BMW 330xd Sothoran

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

JohnE
Posts: 392
Joined: 26 Jul 2008, 14:53
Location: Västerås

Post by JohnE »

M3JONAS wrote: Japp, ic är på posten någonstans, blir ingen monsterstor men minst 50% större än org blir det iaf.
Är det "dieselmeken" du menar? Jag mailade honom och han tyckte jag skulle snacka med v-tech för att få dem att göra en elak mapp. Kanske ska kolla med honom igen om han vet vad som sätter begränsningarna i maskineriet...
Jajjamen, det är dieselmeken jag menar. V-tech har jag bra erfarenhet av. Speciellt Jonatan nere i Trosa. Han har styrt ett par mappar åt mig. Flinka fingrar för att inte bara få elaka mappar utan få bra körbarhet också. Kör direkt i rullande landsväg. Kan bli problem med din fyrhjulsdrift dock då han har 2wd-bänk. :?
Kanske någon annan som sysslar med v-teck kan ordna med 4wd mappning i bänk. Finns väl en bunt återförsäljare i dina krokar =)
John Edvardsson, noll sju noll tre fem två fyra fyra åtta två
User avatar
SoreuQ
Posts: 655
Joined: 20 Nov 2005, 20:28
Location: Kalmar
Contact:

Post by SoreuQ »

Jag bromsade 228hk 553nm med min 330d, då var det större ic, egr borttagen, 3" från turbon och ess programvara.


Det duger helt klart, men hade ju inte skadat med lite mer mos.

Den var riktigt rolig att köra motorvägs-race med tills sintern sa upp sig :/




Mvh Tommy
Tommy Nauclér
BMW 325 Turbo - Powered by PPF
BMW 335D - Powered by Vtech
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

SoreuQ wrote:Jag bromsade 228hk 553nm med min 330d, då var det större ic, egr borttagen, 3" från turbon och ess programvara.


Det duger helt klart, men hade ju inte skadat med lite mer mos.

Den var riktigt rolig att köra motorvägs-race med tills sintern sa upp sig :/

Mvh Tommy
Hallå Tommy.

Hade du kvar katten då? Var det "standard" programvara eller nånting elakare? Någon aning om hur mycket det laddade?
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

JohnE wrote: Jajjamen, det är dieselmeken jag menar. V-tech har jag bra erfarenhet av. Speciellt Jonatan nere i Trosa. Han har styrt ett par mappar åt mig. Flinka fingrar för att inte bara få elaka mappar utan få bra körbarhet också. Kör direkt i rullande landsväg. Kan bli problem med din fyrhjulsdrift dock då han har 2wd-bänk. :?
Kanske någon annan som sysslar med v-teck kan ordna med 4wd mappning i bänk. Finns väl en bunt återförsäljare i dina krokar =)
Ja JRM har ju v-techbänk så där borde man kunna mappa/bänka 4wd.
Mailade honom förut men de verkade inte så jättesugna på att göra något jobb men man kanske får lyfta luren isf ;)
Annars finns det folk som tar fram programvara på närmare håll som man kan få hjälp av ;)
User avatar
SoreuQ
Posts: 655
Joined: 20 Nov 2005, 20:28
Location: Kalmar
Contact:

Post by SoreuQ »

M3JONAS wrote:
SoreuQ wrote:Jag bromsade 228hk 553nm med min 330d, då var det större ic, egr borttagen, 3" från turbon och ess programvara.


Det duger helt klart, men hade ju inte skadat med lite mer mos.

Den var riktigt rolig att köra motorvägs-race med tills sintern sa upp sig :/

Mvh Tommy
Hallå Tommy.

Hade du kvar katten då? Var det "standard" programvara eller nånting elakare? Någon aning om hur mycket det laddade?
Japp, kissen sitter där tyvärr, men orkar ju inte ta bort den och dra dit varje gång det är dags för svensk bilbekämpning.

Laddtryck var inget som loggades tyvärr, och någon mätare har jag inte installerat heller.
Tommy Nauclér
BMW 325 Turbo - Powered by PPF
BMW 335D - Powered by Vtech
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

SoreuQ wrote:
M3JONAS wrote:
SoreuQ wrote:Jag bromsade 228hk 553nm med min 330d, då var det större ic, egr borttagen, 3" från turbon och ess programvara.


Det duger helt klart, men hade ju inte skadat med lite mer mos.

Den var riktigt rolig att köra motorvägs-race med tills sintern sa upp sig :/

Mvh Tommy
Hallå Tommy.

Hade du kvar katten då? Var det "standard" programvara eller nånting elakare? Någon aning om hur mycket det laddade?
Japp, kissen sitter där tyvärr, men orkar ju inte ta bort den och dra dit varje gång det är dags för svensk bilbekämpning.

Laddtryck var inget som loggades tyvärr, och någon mätare har jag inte installerat heller.
Hmm, då finns ju hoppet kvar att man kan plocka lite mer utan kissen ;)
Det sitter tre kattar på dessa bilarna och man behöver inte ha alla kvar sägs det...
Mappades din bil hos ESS eller var det färdig programvara som du har och sen bänkade du efteråt?
User avatar
SoreuQ
Posts: 655
Joined: 20 Nov 2005, 20:28
Location: Kalmar
Contact:

Post by SoreuQ »

M3JONAS wrote:
SoreuQ wrote:
M3JONAS wrote: Hallå Tommy.

Hade du kvar katten då? Var det "standard" programvara eller nånting elakare? Någon aning om hur mycket det laddade?
Japp, kissen sitter där tyvärr, men orkar ju inte ta bort den och dra dit varje gång det är dags för svensk bilbekämpning.

Laddtryck var inget som loggades tyvärr, och någon mätare har jag inte installerat heller.
Hmm, då finns ju hoppet kvar att man kan plocka lite mer utan kissen ;)
Det sitter tre kattar på dessa bilarna och man behöver inte ha alla kvar sägs det...
Mappades din bil hos ESS eller var det färdig programvara som du har och sen bänkade du efteråt?
Men jag har bara en kisse i downpipen ju?
Då kanske dom andra redan är borttagna då :P

Mappad uppe hos dom i norge.



Mvh
Tommy Nauclér
BMW 325 Turbo - Powered by PPF
BMW 335D - Powered by Vtech
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Visst ja, du kör raka rör på resten ja...

Hmm, man kanske skulle haft en 204 hästare att utgå ifrån egentligen, de har ju tydligen bättre trimpotential... Hmm va allting ska spåra ur å va dyrt det ska bli :(
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

Är det inte lika motorer bara att 204hästarn har annan programvara?
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
JohnE
Posts: 392
Joined: 26 Jul 2008, 14:53
Location: Västerås

Post by JohnE »

moonzhine wrote:Är det inte lika motorer bara att 204hästarn har annan programvara?
Jag trodde faktiskt också det. Men jag vet inte så mycket om BMW-motorerna, så..
John Edvardsson, noll sju noll tre fem två fyra fyra åtta två
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Nope, det är massa som skiljer :( 72cc mer volym, högre spridartryck, annan turbo mm. :(
Ska med programvara och kattersättare hamna på ca 285hk på den maskine att jämföra med 245hk på "min gamla"...
Sen om siffrorna stämmer exakt vet jag inte men det ger iaf ett hum.
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

okej där ser man :)
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Idag hände det lite grejjer.

Bytte ic, original ser inte alltför skojig ut när man tittar på rören in i den mm, hoppas den nya ska flöda och kyla bättre så man kan ladda lite mer ;)

Image

Image

Provmonterade även m-tech 2 fronten och konstaterade att det behövs en jäkla massa annorlunda luftstyrningar/kanaler så det blir väl till att beställa det på måndag.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Hmm, var ute och gasade lite idag. Märker att laddtrycket efter ic bytet sjunker på högre varv. Tidigare låg det på ca 1,0-1,1 men nu sjunker det till ca 0,6 runt 4000rpm. Vad kan det bero på? Om det vore läckage någonstans borde det väl ladda sämre på låga varv eller tänker jag fel?
CDrom
Posts: 71
Joined: 20 Jun 2010, 11:16
Location: Katrienholm

Post by CDrom »

om det inte börja läcka när det blir lite mer tryck i systemet?
Peter_1982
Posts: 1035
Joined: 03 Jan 2006, 20:34
Location: Ljungby

Post by Peter_1982 »

M3JONAS wrote:Hmm, var ute och gasade lite idag. Märker att laddtrycket efter ic bytet sjunker på högre varv. Tidigare låg det på ca 1,0-1,1 men nu sjunker det till ca 0,6 runt 4000rpm. Vad kan det bero på? Om det vore läckage någonstans borde det väl ladda sämre på låga varv eller tänker jag fel?
En tanke är ju att den nya ICn flödar så dåligt att du får tryckfall vid högre flöden.
Bör ju inte vara så då liknande ICs används kors och tvärs utan problem men...
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

CDrom wrote:om det inte börja läcka när det blir lite mer tryck i systemet?
Har ju samma tryck från ca 1500rpm så det borde inte vara det.
Post Reply