BMW e36 godkänd MED turbo

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

HenrikF
Posts: 1868
Joined: 20 Nov 2005, 20:00
Location: Lund

Post by HenrikF »

jorgen wrote:Varför skulle det kosta 100k till?


För att det kan kosta 100k till kanske :wink:
/Henrik
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

inte om vi pratar om snik som han har nu
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
Grefven

Post by Grefven »

St3v3 wrote:Köp valfri 320-325, stämpla in ditt chassinummer på den och rolla den grön då?


ja, det är en tanke. men blir färgen i pappret ändrat när man besiktigar den som grön första gången?
Grefven

Post by Grefven »

jorgen wrote:Varför skulle det kosta 100k till? Går ju att byta till en med vanos o tvärt om. 328 låda, m3 bromsar o bakvagn, sedan är det ju småpill som en ny mapp. Tycker det låter vettigare än att krånga med chassinr


för jag ska givetvis ha helt nya grejor precis som det är nu. skulle väl byta ut mot begagnat??
en diff som är helt nyrenoverad, en maskin som är lika fin som den som är där osv. bromsarna ska vara helt nya osv.

sprut, spolar, härva ca 20k. för de tillåter ju inte original motorstyr,

soppasystem för e85.

och sen kommer ju ~600:- timmen i arbetskostnad. det blir ju 33600:- per vecka den står på firman som gör det.

så 100k blir det snabbt som fasen. d.v.s något jag inte tänker lägga när den ändå kan bli nekad då det är ett kryphål som de vill täppa till.

det som kommer hända nu är att turbo plockas bort, original avgas dit, besiktning och sen återställa med turbo igen. sen får jag se om jag hittar besbil.
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

Grefven wrote:
St3v3 wrote:Köp valfri 320-325, stämpla in ditt chassinummer på den och rolla den grön då?


ja, det är en tanke. men blir färgen i pappret ändrat när man besiktigar den som grön första gången?


Om du gör som jag skrev så är ju bilen grön i papperet eftersom du besiktar "din" bil

Vilken besiktningsman tänker på att kolla noggrannare på en skrotig originalbil om chassinumret är ändrat?

En sån besiktningsbil är mycket bättre än att bara låna regskyltarna från en bil..
V8
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

det kan ju kosta kosta 500k om man ska resonera så där om man räknar in att man ska en värstingbyggd samtidigt. jag menade att det inte skulle kosta 100k att för att göra de ändringar för att få igenom din motsvarande som den är idag. Du behöver inte byta sprut för du har ju redan ändrat det då det är annan programvara.
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
Grefven

Post by Grefven »

jorgen wrote:det kan ju kosta kosta 500k om man ska resonera så där om man räknar in att man ska en värstingbyggd samtidigt. jag menade att det inte skulle kosta 100k att för att göra de ändringar för att få igenom din motsvarande som den är idag. Du behöver inte byta sprut för du har ju redan ändrat det då det är annan programvara.


jag ska väl inte bygga den sämre än vad den är nu? så de delarna jag monterar måste ju vara nya precis som de som sitter där nu. eller ska jag sätta dit 15000 mil gammal diff, bromsar osv :lol:

jag fick svar att jag var tvungen att byta till eftermarknadssprut och e85 för att kunna regga en icketurbo motor med turbo.

men slipper jag det så hade jag sparat 20k.

jag trodde att du om någon hade koll på kostnader. det har ju passerat lite bilar i dina ägor. för jag kan visa kvitton på att det jag säger är sant iaf.
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

*hämtar popcorn*
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Post by JohanE »

Grefven wrote:
St3v3 wrote:Köp valfri 320-325, stämpla in ditt chassinummer på den och rolla den grön då?


ja, det är en tanke. men blir färgen i pappret ändrat när man besiktigar den som grön första gången?


Min står som röd i papperen nu och det ändrades då jag regbesiktade den. Den var svart innan.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

jo då jag har hyffstat koll på vad det kostar. Det är en sak om du skulle ha börjat om från början men nu har du ju så mycket som är gjort redan.

Pris exempel:

330 frambromsar inkl skivor: 2500
M3 bakvagn utan diff: 2500
Camber/toe justeringskit. 1000kr
M50 :4000


det är 9k sedan till kommer en massa små prylar, arbetskostnad + 4k till sfro. kanske kommer upp i 40-50k men samtidigt tror jag nog att du har igen det om du vill sälja. Du har kanske en av landets fräschaste e36 couper som dessutom är överladdad som på grädden på moset skulle vara reggad o laglig= unik
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
Grefven

Post by Grefven »

JohanE wrote:
Grefven wrote:
St3v3 wrote:Köp valfri 320-325, stämpla in ditt chassinummer på den och rolla den grön då?


ja, det är en tanke. men blir färgen i pappret ändrat när man besiktigar den som grön första gången?


Min står som röd i papperen nu och det ändrades då jag regbesiktade den. Den var svart innan.


krävs det regbes?
Grefven

Post by Grefven »

jorgen wrote:jo då jag har hyffstat koll på vad det kostar. Det är en sak om du skulle ha börjat om från början men nu har du ju så mycket som är gjort redan.

Pris exempel:

330 frambromsar inkl skivor: 2500
M3 bakvagn utan diff: 2500
Camber/toe justeringskit. 1000kr
M50 :4000


det är 9k sedan till kommer en massa små prylar, arbetskostnad + 4k till sfro. kanske kommer upp i 40-50k men samtidigt tror jag nog att du har igen det om du vill sälja. Du har kanske en av landets fräschaste e36 couper som dessutom är överladdad som på grädden på moset skulle vara reggad o laglig= unik


unik hade den kanske blivit. men inte så eftertraktad att man kan motivera att kosta på det de pengarna. man får ju en 335 för samma pengar.
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Post by Dawe_A »

nej det krävs ingen regbes efter att man lackat om en bil.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

färgen ändrar sbp bara vid nästa besiktning
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
Grefven

Post by Grefven »

edit-
Last edited by Grefven on 02 Jan 2011, 14:47, edited 1 time in total.
Grefven

Post by Grefven »

jorgen wrote:färgen ändrar sbp bara vid nästa besiktning


ok. tack
User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Post by JErngren »

Vad jag har upplevt är att bes. inte ändrar färgkoden i regg.beviset. Besiktat flera gånger med olika färger på bilen men inte ändrats, och polisen bara klagat.

Vad jag vet när man har ändrat färgen är att man ska fylla i det i regg.beviset i övriga änmälningar och skicka in det.
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
Post Reply