Spolen Pajar. Bmw med prospark
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Spolen Pajar. Bmw med prospark
Turbo bmw med prospark tänding/sprut. Sitter spole från nån ford 6:a..
Började med att bilen inte starta, felsökte mej fram till att jag inte hade nån gnista. ( snabb starter under vintert hade laddat ur batterit och dödat spolen) Beställde en ny spole, från viby racing. Monterade denna pch bilen startade.. Kollade så batterit va laddat plus ingen kortis mm. Kollade div kablage till/från spole batteri mm... Allt verkar schysst. Prov körde bilen, gick okey några mil typ 30 minuters körning sen dog den. Nu verkar spolen vara paj igen. När jag vrider på tändningen så går säkringen till spolen. Har inte direkt pengar till att tjacka nya spoalr hela tiden för att testa sig fram.. Skulle behöva hitta felet..
Ursäkta stavfel.. Är helt slut i huvet
Började med att bilen inte starta, felsökte mej fram till att jag inte hade nån gnista. ( snabb starter under vintert hade laddat ur batterit och dödat spolen) Beställde en ny spole, från viby racing. Monterade denna pch bilen startade.. Kollade så batterit va laddat plus ingen kortis mm. Kollade div kablage till/från spole batteri mm... Allt verkar schysst. Prov körde bilen, gick okey några mil typ 30 minuters körning sen dog den. Nu verkar spolen vara paj igen. När jag vrider på tändningen så går säkringen till spolen. Har inte direkt pengar till att tjacka nya spoalr hela tiden för att testa sig fram.. Skulle behöva hitta felet..
Ursäkta stavfel.. Är helt slut i huvet
Verkar va ett vanligt problem med prospark och deras spolar..
Har för mig att spolen pajar när det är för klen eller dålig jord, sen skulle man va noga med att spolen inte vart för varm, typ inbyggd eller sätta den där det va varmt va tydligen inte nyttigt..
Fråga Aleex här på forumet han hade samma problem med sitt prospark förut..
Mvh Stefan
Har för mig att spolen pajar när det är för klen eller dålig jord, sen skulle man va noga med att spolen inte vart för varm, typ inbyggd eller sätta den där det va varmt va tydligen inte nyttigt..
Fråga Aleex här på forumet han hade samma problem med sitt prospark förut..
Mvh Stefan
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Insanity wrote:Verkar va ett vanligt problem med prospark och deras spolar..
Har för mig att spolen pajar när det är för klen eller dålig jord, sen skulle man va noga med att spolen inte vart för varm, typ inbyggd eller sätta den där det va varmt va tydligen inte nyttigt..
Fråga Aleex här på forumet han hade samma problem med sitt prospark förut..
Mvh Stefan
Ska försöka söka upp den där Aleex. Eftersom spolen e ny av samma typ som suttit på hela tiden borde det inte vara felet. Dålig jord skulle kunna vara boven. Men jag har kollat varenda jävla jord jag hittar och allt verkar schysst. Spolen e schysst placerad så att det inte ska bli varm mm..
Jag hade problem att spolen brann flera gånger...När min brann så var det dålig jord o så tappade jag jorden från karossen till motor. Men när spolen brann för mig så brann även slutstegen upp i boxen.Har slutstegen brunnit för dig med? De borde de ha gjort.. Jag eldade nog 3 spolar o slutsteg innan jag fick nog.. Då Åkte jag till Potanen på viby racing, då fick jag typ nå värmeslutsteg som skulle sitta emellan boxen o spolen...Sen efter dess så funkade de kanon... Den kan se hel ut men behöver inte fungera. Så mitt råd är att du drar en ny jord ifrån karossen till motor. Mycket viktigt att jorden e bra...
Ska jag va ärlig så är prospark ett rikigt piss sprut... Jag gjorde de rätta att köpa autronic. Var mycket bättre...
Ska jag va ärlig så är prospark ett rikigt piss sprut... Jag gjorde de rätta att köpa autronic. Var mycket bättre...
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
Jag kan inte annat än instämma med Alex, jag brände också slutstegem i boxen. Pratade med Fredrik Pelleberg (som byggt prospark om jag fattat et rätt) och han tipsade mig om att sätta motstånd i serie till slutstegen för att hindra dom från att bränna dom igen. Jag fick aldrig mitt prospark att funka bra efter detta iofs... Gjorde det enda rätta och bytte till riktigt sprut (nira)
HaZZe wrote:[quote=
Ska jag va ärlig så är prospark ett rikigt piss sprut... Jag gjorde de rätta att köpa autronic. Var mycket bättre...
Hmm var det inte lite handhavande fel bakom oxså?? [/quote]
Jo lite, Men de jag menade är att autronic är ljusår bättre än prospark, autronic är lättare att mappa och så har man bättre koll på allt..
Aleex wrote:Jag hade problem att spolen brann flera gånger...När min brann så var det dålig jord o så tappade jag jorden från karossen till motor. Men när spolen brann för mig så brann även slutstegen upp i boxen.Har slutstegen brunnit för dig med? De borde de ha gjort.. Jag eldade nog 3 spolar o slutsteg innan jag fick nog.. Då Åkte jag till Potanen på viby racing, då fick jag typ nå värmeslutsteg som skulle sitta emellan boxen o spolen...Sen efter dess så funkade de kanon... Den kan se hel ut men behöver inte fungera. Så mitt råd är att du drar en ny jord ifrån karossen till motor. Mycket viktigt att jorden e bra...
Ska jag va ärlig så är prospark ett rikigt piss sprut... Jag gjorde de rätta att köpa autronic. Var mycket bättre...
Det va nog det som dom bytte i boxen när jag skicka den till vibyracing. Undra om den brunnit igen i såna fall?? Blir väl helt enkelt så att man får spara flis och sen åka till viby. Dosan till sprutet har ju ballat ur också. Det är inga digitala siffror bara några suddiga streck. Det lär man ju inte fixa själv..??
Aleex wrote:Ja, Vart har du jordat boxen nånstans?
Tycker att ditt problem låter lite allvarligare när du säger att du bara ser streck på dosan...För när min spole brann så gick bilen på 4 cylindrar..
Det kanske e nått annat som brunnit i boxen???
Boxen e jordad i karrosen och på minus batteri, fräscha kablar. Första gången spolen paja så funka dosan, bilen startade då ibland och gick på fyra cylindrar.
Nu så är det bara streck på dosan och säkringen till spolen slår ut direkt när tändninge är på.
IRONHORSE wrote:Aleex wrote:Ja, Vart har du jordat boxen nånstans?
Tycker att ditt problem låter lite allvarligare när du säger att du bara ser streck på dosan...För när min spole brann så gick bilen på 4 cylindrar..
Det kanske e nått annat som brunnit i boxen???
Boxen e jordad i karrosen och på minus batteri, fräscha kablar. Första gången spolen paja så funka dosan, bilen startade då ibland och gick på fyra cylindrar.
Nu så är det bara streck på dosan och säkringen till spolen slår ut direkt när tändninge är på.
Låter som att du ska lämna boxen till viby så får de felsöka på den...
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact:
- tobbe tlrecond
- Posts: 959
- Joined: 20 Dec 2005, 17:59
- Location: vagnhärad
- Contact:
det finns många som kör med prospark....som funkar bra.
problemet är väl att få till en bra mappning.att det går sönder pg dålig instalation mm tycker inte jag räknas
alla har inte råd att köpa nya dyra sprut
problemet är väl att få till en bra mappning.att det går sönder pg dålig instalation mm tycker inte jag räknas
alla har inte råd att köpa nya dyra sprut
Last edited by tobbe tlrecond on 27 Sep 2006, 12:54, edited 1 time in total.
Tobbe. L
Mob 070-5631319
7,0072 1/8 - 173 km
10,5900 1/4 - 224,9 km
Mob 070-5631319
7,0072 1/8 - 173 km
10,5900 1/4 - 224,9 km
tobbe tlrecond wrote:det finns många som kör med prospark....som funkar bra.
problemet är väl att få till en bra mappning.att det går sönder pg dålig instalation mm tycker inte jag räknas
alla har inte råd att köpa nya dyra sprut
Men eftersom de eär så många som har problem med prospark så borde det ju inte vara installatören de e fel på..Då måste det ju va fel på många personer...
Sen så är min åsikt att autroni´c är så mycket bättre än prospark..Men man kan inte säga att prospark e billigt nytt!
- Overcharged
- Posts: 1874
- Joined: 08 Dec 2005, 12:12
- Location: Skummeslöv, Halland
- Contact: