Williams 318is turbo såld

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

xelerator

Post by xelerator »

ja har du ingen tomgångsmotor och bilen går trots stängt spjäll så har du nog ett trevligt läckage..

trycktesta systemet. det är lättast att hitta läckage på så sätt..
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Mikael c

Post by Mikael c »

Jag gillar denna tråden nästan att man blir sugen på att pilla lite på min is igen.
simon

Post by simon »

men william, spraya startspray runt insuget när bilen är igång så hittar du ganska snabbt läckan.. kom igen nu, använd dom där 2 cellerna. ;)
Pilliam

Post by Pilliam »

simon wrote:men william, spraya startspray runt insuget när bilen är igång så hittar du ganska snabbt läckan.. kom igen nu, använd dom där 2 cellerna. ;)

Det var ju bara det att jag har ju ingen startspray...

Nä, men jag hade inget läck när jag hade laddtryck och har inte rört insuget efter spjället.

Men det var visst en liten tryckslang som var lös :oops:
Det var säkert simon som var här i smyg och tog loss den.

Dagens problem:

Besiktiningsmannen tyckte inte om att min CO-halt var 10% (0,5% är gränsvärdet) och att lambdan var en smula fel (0,73) .

Jag har ju bb-lambda men har inte varit säker på hur den mår, den har varit lite osäker..

Idag när jag kopplade in datan och skulle se om jag kunde göra något åt värdena så visa min innovate lc1 lambdamätare 7,5 (7,4 är minimum-värde för min lambda) på tomgång och datorn visade 10,4.

spännande!

Så, vad är problemet med lambdan?

Jag har dragit upp och ner soppan mycket i megatune men lambdan visar ingen skillnad..

Står man med motorn avstängd och tändningen på visar mätarn 21,9 (max-värde för min lambda tror jag)

Jag förstår inte datorer.
Last edited by Pilliam on 12 Dec 2010, 22:44, edited 1 time in total.
318is -90 turbo
Pilliam

Post by Pilliam »

berätta för mig!
318is -90 turbo
Pilliam

Post by Pilliam »

Datorproblemen kvarstår. törs någon dra iväg en gissning?

Varför ändras inte lambdavärde när jag ändrar soppa i ms?
318is -90 turbo
moxi

Post by moxi »

Pilliam wrote:Datorproblemen kvarstår. törs någon dra iväg en gissning?

Varför ändras inte lambdavärde när jag ändrar soppa i ms?

Du kan ju köra med den där BB inkopplad till sprutet..inbstallera om MS o välj rätt BB när du installerar den igen så kan du nog använda dej av BB-visan i MT. Jag får fel värden på MT, eftersom jag valde fel alternativ vid installationen av MT. Mne min mätare visar rätt i alla fall. När jag ljusterar soppa i MT.
......................................................
Team Havajji Racing

Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;

Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Pilliam

Post by Pilliam »

Det går att ändra i efterhand, gå in på File - configurator, sen 400KPa eller vad du använder - settings - settings - lambda_sensor sen ändrar du i översta fältet
318is -90 turbo
02

Post by 02 »

Går motorn fetare när du ändrar i megatune? Jag var tvungen och nolla min innovate när den visade fel värden utan att jag gjort nåt med den.
Sen funkade allt igen!
Min bil: BMW 2002 -72 tii M42 turbo SÅLD
BMW E36 318 is kompressor
Pilliam

Post by Pilliam »

02 wrote:Går motorn fetare när du ändrar i megatune? Jag var tvungen och nolla min innovate när den visade fel värden utan att jag gjort nåt med den.
Sen funkade allt igen!

Menar du om jag märker om jag bortser från lambda? Det blir skillnad, jag kan feta så den knappt går.
Hur nollar jag?
318is -90 turbo
Pilliam

Post by Pilliam »

Nu såg jag hur man nollar, och det gjorde jag och då blev det roligare!

Nu kunde jag se skillnad när jag ändrade i MT men det blev inte alls tillräckligt bra, vad tror ni jag ska ändra?

Jag har pillat med soppan, och det ändras ju lite men det blir större skillnad på varvtalet är AFR, och testat lite med tändningen också men märker inget direkt. vad mer kan jag prova?

Jag kör på vinteretanol nu, ska jag hälla i t-röd eller spelar det ingen roll nu när jag ändå sitter med datorn?

mvh
318is -90 turbo
Pilliam

Post by Pilliam »

Om jag lägger till en frän bild kanske jag får hjälp?

Image
318is -90 turbo
Pilliam

Post by Pilliam »

Efter mycket problem med avgasvärden hos sbp så sket jag i det och tog ur motorn, fixade lite oljeläck och började med nytt grenrör istället.

Image

Jag kollade över mina vev- och ramlager och de såg ut så här.

Image

Image

Man ser ju något litet spår i vevlagret, men det kändes inte med nageln. Är det något att bry sig om?

Och ramlagren är ju annorlunda i kanterna. ska de se ut så?`är det något att bry sig om?

mvh
318is -90 turbo
Pimplaren

Post by Pimplaren »

Om det inte känns borde det inte vara någon fara!

Brukar bli lite repor i lagerytorna när man byggt en ny maskin och startat/haft dåligt med olja där.

Blir även smårepor när man mäter upp lager osv med klocka :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Pilliam

Post by Pilliam »

Pimplaren wrote:Om det inte känns borde det inte vara någon fara!

Brukar bli lite repor i lagerytorna när man byggt en ny maskin och startat/haft dåligt med olja där.

Blir även smårepor när man mäter upp lager osv med klocka :)

Fint!
318is -90 turbo
RHR

Post by RHR »

Hur går det med den stackars 4an? kul att se fler gå mot strömmen och pumpa lite bmw 4a :twisted:
Pilliam

Post by Pilliam »

RHR wrote:Hur går det med den stackars 4an? kul att se fler gå mot strömmen och pumpa lite bmw 4a :twisted:

Jodå! hämtade alla packningar idag så i helgen ska den ihop. I början på nästa vecka kommer rördelar till grenrör så jag ska få ihop ett nytt sånt.
Det förra blev inge bra, flödade dåligt.

Ska göra lite fint i motorrummet också, och sätta upp något värmeskydd vid turbon. Vad ska man ha för något?
318is -90 turbo
Post Reply