BMW e36 godkänd MED turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Det gäller att sfro tycker så oxå. Och det tror jag inte räcker då det skulle vara uppenbart ombyggt för att bilen skulle klassas som ombyggd.för tolkar man så då kanske man kan byta fler grejor mot identiska men med bärre skruvkvalite.
Men skiljer det verklgen npgot på m3 diffen? Jag har inte upptäckt skillnader. Men jag har å andra sidan bara stått vid sidan av och kikat och inte själv monterat ihop den. Så det är en fråga jag ställer. Inget påstående.
Det är nog sfro som ska tolka reglerna och inte en själv.
Så fråga dom innan och beskriv skillnaderna och se vad din bes man säger. Så du slipper göra om det då de kanske kräver en annan diff, axlar osv.
Men skiljer det verklgen npgot på m3 diffen? Jag har inte upptäckt skillnader. Men jag har å andra sidan bara stått vid sidan av och kikat och inte själv monterat ihop den. Så det är en fråga jag ställer. Inget påstående.
Det är nog sfro som ska tolka reglerna och inte en själv.
Så fråga dom innan och beskriv skillnaderna och se vad din bes man säger. Så du slipper göra om det då de kanske kräver en annan diff, axlar osv.
det är mycket på en bil som kan se identiskt ut på utsidan men är helt annorlunda på insidan. ser inte att det skulle bli ett problem så länge man har papper som visar skillnad på vad som är gjort.
Kommer själv att att fixa en lita på precis allt som är bytt och ändrat, intyg på soppasystem mm. så länge man har ordentligt på fötterna så brukar det inte vara några större problem. Då kan man ju skicka de till sfro mannen så kan han utala sej vad han tror o kan ge anmärkningar.
Kommer själv att att fixa en lita på precis allt som är bytt och ändrat, intyg på soppasystem mm. så länge man har ordentligt på fötterna så brukar det inte vara några större problem. Då kan man ju skicka de till sfro mannen så kan han utala sej vad han tror o kan ge anmärkningar.
ja, reka med en sfro gubbe innan bara. det är allt jag säger. för mitt intryck jag fått är att det kan tolkas lite hur som hellst.
och att finns det skäl att misstänka att syftet är annat än det reglementsenliga så finns nog inte någon större vilja att godkänna tveksamma grejor.
citat:
Alternativ 3 - e85-konvertering
Att bygga om bilen till drift med e85 är i sig ingen väg till turbokonvertering, egentligen. Men för en bil som klassar in som ombyggt fordon, och konverteras till drift med e85, så faller det formella kravet på avgascertifierad motor. Det får sidoeffekten att man under vissa förutsättningar kan godkänna bilen med ändrad motor, ändringen kan bestå i att lägga till turbo eller kompressor.
Som någon skrev tidigare är kraven höga, eftersom det finns så uppenbar risk för höjd effekt efter regbesiktning. Blir det tydligt att många bilar reggas på detta sätt och trimmas efter regbes kommer möjligheten helt säkert att försvinna. slut citat.
de vill t.o.m täppa till detta kryphålet då de vet det uppenbara syftet. så man bör nog verkligen fråga innan man köper delar och börjar bygga.
och att finns det skäl att misstänka att syftet är annat än det reglementsenliga så finns nog inte någon större vilja att godkänna tveksamma grejor.
citat:
Alternativ 3 - e85-konvertering
Att bygga om bilen till drift med e85 är i sig ingen väg till turbokonvertering, egentligen. Men för en bil som klassar in som ombyggt fordon, och konverteras till drift med e85, så faller det formella kravet på avgascertifierad motor. Det får sidoeffekten att man under vissa förutsättningar kan godkänna bilen med ändrad motor, ändringen kan bestå i att lägga till turbo eller kompressor.
Som någon skrev tidigare är kraven höga, eftersom det finns så uppenbar risk för höjd effekt efter regbesiktning. Blir det tydligt att många bilar reggas på detta sätt och trimmas efter regbes kommer möjligheten helt säkert att försvinna. slut citat.
de vill t.o.m täppa till detta kryphålet då de vet det uppenbara syftet. så man bör nog verkligen fråga innan man köper delar och börjar bygga.
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
M3 diffen är tillexempel 6 bultad till kardan och grövre medbringare till drivaxlarna. Och som sagt lite annorlunda invändigt.. så det är mycke som skiljer fast dom delar lika fästen!
God jul
God jul
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
jag har sagt att jag inte vill behöva fuska. för det ska man ju inte behöva göra. speciellt då det kommer kosta säkert 100k till att få turken godkänd med turbo med deras regler.
men då säger regeln ändå att man får ha en m50b25 i vilken e36 kaross man vill förutom 325. hade 325 karossen haft någon brist som gör att det inte lämpar sig så kunde jag köpt det.
och när jag ordnat en nyrenoverad bakvagn som kanske godkänns, en ny motor som kanske godkänns, ett nytt insprut som kanske godkänns och ett nytt soppasystem som kanske godkänns så får man hoppas på att mannen som ska tolka allt är på humör. för annars är alla arbetskostnader och material i sjön.
och då står man kanske där med en 250k+ e36 som inte är ett dugg bättre än 150k versionen. och likförbannat inte laglig. och i mitt fall ett års stillestånd på bilen om man börjar nu.
jag kommer aldrig att gå den lagliga vägen med denna. hade det gått att skicka 50000:- till SFRO och få den laglig hade jag gjort det nu ikväll. det hade sparat mycket pengar och jobb. hade jag kunnat betala 5000:- för att slippa hänga dit original avgassystem och få den godkänd i bes så hade jag gjort det. men det verkar vara lättare att få folk att begå mord än att fulbesiktiga en bil.
det är ju en sån jäkla osis oxå att lagunengrön coupe utan taklucka gissningsvis är den mest ovanliga e36 som existerar. så en besiktningsbil har jag sökt med ljus och lykta efter men jag hittar fan inget.
men då säger regeln ändå att man får ha en m50b25 i vilken e36 kaross man vill förutom 325. hade 325 karossen haft någon brist som gör att det inte lämpar sig så kunde jag köpt det.
och när jag ordnat en nyrenoverad bakvagn som kanske godkänns, en ny motor som kanske godkänns, ett nytt insprut som kanske godkänns och ett nytt soppasystem som kanske godkänns så får man hoppas på att mannen som ska tolka allt är på humör. för annars är alla arbetskostnader och material i sjön.
och då står man kanske där med en 250k+ e36 som inte är ett dugg bättre än 150k versionen. och likförbannat inte laglig. och i mitt fall ett års stillestånd på bilen om man börjar nu.
jag kommer aldrig att gå den lagliga vägen med denna. hade det gått att skicka 50000:- till SFRO och få den laglig hade jag gjort det nu ikväll. det hade sparat mycket pengar och jobb. hade jag kunnat betala 5000:- för att slippa hänga dit original avgassystem och få den godkänd i bes så hade jag gjort det. men det verkar vara lättare att få folk att begå mord än att fulbesiktiga en bil.
det är ju en sån jäkla osis oxå att lagunengrön coupe utan taklucka gissningsvis är den mest ovanliga e36 som existerar. så en besiktningsbil har jag sökt med ljus och lykta efter men jag hittar fan inget.