markus wrote:När ni pratar om personbästa är det då 1 rep eller 10 eller hur kör ni ?
Med personbästa menas ett lyft
Då kanske man har en ganska bra grundstyrka i benen ändå igår körde jag 200kg 2x10 reps i benpress. Ville prova tyngre men maskin gick bara till ca 210 kg så blev inget.
markus wrote:När ni pratar om personbästa är det då 1 rep eller 10 eller hur kör ni ?
Med personbästa menas ett lyft
Då kanske man har en ganska bra grundstyrka i benen ändå igår körde jag 200kg 2x10 reps i benpress. Ville prova tyngre men maskin gick bara till ca 210 kg så blev inget.
PS är ny på sånt här med styrketräning
hehe, 200kg är inte jättemycket i benpress men visst kan du ha bra grundstyrka i benen, själv tränar jag sällan ben..
men vill minnas att jag körde på runt 220-240 3*8 när jag va 16
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
markus wrote:Nä det var ju tyvär inte tungt nog hade velat gå upp till kanske 250 och provat lite men är på ett skitgym för typ pensionärer =(
Måste göra ett inlägg i benpressiskussionen..
Benpress och benpress är som äpplen och päron. Man kan aldrig jämföra resultat i dessa om man inte pratar om exakt samma maskin.
Det skiljer väldigt mycket från maskin till maskin.
På mitt gamla gym kunde jag köra på 300kg, (benpress med släde som man lastar med vikter) Bytte gym och plötsligt fick man sänka till 200kg i en maskin med samma princip.
Anledning? Finns många faktorer, den viktigaste, vinkeln på balkarna som släden löper på. Sen finns det ju pressar som man lyfter ett viktmagasin i med en wire, kan inte heller jämföras då det förekommer olika utväxlingar osv. Nu kan jag göra några bra reps på 340kg i den tyngre benpressen iaf, så det går åt rätt håll. Hade varit kul att gå tillbaka till ghettogymmet och lasta på 450kg bara för att.
_Johnny_ wrote:Ja just det, kör ni nåt marklyft då?
Jajemensan, ligger väl på omkring 110-120kg i marklyft. Har aldrig kört det så hårt då jag är väldigt rädd om ryggen, lätt o förstöra sig i den om man skulle lasta på o göra fel .
_Johnny_ wrote:Ja just det, kör ni nåt marklyft då?
Jajemensan, ligger väl på omkring 110-120kg i marklyft. Har aldrig kört det så hårt då jag är väldigt rädd om ryggen, lätt o förstöra sig i den om man skulle lasta på o göra fel .
Kul att höra!
Du ska inte vara rädd för att öka lite i vikter, jag ökade runt 5kg/vecka upp till 170kg.. sen började det plana ut.
Köp dig ett bra bälte och magnesium till nävarna och kör på!
Nu ligger rekordet på 210, tränat i 2 år. Inte så bra på reps, men tvåa på 190, femma på 180, och åtta på 170..
ligger också kring 120 kg i mark , har kroniskt dålig rygg av farmor och farsan och märker av det såfort jag inte tränat på en vecka eller så.
kör knappt mark alls...
men snart skall jag bli lite mer hardcore på gymmet är det tänkt!
Dawe_A wrote:ligger också kring 120 kg i mark , har kroniskt dålig rygg av farmor och farsan och märker av det såfort jag inte tränat på en vecka eller så. kör knappt mark alls...
Beror ju helt på hur man är byggd också, långa ben och korta armar gör ju ingen glad när det är dags för mark. Själv är jag medel, varken bra eller dåligt byggd.
Dawe_A wrote:ligger också kring 120 kg i mark , har kroniskt dålig rygg av farmor och farsan och märker av det såfort jag inte tränat på en vecka eller så. kör knappt mark alls...
Beror ju helt på hur man är byggd också, långa ben och korta armar gör ju ingen glad när det är dags för mark. Själv är jag medel, varken bra eller dåligt byggd.
jag är nog åt medel skalan också, har inte långa ben förhållande till mina armar iallfall.. Men mina gener är nog inte de bästa på jorden!
But still fighting