F.D - Team VPM

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

8,6kg väger PT7175 billet, vägde min precis.


Skall bli sjukt spännande o se hur s50in går sen när man får igång den
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Shit då spar man 10kg
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

Ja fan va bra, har försökt o leta efter lite grafer men inte hittat nått !

SJUKT vilken skillnad de va.

Som du säger ärtan. Vikten e bra o hålla nere.. 10kg gör lilla sitt.


de blir ju inte direkt svårt o välja turbo när man ser grafen iaf.

tack som tusan :)

ps.. Roberts fråga va bra :)
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

robert wrote:Är testet rättvist utfört, med oportade toppar, likadana kammar, kompression och samma laddtryck osv? För en 375:a ska inte bottna där.. :)

Varför börjar svepen på olika varvtal?

Mvh


Den visar att det är mycket skillnad i spool Effekten klarar den ungefär lika. Gick igenom flera igår med en S50 ägare och på en S50 med orig kammar skiljer det 1000 rpm i spool mellan en vanlig PT76 och en 375 med 1.10 A/R.

Vill man ha en lätt turbo som spoolar bra,klarar mycket effekt och har under 1:1 i mottryck så är det ett självklart val. Varför tror du jag annars skulle köra dem på min bil? Vi säljer båda märkena så jag försöker inte skryt upp något, vill bara visa vad som är bäst.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Om du ändå ska byta kolvar så byt till 2.8 lit vev. Det är de värt!
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

2.8 rockar 8)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
E24
Posts: 257
Joined: 05 Jun 2008, 18:00
Location: Åland / Gävle

Post by E24 »

Om han ändå ska byta vev.. varför inte byta till 3,0an?

Fan va coolt om du lyckas med en 8:a med delad bakvagn och h-mönstrad låda! 8)

Grym bil annars! Och lycka till! :)



/Farre
BMW 635csi(M106) -84
BMW 3.0si E3 -73
Bmw M5 E34 -91

Projekttråd:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Jo 3.0 är bätte ändå, men kostar en slant till. Vet inte vad han har för budget.
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

vad kör man för stakar på 2.8an respektive 3.0 då?


grejen är att jag kör ju med 130 stakar på min 2.7 så den är inte riktigt 2.7 utan 2.75 skulle jag borra 85 i loppen så blir den 2.8

De finns väl ingen överdriven budget, de ska finnas lite pengar kvar till sommaren ifall nått rasar oxå :)

men inget e omöjligt.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

2.8 med 135 stakar är en bra option. De 3 mm extra slag gör mer än man tror.
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

Bmwandreas wrote:2.8 med 135 stakar är en bra option. De 3 mm extra slag gör mer än man tror.



Ah de tåls ju o fundera på.. synd på stakarna bara


vad är de för slag på 2.8a veven ?

diesel veven är väl 86
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

diesel 81mm. 328 84mm.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Du kan ha 130 stakar om du beställer kolvarna för det.
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

fan fick jag 86 ifrån :D


ja de är fan sant.. jag ska kolla vad som går o göra. .328 vevarna kan man ju får för samma pengar som diesel veven, då ett jämt byte kostar inte mycket :)
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

fick hem dessa i veckan

en uppsättning 1600cc spridare.

Image
Last edited by Karel021 on 26 Mar 2011, 19:04, edited 1 time in total.
User avatar
Hilda
Posts: 241
Joined: 06 Dec 2006, 14:46
Location: Enköping
Contact:

Post by Hilda »

Karel021 wrote:fick hem dessa i veckan

en uppsättning 1600cc spridare.

Image


Blir grymt Karel, 8sek repa är inte alls en omöjlighet med din nya setup som tar sig regält nu...

Blir bra nu när man flyttar in cabben till västerås igen och gamla home sweet home garaget igen...det är ju där det händer något :D
www.vpm.se
jonas@vpm.se
Västerås Plast & Metallservice
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Den visar att det är mycket skillnad i spool Effekten klarar den ungefär lika. Gick igenom flera igår med en S50 ägare och på en S50 med orig kammar skiljer det 1000 rpm i spool mellan en vanlig PT76 och en 375 med 1.10 A/R.
Ursäkta citatet. Sitter med iPhone och jävlas.. :x

Är det singel eller twinentry på BW375? Om det är twinentry och för att göra en relevant och rättvis jämförelse då behöver man byta till ett pulssplitt grenrör med dubbla wg:s, eller separerad rördragning ända fram till wg-ventilen.
Det är ett drygt test att utföra om så är fallet, men som jag ser det så finns det inget annat RÄTT sätt att göra det på.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Post Reply