E30 Supercharger "Hellsifür" Gata, Bana, Stripp!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
E30 Supercharger "Hellsifür" Gata, Bana, Stripp!
Sikte mot 2011!
Snabbfakta om bilen:
Bmw 320i E30 1985.
Chassi:
Ombyggd 2008/09 till nyare E30 modellen med M-techII paket.
Finns info i den gamla tråden "från blästrad kaross till besiktad bil på 30 dagar".
Egentillverkade coilovers.
Bigbrake kit med 4kolvsok, 312mm skivor samt 20mm spacers.
Ändra hjulvinklar bak.
Fuelcell nersänkt i bagage.
m.m
Vikt ca 1070kg
Motorn är m20b25 12ventilsmotor som blivit strokad till 2,7L.
Drivmedlet är e85 som matas fram med en förpump från biltema fram till
en 1,2L catchtank som ständigt ser till att pumpen från Bosch gör sitt jobb.
Den har fått andningshjälp av en kompressor från Danska Rotrex.
Effekt 2010 blev 375hk och 420nm i motorn.
Bästa tid 11.80s och 194km/h på 402m
I år har jag inga direkt stora planer utan kommer bli lite småförändringar hit och dit.
Blir diverse småprojekt då jag gillar utmaningar och problemlösningar.
Jag tillverkar det mesta själv då jag tycker det är så mycket roligare och det får mig att må bättre
då jag ständigt tänker på lösningar. Detta är en viss form av avslappning för mig och hoppas ni gillar det.
Gamla tråden här från förra året.
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... highlight=
Snabbfakta om bilen:
Bmw 320i E30 1985.
Chassi:
Ombyggd 2008/09 till nyare E30 modellen med M-techII paket.
Finns info i den gamla tråden "från blästrad kaross till besiktad bil på 30 dagar".
Egentillverkade coilovers.
Bigbrake kit med 4kolvsok, 312mm skivor samt 20mm spacers.
Ändra hjulvinklar bak.
Fuelcell nersänkt i bagage.
m.m
Vikt ca 1070kg
Motorn är m20b25 12ventilsmotor som blivit strokad till 2,7L.
Drivmedlet är e85 som matas fram med en förpump från biltema fram till
en 1,2L catchtank som ständigt ser till att pumpen från Bosch gör sitt jobb.
Den har fått andningshjälp av en kompressor från Danska Rotrex.
Effekt 2010 blev 375hk och 420nm i motorn.
Bästa tid 11.80s och 194km/h på 402m
I år har jag inga direkt stora planer utan kommer bli lite småförändringar hit och dit.
Blir diverse småprojekt då jag gillar utmaningar och problemlösningar.
Jag tillverkar det mesta själv då jag tycker det är så mycket roligare och det får mig att må bättre
då jag ständigt tänker på lösningar. Detta är en viss form av avslappning för mig och hoppas ni gillar det.
Gamla tråden här från förra året.
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... highlight=
Last edited by ZAK on 11 Feb 2011, 12:58, edited 1 time in total.
Lite nytillverkning i svarv och fräs
2lager och en bit material
2 axlar börjar ta form
Gängade och avfrästa
Svarva fram lite i aluminium
Börjar ta form
Grundformen. Över samt undersida
Axeln har fått sig ett avlångt spår och hjulet ett passande spår till axeln
Det passar ihop!
Försänkningar gjorda för skruvar i axeln
Fixade till hjulet lite så det ser vettigare ut
Vänster nästan färdig och höger redo att få sin rätta form. Piggarna är till för att jag ska veta var exakt den smalaste punkten är på den ovala delen.
Passar ihop även detta =]
2lager och en bit material
2 axlar börjar ta form
Gängade och avfrästa
Svarva fram lite i aluminium
Börjar ta form
Grundformen. Över samt undersida
Axeln har fått sig ett avlångt spår och hjulet ett passande spår till axeln
Det passar ihop!
Försänkningar gjorda för skruvar i axeln
Fixade till hjulet lite så det ser vettigare ut
Vänster nästan färdig och höger redo att få sin rätta form. Piggarna är till för att jag ska veta var exakt den smalaste punkten är på den ovala delen.
Passar ihop även detta =]
Spjället är ovalt och sen är det inte bara ovalt utan även sneslipat 5grader så även detta måste fixas. För att jag ska kunna fixa detta så tillverkar jag en fixtur som ser ut som nedan.
Det är 2 stycken m4 skruvar och exakt i mitten sitter en pinne på 5mm. Satte även dit en stoppskruv till pinnen
Sätter upp en testbit i fixturen
Så här skruvas den fast
Upp med den i en sån här maskin och ställa om huvudet så det lutar 5 grader.
Sen klockas det in så att det sitter exakt i mitten på fixturen och så provkör jag och mäter så att det blir rätt antal grader.
Efter lite småjusterande så var det upp med en av dom riktiga spjällen. Likadant här.
Mäta in spjället så att det inte kastar någonting åt något håll utan exakt i mitten.
Sen slipar man 180 grader och vänder maskinens huvud -5 grader och tar motsatt sida på spjället.
Syns lite dåligt men till vänster så ser ni att det glänser lite. Här slipar jag tills det kommer till andra sidan kanten och så har vi 5 graders lutning och kommer passa i sitt spjällhus sen.
Det är 2 stycken m4 skruvar och exakt i mitten sitter en pinne på 5mm. Satte även dit en stoppskruv till pinnen
Sätter upp en testbit i fixturen
Så här skruvas den fast
Upp med den i en sån här maskin och ställa om huvudet så det lutar 5 grader.
Sen klockas det in så att det sitter exakt i mitten på fixturen och så provkör jag och mäter så att det blir rätt antal grader.
Efter lite småjusterande så var det upp med en av dom riktiga spjällen. Likadant här.
Mäta in spjället så att det inte kastar någonting åt något håll utan exakt i mitten.
Sen slipar man 180 grader och vänder maskinens huvud -5 grader och tar motsatt sida på spjället.
Syns lite dåligt men till vänster så ser ni att det glänser lite. Här slipar jag tills det kommer till andra sidan kanten och så har vi 5 graders lutning och kommer passa i sitt spjällhus sen.
Även dom små sakerna är viktiga!
Skaffade mig en ny fuelrail för ett bra tag sen. Tyvärr medföljde inte clipsen eller så försvann dom på resan hem till mig (köpte beg).
Då får jag helt enkelt låna av någon som har ett klips som är till denna rail.
Hämtade ett och så gjorde jag några stycken lite snabbt.
Min fina rail utan klips
Det lånade klipset.
Ritat av klipset i datorn och efter lite småjusteringar fick jag ut en mall som ser exakt ut som originalet.
Dock i aluminium.
Originalklipset och min kopia i rostfritt.
6 stycken färdigborrade och klara
Railen med nytt klips och det passar.
Railen med alla klips och reda för att kunna användas!
Skaffade mig en ny fuelrail för ett bra tag sen. Tyvärr medföljde inte clipsen eller så försvann dom på resan hem till mig (köpte beg).
Då får jag helt enkelt låna av någon som har ett klips som är till denna rail.
Hämtade ett och så gjorde jag några stycken lite snabbt.
Min fina rail utan klips
Det lånade klipset.
Ritat av klipset i datorn och efter lite småjusteringar fick jag ut en mall som ser exakt ut som originalet.
Dock i aluminium.
Originalklipset och min kopia i rostfritt.
6 stycken färdigborrade och klara
Railen med nytt klips och det passar.
Railen med alla klips och reda för att kunna användas!
Blev en luftnippel till kylsystemet sen i aluminium med.
En bit aluminium
Denna gång hade jag inget stångmaterial som var som en mutter från början
så då får man helt enkelt tillverka det.
Här är själva nederdelen av nippeln. Den delen som ska svetsas fast sen.
Halva delen av själva luftningsnippeln är gjord
Färdig med gänga och borrat för där luften ska kunna ta sig ut.
Här är alla färdiga. Mässing, rostfritt och alu!
En bit aluminium
Denna gång hade jag inget stångmaterial som var som en mutter från början
så då får man helt enkelt tillverka det.
Här är själva nederdelen av nippeln. Den delen som ska svetsas fast sen.
Halva delen av själva luftningsnippeln är gjord
Färdig med gänga och borrat för där luften ska kunna ta sig ut.
Här är alla färdiga. Mässing, rostfritt och alu!
Motorn har hissats ur och här har vi klenoden.
Det är det blåa blocket och det är första motorn jag byggde till bilen med kompressor.
Dvs testmaskinen. Den har funkat så bra så har inte behövt öppna den på 3 år.
I år producerade den 375hk och 420nm med standargrejer och originaltopp-packning samt originalbultar =]
Bra skit och bra byggd maskin helt enkelt
Glömde tappa ut oljan innan jag hängde ut maskinen, men det gör jag nu.
Diggar min oljeplugg =D
Andra sidan av motorn ser ut så här. Lite sladdar och slangar som ska bort eller ja
allt ska bort för det ska rengöras lite.
Här visade sig att det var lite läckage. Var en O-ring som gett upp.
Insug, generator, startmotor, massa slang och elsystemet (det lilla som finns) är borta.
Packningarna var faktiskt fräscha och inte torrspruckna som dom har en tendens att bli
på denna maskinen och orsakar ojämn tomgång.
Här får jag göra en Ivars och ge fingret åt ena oljetrågsbulten.
Givetvis var det den sista som bestämde sig för att gå av.
Som tur väl är så är man hyfsat skillad och innehar rosa pannband i att dra ut sönderdraga bultar.
Tråget borta och allt ser kanonfint ut trots min misshandling av maskinen
Har man yta så ska man utnyttja den. jag gillar att bre ut mig ordentligt =D
Skönt att allt löst som tillhör motorn får plats i en banankartong.
Mammas nya vita handdukar funkar perfekt mot smuts och damm.
Så nu stoppas motorn undan en sväng för att åka iväg och svetsa
oljetråg och rengöra massa lösa delar.
Det är det blåa blocket och det är första motorn jag byggde till bilen med kompressor.
Dvs testmaskinen. Den har funkat så bra så har inte behövt öppna den på 3 år.
I år producerade den 375hk och 420nm med standargrejer och originaltopp-packning samt originalbultar =]
Bra skit och bra byggd maskin helt enkelt
Glömde tappa ut oljan innan jag hängde ut maskinen, men det gör jag nu.
Diggar min oljeplugg =D
Andra sidan av motorn ser ut så här. Lite sladdar och slangar som ska bort eller ja
allt ska bort för det ska rengöras lite.
Här visade sig att det var lite läckage. Var en O-ring som gett upp.
Insug, generator, startmotor, massa slang och elsystemet (det lilla som finns) är borta.
Packningarna var faktiskt fräscha och inte torrspruckna som dom har en tendens att bli
på denna maskinen och orsakar ojämn tomgång.
Här får jag göra en Ivars och ge fingret åt ena oljetrågsbulten.
Givetvis var det den sista som bestämde sig för att gå av.
Som tur väl är så är man hyfsat skillad och innehar rosa pannband i att dra ut sönderdraga bultar.
Tråget borta och allt ser kanonfint ut trots min misshandling av maskinen
Har man yta så ska man utnyttja den. jag gillar att bre ut mig ordentligt =D
Skönt att allt löst som tillhör motorn får plats i en banankartong.
Mammas nya vita handdukar funkar perfekt mot smuts och damm.
Så nu stoppas motorn undan en sväng för att åka iväg och svetsa
oljetråg och rengöra massa lösa delar.
Då börjar jag ta en del i taget till motorn och börjar rengöra och fixa till.
Idag blev det generatorn som inte såg allt för rolig ut att titta på.
Många delar är det i en generator och riktigt skitigt och äckligt.
Man börjar undra hur den ens kunde producera ström i all gojja.
Efter en massa skrubbande med rengöringsmedel a'la dra åt helvetes med drag i så
skickades allt in i blästerskåpet och fick sig en omgång av glasblästersand.
Sen är det dags för lite ytbehandling. Jag kör på Por15 och det kommer målas med
pensel då jag inte har någon liten spruta . Denna färg läggs på i 3 steg.
En cleaner först sen en syra som gör så att färgen verkligen sugs in i materialet.
Detta spolas av med vatten och sen blåses torrt och sen kan man börja pensla.
Här kör jag med samma silver som motorrummet är i. Färgschemat kommer bli silver och svart.
Främre kåpan hänger på torrk.
Kylflänsen har också fått sig ett fint lager färg.
Bottendelen blir så fin så. Denna lack tål både slag och värme utan att flagna.
Kommer bli mycket enklare att hålla rent sen.
Nu hänger allt på tork så i morgon kan jag skruva ihop allt när det fått härda rätt många timmar.
Ska svarva till några nya bussningar med så den blir riktigt fräsch.
Idag blev det generatorn som inte såg allt för rolig ut att titta på.
Många delar är det i en generator och riktigt skitigt och äckligt.
Man börjar undra hur den ens kunde producera ström i all gojja.
Efter en massa skrubbande med rengöringsmedel a'la dra åt helvetes med drag i så
skickades allt in i blästerskåpet och fick sig en omgång av glasblästersand.
Sen är det dags för lite ytbehandling. Jag kör på Por15 och det kommer målas med
pensel då jag inte har någon liten spruta . Denna färg läggs på i 3 steg.
En cleaner först sen en syra som gör så att färgen verkligen sugs in i materialet.
Detta spolas av med vatten och sen blåses torrt och sen kan man börja pensla.
Här kör jag med samma silver som motorrummet är i. Färgschemat kommer bli silver och svart.
Främre kåpan hänger på torrk.
Kylflänsen har också fått sig ett fint lager färg.
Bottendelen blir så fin så. Denna lack tål både slag och värme utan att flagna.
Kommer bli mycket enklare att hålla rent sen.
Nu hänger allt på tork så i morgon kan jag skruva ihop allt när det fått härda rätt många timmar.
Ska svarva till några nya bussningar med så den blir riktigt fräsch.
Bilen ska ju vidareutvecklas och samtidigt snyggas till inte bara på utsidan utan insidan.
Så i år har jag koncentrerat mig rätt mycket på motorrummet.
Då jag pluggar till verktygsmakare och har fördelen att fått lära mig en hel del roligt
så tyckte jag att det var dags att göra mig själv ett verktyg som jag har nytta av.
Detta tillverkar jag i manuell svarv.
Jag kollade runt lite på diverse sidor/forum och hittade det jag fann och på vägen har jag fått information/tips/råd av mer kunnigt folk än mig inom detta området, men bestämde mig ändå för att göra det enkelt för mig. Sökfunktionen har gott varm kan jag säga er
Detta kommer visst inte bli det mest optimala, men det kommer funka helt klart.
Vad mitt verktyg gör kommer ni se nedan.
Mitt lilla verktyg som sitter i pressmaskinen.
(Har fått gjort lite småmods efter kortet togs)
Sen får man ta en styck aluminiumplåt.
I mitten av plåten får man borra ett hål för annars kommer plåten inte att forma sig riktigt utan spricka eller brista helt.
Sen får man lägga plåten i verktyget och trycker på knappen. Efter en smäll så formar sig plåten efter verktyget.
På baksidan ser det ut så här.
Efter lite renklippning så ser slutprodukten ut så här!
En styck aluminiumtratt =]
Så här ser även baksidan ut.
Nu ska jag bara småjustera både verktyg och lite avstånd för att det ska bli perfekt.
Ev. i veckan har jag 6 stycken små fina trattar som nog kommer passa någonstans på bilen.
Så i år har jag koncentrerat mig rätt mycket på motorrummet.
Då jag pluggar till verktygsmakare och har fördelen att fått lära mig en hel del roligt
så tyckte jag att det var dags att göra mig själv ett verktyg som jag har nytta av.
Detta tillverkar jag i manuell svarv.
Jag kollade runt lite på diverse sidor/forum och hittade det jag fann och på vägen har jag fått information/tips/råd av mer kunnigt folk än mig inom detta området, men bestämde mig ändå för att göra det enkelt för mig. Sökfunktionen har gott varm kan jag säga er
Detta kommer visst inte bli det mest optimala, men det kommer funka helt klart.
Vad mitt verktyg gör kommer ni se nedan.
Mitt lilla verktyg som sitter i pressmaskinen.
(Har fått gjort lite småmods efter kortet togs)
Sen får man ta en styck aluminiumplåt.
I mitten av plåten får man borra ett hål för annars kommer plåten inte att forma sig riktigt utan spricka eller brista helt.
Sen får man lägga plåten i verktyget och trycker på knappen. Efter en smäll så formar sig plåten efter verktyget.
På baksidan ser det ut så här.
Efter lite renklippning så ser slutprodukten ut så här!
En styck aluminiumtratt =]
Så här ser även baksidan ut.
Nu ska jag bara småjustera både verktyg och lite avstånd för att det ska bli perfekt.
Ev. i veckan har jag 6 stycken små fina trattar som nog kommer passa någonstans på bilen.
Har ju hänt lite idag med och har mätt en hel del och gjort prover tills jag hittade måttet som det skulle vara.
Så nu har jag grundplåten gjord och jag är faktiskt riktigt nöjd.
Skönt när det går bra och blir precis som man vill ha det.
Blir en viss "fan va bra du är" känsla och ett bevis på att man inte är gjord på fyllan som farmor brukar säga om dumt folk =]
Här är en av testplåtarna jag gjorde och denna blev bäst. 91mm mellan centrum på hålen.
Eftersom jag var nöjd med resultatet så fick jag tag i en längre aluminiumplåt av en bekant.
Så då borrade jag helt enkelt 6 stycken hål med exakt 91mm imellan centrumen.
Sen var det bara att sätta plåten i mitt verktyg och trycka på knapparna.
Nedan följer inte riktigt så spännande bilder
Här är hål nummer ett!
Nummer 2!
Nummer 3!
Nummer 4!
Nummer 5!
Och till slut hål nummer 6 och biten är färdig men full med olja.
Så här ser den ut när jag riktat till den så den blev rak igen samt tvättat med t-röd.
Nu när plåten var färdig så tyckte jag det vore riktigt lämpligt att göra 2 fixturer som passar i trattarna
så det underlättar vid svetsningen. Så här är 2 stycken rörbitar i rostfritt som passar perfekt.
Man trär alltså ner dessa 2 i varsin tratt.
Sen på andra sidan trär man på röret(runnern) som ska svetsas på.
Enkelt, smidigt och underlättar en hel del!
Då kan jag lägga det åt sidan och invänta mer material som jag letar efter.
Ska nog komma till helgen om jag har tur så jag passar på att
göra lite nya bussningar till Generatorn som var helt utslitna.
Iom gummibussningarna är svarta original så tog jag svart polerytan eller hur det nu stavas =]
Upp med att i svarven.
Efter ca 30 min hade jag 4 nya bussningar.
Original gummibussning fram och dom nya 4 baktill.
Hann med rätt mycket idag och hoppas det smakar!
Så nu har jag grundplåten gjord och jag är faktiskt riktigt nöjd.
Skönt när det går bra och blir precis som man vill ha det.
Blir en viss "fan va bra du är" känsla och ett bevis på att man inte är gjord på fyllan som farmor brukar säga om dumt folk =]
Här är en av testplåtarna jag gjorde och denna blev bäst. 91mm mellan centrum på hålen.
Eftersom jag var nöjd med resultatet så fick jag tag i en längre aluminiumplåt av en bekant.
Så då borrade jag helt enkelt 6 stycken hål med exakt 91mm imellan centrumen.
Sen var det bara att sätta plåten i mitt verktyg och trycka på knapparna.
Nedan följer inte riktigt så spännande bilder
Här är hål nummer ett!
Nummer 2!
Nummer 3!
Nummer 4!
Nummer 5!
Och till slut hål nummer 6 och biten är färdig men full med olja.
Så här ser den ut när jag riktat till den så den blev rak igen samt tvättat med t-röd.
Nu när plåten var färdig så tyckte jag det vore riktigt lämpligt att göra 2 fixturer som passar i trattarna
så det underlättar vid svetsningen. Så här är 2 stycken rörbitar i rostfritt som passar perfekt.
Man trär alltså ner dessa 2 i varsin tratt.
Sen på andra sidan trär man på röret(runnern) som ska svetsas på.
Enkelt, smidigt och underlättar en hel del!
Då kan jag lägga det åt sidan och invänta mer material som jag letar efter.
Ska nog komma till helgen om jag har tur så jag passar på att
göra lite nya bussningar till Generatorn som var helt utslitna.
Iom gummibussningarna är svarta original så tog jag svart polerytan eller hur det nu stavas =]
Upp med att i svarven.
Efter ca 30 min hade jag 4 nya bussningar.
Original gummibussning fram och dom nya 4 baktill.
Hann med rätt mycket idag och hoppas det smakar!
Idag har jag rivit bort lite fler kåpor från motorn och håller på att tvätta dom inför bläster och lackning.
Han med att pressa in bussningarna i generatorn och dom passade perfekt. Inget glapp här inte.
Snyggt blev det med tycker jag.
Provade mina trattar med mot insugsflänsen med 2 stycken böjar, men kommer nog inte använda dessa.
Kommer nog bli kanon detta tror jag.
Här ser ni hur jag menade med mina rostfria hylsor som håller rören på plats för att få en spalt och underlätta svetsning och få en fin genombrännig.
Han med att pressa in bussningarna i generatorn och dom passade perfekt. Inget glapp här inte.
Snyggt blev det med tycker jag.
Provade mina trattar med mot insugsflänsen med 2 stycken böjar, men kommer nog inte använda dessa.
Kommer nog bli kanon detta tror jag.
Här ser ni hur jag menade med mina rostfria hylsor som håller rören på plats för att få en spalt och underlätta svetsning och få en fin genombrännig.
Dawe_A wrote:Ser fint ut, denna maskin bara går & går... Hur långt har du kört med den egentligen?
Clipset ser ut att ha kommit till användning nu iaf
Hur långt vet jag inte, men det är 3 säsonger som jag kört utan ras.
Då har jag ändå kört till västernorrland. Kört mittsverigebanan, Mantorp osv.
Inte ens originaltopp-packningen har gett sig än.
Sitter originalbult med hehe
Clipset har jag i innerfickan på jackan hela tiden så jag kan ge tillbaka det när vi ses. Var färdig dagen efter jag hämtade det =]