinner när man stänger av värmen i bilen och nej det är inte fläkten. :)
Försvinner även om man drar fullt men kommer tillbaka så fort man fiskör igen.
Va fasen kan d va som låter??
Jerry Walfridsson
0703-137879
mrquickzilver@hotmail.com
M-pirre-M
Posts: 367
Joined: 14 Dec 2009, 01:14
Location: hållnäs,Tierp (5mil till gävle)

Post by M-pirre-M »

byt olja o filter!
bmw is tha shit!
Bmw 540I 4.4l
Bmw 328i touring -95 brukis
Bmw 325i sedan -91 skrot
Bmw 535i -92 såld
bmw 323 e21 rosthög
Audi V8 Quattro
Ford sierra x2
Vw Polo cc
kawai Kx450f
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

hade samma fenomen i min,. skifts slangarna in till värme paketet det var jag som hade kopplat fel slang till fel anslutning och då började det knacka i värme ventilen
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
Post Reply