Turbo BelAir.

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Tox
Posts: 191
Joined: 10 Dec 2005, 13:23
Location: Eskilstuna

Post by Tox »

Hahaha ser bra mongo ut.
Har spacers om du vill låna..20mm och 25mm har jag för mig dom är.
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Tox wrote:Hahaha ser bra mongo ut.
Har spacers om du vill låna..20mm och 25mm har jag för mig dom är.
Får låna ett par 25-30mm av Henke som är till Cheva :)
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Tox
Posts: 191
Joined: 10 Dec 2005, 13:23
Location: Eskilstuna

Post by Tox »

pro_mille wrote:
Tox wrote:Hahaha ser bra mongo ut.
Har spacers om du vill låna..20mm och 25mm har jag för mig dom är.
Får låna ett par 25-30mm av Henke som är till Cheva :)
TOPPEN!! :)
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Mekade bort länkarmarna på GTOn idag, tänkte att det är nog dax att byta bussningar.

Mycket riktigt bussningarna var helt slut, en hade till och med lossnat helt.
Image

Vart en sväng till Persåkers, köte en uppsättning EnergySuspension bussningar.
Image

Länkarmarna och kulbultarna var helt ok.
Image

Dom ska görsar rent och målas på lite, lika bra när det väl är loss.
Image

Dragrace stötdämpare :lol:
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

det hade minsann varit fränt med dubbelmontage :D


e ju nästan originaldimension på dom där isdäcken :D
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Tillverkade plåtshims härom dagen, till framvagnen på GTOn.
Image

12st 1.5mm tjocka blev det.
Image

Thomas på VilstaDäck hjälpte till med framvagnsinställning.
Image

Orginal är det minus 0.5-1.5graders caster, ville får ett par grader på plus sidan. fick dock nöjja mej med 0 grader.
Camber ställdes och närmare 0 grader, toe in på 2mm.
Image

Ska provköra bilen som det är nu, men kommer nog fixa till så jag kan justera till mer caster framöver. :)
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
bingsingen
Posts: 215
Joined: 12 Jan 2011, 01:14
Location: Buskerud (Norge)

Post by bingsingen »

da har jeg brukt 1,5 time på å lese hele tråden, må si at du har gjort en veldig bra jobb! :)

Grymma dilligenser :!:
Heller aids enn e30!
User avatar
mattise30tk
Posts: 169
Joined: 07 Sep 2010, 13:16
Location: Eskilstuna

Post by mattise30tk »

Var framme och klämde lite på däcken igår när den stod hos däckia.

Ser helt knassig ut ,på ett häligt glädjande sätt :lol:
Image
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

GTOn står så gott som klar i garaget i inväntan på SpeedWeekend.
Enda som ska göras på den är att koppla in LM-1 och Auxbox så jag kan logga ARF/lambda, avgastemp och varvtal.

Har istället gjort lite "kundjobb".
Börjat porta ett par Saab v4 toppar, topparna är från en 1700cc motor.
Bilen ska köras i Historisk Rally.
Så här såg dom ut från början, glasblästrade och ångtvättade.
Image

Finns lite och gräva ur :lol:
Image

Ventilerna blir 42mm in och 36mm ut.
Ena toppen är grovportat.
Image

Ska lämnas in till Stefan på Engson motor, han får lägga i styrningar och mirafräsa sätena.
Image

Blir lite mer portning efter det.
Image

Ena insugkanalen går rätt rakt mot ventilen.
Image

Men den andra svänger mycket mer.
Image

Avgasportarna går ut via gemensamt utlopp.
Image

Image

Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
hellhaunter
Posts: 33
Joined: 13 Sep 2009, 09:36

Post by hellhaunter »

pro_mille wrote:
hellhaunter wrote:
pro_mille wrote:Ny 9tums Mooser axel beställd till BelAiren, tur att jag känner en snäll "bank" ;)
Blev en med 35splines axlar, 3.50utvxl, WaveTrac diff, skivbromsar, pulverlackad.
Hur kommer det sig att du bestämde dig för en WaveTrac ?

Vilket hus blev det ? Alu eller Stål hus. är inne på en antingen TrueTrac eller Detroit locker alt spoole för min Chevelle

/Mattias
DetroitLocker låter rätt mycket när man svänger med bilen.
Sedan finns det inga andra alternativ om man vill köra med 35splines på en 9tummare.
Spole på gatan är ju ingen vidare.
Blev deras "nodular" gjutna hus.
Själv gjorde jag beställning på en QP axel till fruns chevelle med 35 spline's moser axlar alu bolt thru hus,GM billet ändar, alu daytona support billet 1350 yoke samt 3.89 utv . fick en Detroit locker till rätt pris så jag får se om den blir för "oväsnig" men å andra sidan låter bilen 96db på tomgång.

Beställt du 5/8" bult ? jag lurar på om jag gjorde fel för jag fick påbackning från några på mitt "hus" forum om 1/2" bulten....
Chevelle 1972 med 454 LS7
Mustang GT 2007
Mustang 1970 466 å kompressor
volvo 242 -75
Saab 9-3 -98
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

hellhaunter wrote:
pro_mille wrote:
hellhaunter wrote: Hur kommer det sig att du bestämde dig för en WaveTrac ?

Vilket hus blev det ? Alu eller Stål hus. är inne på en antingen TrueTrac eller Detroit locker alt spoole för min Chevelle

/Mattias
DetroitLocker låter rätt mycket när man svänger med bilen.
Sedan finns det inga andra alternativ om man vill köra med 35splines på en 9tummare.
Spole på gatan är ju ingen vidare.
Blev deras "nodular" gjutna hus.
Själv gjorde jag beställning på en QP axel till fruns chevelle med 35 spline's moser axlar alu bolt thru hus,GM billet ändar, alu daytona support billet 1350 yoke samt 3.89 utv . fick en Detroit locker till rätt pris så jag får se om den blir för "oväsnig" men å andra sidan låter bilen 96db på tomgång.

Beställt du 5/8" bult ? jag lurar på om jag gjorde fel för jag fick påbackning från några på mitt "hus" forum om 1/2" bulten....
Jag beställde med helgängade 1/2" 2tum långa, behövs inga 5/8" bult om kvaliten är bra på bultarna.
Nu ska jag öppna en öl till, vi kom till Funäsdalen för en stund sedan.
Blir snowboard/skidåkning och skoter åkning en vecka. :D
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Har provkört GTOn på isen idag.
Var lite spännande, första gången som jag körde på isen med en bil. :)
Image

Fästet var lite sådär.
Image

Testade och kliva på lite hårdare när mätaren visade 200km/h då spann bilen bara :lol:
Image

Men det var kul :) speciellt att åka på häng utan kränghämmare..
Image

Image

Image

Image
Ska vikta ner bilen med ca.300kg i skuffen, borde hjälpa till lite :)

Bilderna är tagna av Mitox och Ante.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
M-techer
Posts: 1038
Joined: 05 Jan 2009, 22:42
Location: sölvesborg

Post by M-techer »

Fan va fränt :)
Aaah det är rätt stökigt...

0709-854845.
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Var över till Jani på Gjuteribolaget här i Eskilstuna.
Fick låna 15st blytackor av dom som jag ska vikta GTOn med. :)
Image

Tog och vägde en
Image

28.5kg, då blir det ca. 427kg total plus ett par U-balkar som ska fästas i chassiet.
Borrar 17mm hål i vikterna och bultar fast dom med M16 pinnbult i U-balken.
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

Ska du verkligen ha alla bly tackor? :)
Bara 200kg lär göra stor skillnad..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

moonzhine wrote:Ska du verkligen ha alla bly tackor? :)
Bara 200kg lär göra stor skillnad..
Sätter nog först ca. 200kg bak.
Sedan kan man vikta lite höger fram så man får jämnvikt på bilen.
Lika bra att ta med sej lite extra om det skulle behövas mer :)
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

427kg i skuffen vore rätt fränt.

Åka bakhjul på is :lol:
Frågan är om dina isdäck tycker om vikterna? ;)
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
Post Reply