Williams 318is turbo såld
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
simon wrote:men william, spraya startspray runt insuget när bilen är igång så hittar du ganska snabbt läckan.. kom igen nu, använd dom där 2 cellerna.
Det var ju bara det att jag har ju ingen startspray...
Nä, men jag hade inget läck när jag hade laddtryck och har inte rört insuget efter spjället.
Men det var visst en liten tryckslang som var lös
Det var säkert simon som var här i smyg och tog loss den.
Dagens problem:
Besiktiningsmannen tyckte inte om att min CO-halt var 10% (0,5% är gränsvärdet) och att lambdan var en smula fel (0,73) .
Jag har ju bb-lambda men har inte varit säker på hur den mår, den har varit lite osäker..
Idag när jag kopplade in datan och skulle se om jag kunde göra något åt värdena så visa min innovate lc1 lambdamätare 7,5 (7,4 är minimum-värde för min lambda) på tomgång och datorn visade 10,4.
spännande!
Så, vad är problemet med lambdan?
Jag har dragit upp och ner soppan mycket i megatune men lambdan visar ingen skillnad..
Står man med motorn avstängd och tändningen på visar mätarn 21,9 (max-värde för min lambda tror jag)
Jag förstår inte datorer.
Last edited by Pilliam on 12 Dec 2010, 22:44, edited 1 time in total.
318is -90 turbo
Pilliam wrote:Datorproblemen kvarstår. törs någon dra iväg en gissning?
Varför ändras inte lambdavärde när jag ändrar soppa i ms?
Du kan ju köra med den där BB inkopplad till sprutet..inbstallera om MS o välj rätt BB när du installerar den igen så kan du nog använda dej av BB-visan i MT. Jag får fel värden på MT, eftersom jag valde fel alternativ vid installationen av MT. Mne min mätare visar rätt i alla fall. När jag ljusterar soppa i MT.
......................................................
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
Team Havajji Racing
Projekt e30 m62b44turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=255588" onclick="window.open(this.href);return false;
Busbil 2013: BMW e30 m62b44 turbo svinarhink
Busbil 2011: BMW e36 325turbo 1,7 bar 600whp+
02 wrote:Går motorn fetare när du ändrar i megatune? Jag var tvungen och nolla min innovate när den visade fel värden utan att jag gjort nåt med den.
Sen funkade allt igen!
Menar du om jag märker om jag bortser från lambda? Det blir skillnad, jag kan feta så den knappt går.
Hur nollar jag?
318is -90 turbo
Nu såg jag hur man nollar, och det gjorde jag och då blev det roligare!
Nu kunde jag se skillnad när jag ändrade i MT men det blev inte alls tillräckligt bra, vad tror ni jag ska ändra?
Jag har pillat med soppan, och det ändras ju lite men det blir större skillnad på varvtalet är AFR, och testat lite med tändningen också men märker inget direkt. vad mer kan jag prova?
Jag kör på vinteretanol nu, ska jag hälla i t-röd eller spelar det ingen roll nu när jag ändå sitter med datorn?
mvh
Nu kunde jag se skillnad när jag ändrade i MT men det blev inte alls tillräckligt bra, vad tror ni jag ska ändra?
Jag har pillat med soppan, och det ändras ju lite men det blir större skillnad på varvtalet är AFR, och testat lite med tändningen också men märker inget direkt. vad mer kan jag prova?
Jag kör på vinteretanol nu, ska jag hälla i t-röd eller spelar det ingen roll nu när jag ändå sitter med datorn?
mvh
318is -90 turbo
Efter mycket problem med avgasvärden hos sbp så sket jag i det och tog ur motorn, fixade lite oljeläck och började med nytt grenrör istället.
Jag kollade över mina vev- och ramlager och de såg ut så här.
Man ser ju något litet spår i vevlagret, men det kändes inte med nageln. Är det något att bry sig om?
Och ramlagren är ju annorlunda i kanterna. ska de se ut så?`är det något att bry sig om?
mvh
Jag kollade över mina vev- och ramlager och de såg ut så här.
Man ser ju något litet spår i vevlagret, men det kändes inte med nageln. Är det något att bry sig om?
Och ramlagren är ju annorlunda i kanterna. ska de se ut så?`är det något att bry sig om?
mvh
318is -90 turbo
Om det inte känns borde det inte vara någon fara!
Brukar bli lite repor i lagerytorna när man byggt en ny maskin och startat/haft dåligt med olja där.
Blir även smårepor när man mäter upp lager osv med klocka
Brukar bli lite repor i lagerytorna när man byggt en ny maskin och startat/haft dåligt med olja där.
Blir även smårepor när man mäter upp lager osv med klocka
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
RHR wrote:Hur går det med den stackars 4an? kul att se fler gå mot strömmen och pumpa lite bmw 4a
Jodå! hämtade alla packningar idag så i helgen ska den ihop. I början på nästa vecka kommer rördelar till grenrör så jag ska få ihop ett nytt sånt.
Det förra blev inge bra, flödade dåligt.
Ska göra lite fint i motorrummet också, och sätta upp något värmeskydd vid turbon. Vad ska man ha för något?
318is -90 turbo