r.ivars - SMOKEMACHINES

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

måste ju lägga upp en bild på min nya kärlek

Image

min 5:e gammelevo! :-)

med lite för schysst speclista (och delar med i kartonger) för att inte besudlas med 1,5-1,8bar genom precision agget.. Haken är att jag behöver fixa ett standalonefuelmanegmentsystem... Och eftersom allt annat än VIPEC suger fårkrull lär jag se över mina prioriteringar inför våren :-)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Fredriksson84
Posts: 308
Joined: 01 Nov 2009, 18:05
Location: Falun

Post by Fredriksson84 »

Hittade lite bilder ifrån gatebil som ja tog på dig å din bil rikard :)

Image

Image

Image

Image

Image

Image
bergman
Posts: 22
Joined: 20 Nov 2005, 21:42
Location: hallstahammar

Post by bergman »

fan va fet man är....
^_^
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

r.ivars wrote:måste ju lägga upp en bild på min nya kärlek

Image

min 5:e gammelevo! :-)

med lite för schysst speclista (och delar med i kartonger) för att inte besudlas med 1,5-1,8bar genom precision agget.. Haken är att jag behöver fixa ett standalonefuelmanegmentsystem... Och eftersom allt annat än VIPEC suger fårkrull lär jag se över mina prioriteringar inför våren :-)


Vad fick du för prylar med?
Grefven

Post by Grefven »

en rwd turbobmw och en 4wd turbobil oxå!


har du jobb eller?
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

ärtan: det är smidd maskin med eagle stakar och cp kolvar, sen det vanliga med arp, cometic packning lager med mer spel. Toppen orginal men frästa säten och ventiler. Sen fick jag med 750cc spridare, 255 soppapump, 3" system, sitter en precision 3427 monterad som ska räcka till 550 usa hästar.

så med ett vipec pnp borde man kunna få ur den strax över 300whp på bf95 och endå ha schysst bruksbils trim & en bil som håller relativt ok. Turbon laddar i princip som en vanlig 16g snurra..

Grefven: ja tyvärr, jobbar tyvärr väldigt mycket också pga lite strul med övrig personal sen styvt ett år tillbaks.. Men det är ok betalt och ok förmåner jag drar nytta av :-)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

ang beemern.

vågar man ens nämna att jag byter bort spolen mot en lite mer banvänlig (läs barnvänlig om ni vill ;) ) diff till 2011.

http://www.youtube.com/watch?v=lZmsY2YvVsc

jonas på bakaxel.se har lite schyssta prylar på gång så jag kan röklägga norge i sommar ett par varv :twisted:

vad tror tex guru ärta om en sån, kommer ju ha kvar spolen också ligga i hyllan.
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

r.ivars wrote:ärtan: det är smidd maskin med eagle stakar och cp kolvar, sen det vanliga med arp, cometic packning lager med mer spel. Toppen orginal men frästa säten och ventiler. Sen fick jag med 750cc spridare, 255 soppapump, 3" system, sitter en precision 3427 monterad som ska räcka till 550 usa hästar.

så med ett vipec pnp borde man kunna få ur den strax över 300whp på bf95 och endå ha schysst bruksbils trim & en bil som håller relativt ok. Turbon laddar i princip som en vanlig 16g snurra..

Grefven: ja tyvärr, jobbar tyvärr väldigt mycket också pga lite strul med övrig personal sen styvt ett år tillbaks.. Men det är ok betalt och ok förmåner jag drar nytta av :-)


Fränt. Vad är det för märke på spridare? Justerbar btr? Har du avgastempmätare?

Kom över med den så monterar jag ett Vipec så vi får leka lite :lol:
User avatar
PiLlEvAn
Posts: 654
Joined: 20 Feb 2006, 21:24
Location: Avesta

Post by PiLlEvAn »

du skulle haft en annan 3rd member med oljepump och kylning om du vill åka bana tror att du kommer elda upp den stackars bakaxeln
Vill åka fort.
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

Bmwandreas wrote:
Fränt. Vad är det för märke på spridare? Justerbar btr? Har du avgastempmätare?

Kom över med den så monterar jag ett Vipec så vi får leka lite :lol:


ingen avgastemp, en kinaregulator jag haft i ett par år och inte vågat sälja för den ser så B ut (elexoerad kinahonkong med mätare på), spridarna är bolt on på evo ifrån injector clinic. Så plug n playmässigt borde det funka rätt ok :-)

PiLlEvAn wrote:du skulle haft en annan 3rd member med oljepump och kylning om du vill åka bana tror att du kommer elda upp den stackars bakaxeln


Är inte så superorolig över temperaturer då inget annat skulle gilla varvtugg heller :-) ett par vilda brehängsvarv och sen kylvarv
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
M3-emil
Posts: 400
Joined: 01 Mar 2008, 18:08
Location: Charlottenberg

Post by M3-emil »

Blir evo´n en "köra till jobbet bil" ? Eller blir det små modds som slutar på 500+hk :D
Mvh Emil

Tel 0730 84 50 34
User avatar
HenrikE
Posts: 168
Joined: 14 Dec 2007, 20:02

Post by HenrikE »

M3-emil wrote:Blir evo´n en "köra till jobbet bil" ? Eller blir det små modds som slutar på 500+hk :D


Känns som rätt lätt å klura ut den :D
micke999
Posts: 444
Joined: 09 Jul 2008, 00:05

Post by micke999 »

äntligen en evo igen hoppas de spårar ur och blir en skön whitetrach evo igen
ms racing
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

saxar lite från evoclub, om min vinterdräpare och kanske blivande time-attack kärra om ekonomin tillåter mig att ha den kvar även under säsong :-) beror på hur bra beemern vill hålla ihop iår.

Tjenare!

Ivars kallas jag (mitt efternamn), 26år ifrån Västerås. Jobbar på Nyströms bilar i västerås och är verkstadsansvarig för våran mitsubishi och suzuki del.

I övrigt har jag hållit på med BMW sen jag övergav min gamle vita evo som säkert någon här kommer ihåg ifrån 2007.. Var en gammal streetracer 1:a som i slutet testades och floppade på 402 (visserligen kördes 10.97 men på en repa jag i övrigt inte har lust att minnas). Haha, var föresten med en fattigmansdogbox jag körde då i slutet. Hade inte råd att köpa syncringar i slutet av säsongen och tog då isär lådan och slipade vartannat drev på 3an och 4ans synchub + drev (så jag kunde ta bort syncringarna).. Sen gav jag mig på 2ans också men då gick det åt skogen, var ojämnt antal, så man fick i växeln 1 gång av 3 :) Så bra som 3an och 4an fungerade så hade jag lite teorier på att få det att lira som gatlåda också men men... Det vart ju annat istället.. Nog om det.

info om min bmw och lite gamla filmer på gamle evon finns på http://www.ivarsproduction.se
men ett filmklipp ifrån min youtubechannel finns här:
http://www.youtube.com/watch?v=565RMdeqa_I

Nu är jag iallafall tillbaks lite i evoträsket med min 5:e evo, och fyfan i helvete vad jag saknat de gamla rallyjärnen!!!

Image

En evo 3 gsr, som flanders en gång i tiden suttit ihop en smidd bottendel till..
I övrigt är det en rätt vanlig ebaytrimmad gammelevo..

Tycker nästan det känns skönt att det sitter ett gammalt surt Xs-power grenrör som ser ut att vara lindat i samma stil som när man mumifierade folk för ett par 1000 år sedan och att det är orginalkammar och fjädrar i en övrigt relativt ompysslad maskin!!

Image

För då blir "fixet" lite för mycket för att jag ska råka spåra ur på detta projekt, som är tänkt att vara en bruksbil!

Däremot vettifan vad jag gör åt xs power dumpen och xs power wastegaten, ger sånt djäkla dåligt intryck trots att skiten kanske funkar..

Bakfull och skön 1 januari våldtog jag evon i grinden påväg in till jobbet.. Körde fast i snön på vägen igenom och bankade in bakskärmen............

Image

Image

fantastiskt impad över vintern vid det här laget........................ och ruggigt sugen på att stå under en droppande bil under den tänka genomgången...

länge leve kärsher med varmvatten

Image

sommarmackaroner och 3"

Image

kombinerad oljeservice inkl växellådsoljebyte med lite inspektion och 4 hjulsinställning...

Image

Image

Image

Image

Image

induktionsvärmare is the shit!

Image

justerade in toen som var åt skogen

Image

målade på de blottade bränsle och bromsrören lite så de klarar av svenskfinsk vinter

Image

... misserabelt, men kan nog enkelt få att se lite bekvämare ut, helrätt färg på ventilkåpan dock! :D

Image

nybucklad och nyservad

Image

1 januari rules...

Image

mattias aka youask hjälper mig mappa bilens orginalbox ihop med 750 spidare

Image

Image

Image

rysligt frän mätarmontering

Image

härliga små elfel

Image

lagom vinterhöjd visserligen

Image

fantastiskt läckra baklyktor.... herregud......................

Image

sorkartilleriet lagom till besiktning :-)

Image

success, nedre läppen är kvar!!!!!!!

Image

sommardräparn har fått avvakta tills nu.. har varit fjollkär i min nya brud sen december drog igång...

Image

servicebok, japaner måste ha kul när dom skriver....

Image

255pump, enligt eget skryt från deras företag ska de vara tysatare än walbron men ge lika mycket flöde... ptja? Så mycket effekt ska den ju inte upp i så det kan vara värt ett försök..

Image

Image

letat på 3 olika solklara vacumläckage och jagat rätt på ett gäng fler elmissar.. På något lurt vis blir alltid turbobilar banditmekade.. Fördel med tyska järn där att de oftast inte pysslas med på samma sätt med mätare och lekmansingrepp..

Image

klart nöjd med snurran i övrigt, kommer precis som en vanlig 16G men ska enligt rykten på nätet kunna leverara upp till 550 usa hästar vid rätt förhållanden

Image

avdekalning

Image

letade lite bland gamla dekaltrim och behövde flasha lite med att det är CP-kolvar bland alla andra vinterkärror, förövrigt så kan man alltid roa någon som inte känner till trim med namnet..

Image

Image

fröjd för vintern!!!!! alla borde ha evo på vintrarna, då skulle båda filerna på motorvägen vara avdammade konstant...

Image

vanlig syndromet nummer femtielva sen jag började pyssla med evon.. Att man dragit slangklammrona för hårt och knäckt kylaren litet + dragit hål i kylarslangen.... MYYYYYYYYS! temporärfixat nu men lär behöva byta ut kylaren innan det börjar spricka igen...

Image

spec lista (kopierat ur exel-fil):


RENOV TOPP

RENOV BLOCK

KAMREMSSATS



EAGLE STAKAR

CP KOLVAR FÖRSTA ÖD

EVO 7 VEV

ARP BULT

COMETIC PACKNING



INJECTOR CLINIC 750CC

EXTRAKTORRÖR

TIAL KOPIA WG

PRECISION 3427 TURBO

TRE-341 255 LPH

3" AVGASSYSTEM

i övrigt har jag fixat lite elfel så c-lås mm fungerar, avgasvärdes mässigt ligger skiten åt skogen när man varvar, mattias tipsade om lambdan, ska se vad den ger efter alla tätningar av läckage annars kopplar jag in en LC-1a som brukar vara mattias lösning på trasiga lambdor, då de inte kostar särskillt mycket mer än att jaga rätt i en orginallambda.

fortsättning följer.. effektmål sätts nånstans mellan 350 och 400whp... Men vill inte skicka på så mycket mer turbotryck än 1.6bar så vi får se vad det ger, blir det trist får man sätta fart med att lätta på andningsvägarna lite, med kammar och intercooler + småpyssel.... ;)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

liten update igen, håller på att ägnar den här helgen och kommande vecka till evon och försöker få den klar som jag vill ha den! Nästa helg börjar garageinsatsen med vita beemern inför nästa år igen! :-)

Så om allt inte går åt helvete som vanligt kommer det upp lite sladdfilmer och inspirerad körning med det gamla rallyjärnet framöver, snarare än massa garageupdates :-)


har stört mig nå ohyggligt på silverlackade ic rör som syns genom gallret, + att regskylten suttit så den sticker upp från kofångaren...

Image

sen skulle mitt avgas inkl kattersättare på plats som jag fått med..

FAIL skiten var ett catback system, tur var väl det, för då bestämde jag mig för att byta ut frontpipen, hade nog fegat ur på det annars, hur fel trimmässigt det än hade varit ;)

Image

Image

bild med lackerade rör och nerflyttad skylt, dekalen jag klämde dit i all hast ser ut som skit, så jag lär spraya över den med mattsvart så man bara ser konturerna :) haha

Image

tur man jobbar på mitsu och kunde leta lite i den svinkalla och snöpepprade järnkontan! den där flänsen gick att få till så man slapp kapa upp orginalsystemet

Image

gillar inte avgasklammers :) får nog inte plats med avgasklammers heller ifall man ska ha det schysst med 3" på en evo

Image

fattigmansrostfritt ;)

Image

DRÄÄÄPARN!!!!!! fick donera stereon till evon :)

Image

Image

första biten jag använde ville stöta bort färgen efter provkörning, misstänker att det var nå coola tillsatser i det materialet, kommer från lite olika tidsepoker allt som svetsades på evon, flexbiten är bromsad 750hk i version 1 av min beemer motor :)

Image

Image

lambdauttag, blir förhoppningsvis en mappning av orginalsprutet.. ny koppling (deluxe till vita) och nytt sprut såhär bland allt annat som ska göras innan säsongsstart i april/maj kändes FEL

Image

har hittat på ett par orginallyktor också, success!!

Image

gamla hederliga

Image

sen vart det lite av den finaste disturbed musiken och bjudning så mycket man vågade bland alla snövallar som tagit polarnas bakspoilers de sista dygnen :-)

evon dock hel! :cool:

<3 http://www.ivarsproduction.se/M0607.html <3
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
baumgardt
Posts: 561
Joined: 16 Feb 2010, 21:29

Post by baumgardt »

kommer det nån årsfilm? skulle vara sjukt kul att se allt som hänt! 8)
User avatar
uranium
Posts: 449
Joined: 06 Feb 2007, 22:38
Location: Söderhamn

Post by uranium »

Roliga uppdateringar som vanligt :) När du skriver om evon så blir man ju bra sugen på att ha en själv..
Niklas Holm
073-6776503
Mitsubishi Evo3 450whp Gatbil
Post Reply