Spolen Pajar. Bmw med prospark

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

IRONHORSE
Posts: 14
Joined: 25 Sep 2006, 17:48
Location: tyresö

Spolen Pajar. Bmw med prospark

Post by IRONHORSE »

Turbo bmw med prospark tänding/sprut. Sitter spole från nån ford 6:a..

Började med att bilen inte starta, felsökte mej fram till att jag inte hade nån gnista. ( snabb starter under vintert hade laddat ur batterit och dödat spolen) Beställde en ny spole, från viby racing. Monterade denna pch bilen startade.. Kollade så batterit va laddat plus ingen kortis mm. Kollade div kablage till/från spole batteri mm... Allt verkar schysst. Prov körde bilen, gick okey några mil typ 30 minuters körning sen dog den. Nu verkar spolen vara paj igen. När jag vrider på tändningen så går säkringen till spolen. Har inte direkt pengar till att tjacka nya spoalr hela tiden för att testa sig fram.. Skulle behöva hitta felet..

Ursäkta stavfel.. Är helt slut i huvet
User avatar
Insanity
Posts: 699
Joined: 20 Nov 2005, 15:17
Location: Norrtälje
Contact:

Post by Insanity »

Verkar va ett vanligt problem med prospark och deras spolar..

Har för mig att spolen pajar när det är för klen eller dålig jord, sen skulle man va noga med att spolen inte vart för varm, typ inbyggd eller sätta den där det va varmt va tydligen inte nyttigt..

Fråga Aleex här på forumet han hade samma problem med sitt prospark förut..

Mvh Stefan
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Image
IRONHORSE
Posts: 14
Joined: 25 Sep 2006, 17:48
Location: tyresö

Post by IRONHORSE »

Insanity wrote:Verkar va ett vanligt problem med prospark och deras spolar..

Har för mig att spolen pajar när det är för klen eller dålig jord, sen skulle man va noga med att spolen inte vart för varm, typ inbyggd eller sätta den där det va varmt va tydligen inte nyttigt..

Fråga Aleex här på forumet han hade samma problem med sitt prospark förut..

Mvh Stefan


Ska försöka söka upp den där Aleex. Eftersom spolen e ny av samma typ som suttit på hela tiden borde det inte vara felet. Dålig jord skulle kunna vara boven. Men jag har kollat varenda jävla jord jag hittar och allt verkar schysst. Spolen e schysst placerad så att det inte ska bli varm mm..
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Jag hade problem att spolen brann flera gånger...När min brann så var det dålig jord o så tappade jag jorden från karossen till motor. Men när spolen brann för mig så brann även slutstegen upp i boxen.Har slutstegen brunnit för dig med? De borde de ha gjort.. Jag eldade nog 3 spolar o slutsteg innan jag fick nog.. Då Åkte jag till Potanen på viby racing, då fick jag typ nå värmeslutsteg som skulle sitta emellan boxen o spolen...Sen efter dess så funkade de kanon... Den kan se hel ut men behöver inte fungera. Så mitt råd är att du drar en ny jord ifrån karossen till motor. Mycket viktigt att jorden e bra...

Ska jag va ärlig så är prospark ett rikigt piss sprut... Jag gjorde de rätta att köpa autronic. Var mycket bättre...
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Jag kan inte annat än instämma med Alex, jag brände också slutstegem i boxen. Pratade med Fredrik Pelleberg (som byggt prospark om jag fattat et rätt) och han tipsade mig om att sätta motstånd i serie till slutstegen för att hindra dom från att bränna dom igen. Jag fick aldrig mitt prospark att funka bra efter detta iofs... Gjorde det enda rätta och bytte till riktigt sprut (nira)
User avatar
HaZZe
Posts: 169
Joined: 20 Nov 2005, 18:59
Location: Norrtälje

Post by HaZZe »

[quote=

Ska jag va ärlig så är prospark ett rikigt piss sprut... Jag gjorde de rätta att köpa autronic. Var mycket bättre...[/quote]

Hmm var det inte lite handhavande fel bakom oxså?? :lol:
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

HaZZe wrote:[quote=

Ska jag va ärlig så är prospark ett rikigt piss sprut... Jag gjorde de rätta att köpa autronic. Var mycket bättre...


Hmm var det inte lite handhavande fel bakom oxså?? :lol:[/quote]

Jo lite, Men de jag menade är att autronic är ljusår bättre än prospark, autronic är lättare att mappa och så har man bättre koll på allt..
IRONHORSE
Posts: 14
Joined: 25 Sep 2006, 17:48
Location: tyresö

Post by IRONHORSE »

Aleex wrote:Jag hade problem att spolen brann flera gånger...När min brann så var det dålig jord o så tappade jag jorden från karossen till motor. Men när spolen brann för mig så brann även slutstegen upp i boxen.Har slutstegen brunnit för dig med? De borde de ha gjort.. Jag eldade nog 3 spolar o slutsteg innan jag fick nog.. Då Åkte jag till Potanen på viby racing, då fick jag typ nå värmeslutsteg som skulle sitta emellan boxen o spolen...Sen efter dess så funkade de kanon... Den kan se hel ut men behöver inte fungera. Så mitt råd är att du drar en ny jord ifrån karossen till motor. Mycket viktigt att jorden e bra...

Ska jag va ärlig så är prospark ett rikigt piss sprut... Jag gjorde de rätta att köpa autronic. Var mycket bättre...


Det va nog det som dom bytte i boxen när jag skicka den till vibyracing. Undra om den brunnit igen i såna fall?? Blir väl helt enkelt så att man får spara flis och sen åka till viby. Dosan till sprutet har ju ballat ur också. Det är inga digitala siffror bara några suddiga streck. Det lär man ju inte fixa själv..??
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Ja, Vart har du jordat boxen nånstans?

Tycker att ditt problem låter lite allvarligare när du säger att du bara ser streck på dosan...För när min spole brann så gick bilen på 4 cylindrar..

Det kanske e nått annat som brunnit i boxen???
IRONHORSE
Posts: 14
Joined: 25 Sep 2006, 17:48
Location: tyresö

Post by IRONHORSE »

Aleex wrote:Ja, Vart har du jordat boxen nånstans?

Tycker att ditt problem låter lite allvarligare när du säger att du bara ser streck på dosan...För när min spole brann så gick bilen på 4 cylindrar..

Det kanske e nått annat som brunnit i boxen???


Boxen e jordad i karrosen och på minus batteri, fräscha kablar. Första gången spolen paja så funka dosan, bilen startade då ibland och gick på fyra cylindrar.
Nu så är det bara streck på dosan och säkringen till spolen slår ut direkt när tändninge är på.
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

IRONHORSE wrote:
Aleex wrote:Ja, Vart har du jordat boxen nånstans?

Tycker att ditt problem låter lite allvarligare när du säger att du bara ser streck på dosan...För när min spole brann så gick bilen på 4 cylindrar..

Det kanske e nått annat som brunnit i boxen???


Boxen e jordad i karrosen och på minus batteri, fräscha kablar. Första gången spolen paja så funka dosan, bilen startade då ibland och gick på fyra cylindrar.
Nu så är det bara streck på dosan och säkringen till spolen slår ut direkt när tändninge är på.


Låter som att du ska lämna boxen till viby så får de felsöka på den...
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

sälj den sen och köp något bättre :lol:
hade jag gjort iaf om det krånglar så mkt :(
User avatar
tobbe tlrecond
Posts: 959
Joined: 20 Dec 2005, 17:59
Location: vagnhärad
Contact:

Post by tobbe tlrecond »

det finns många som kör med prospark....som funkar bra.
problemet är väl att få till en bra mappning.att det går sönder pg dålig instalation mm tycker inte jag räknas :roll:
alla har inte råd att köpa nya dyra sprut :wink:
Last edited by tobbe tlrecond on 27 Sep 2006, 12:54, edited 1 time in total.
Tobbe. L
Mob 070-5631319

7,0072 1/8 - 173 km
10,5900 1/4 - 224,9 km
IRONHORSE
Posts: 14
Joined: 25 Sep 2006, 17:48
Location: tyresö

Post by IRONHORSE »

Overcharged wrote:sälj den sen och köp något bättre :lol:
hade jag gjort iaf om det krånglar så mkt :(


Det har funkat klockrent innan detta hänt.. Det är ju nånting som gör att felet uppstår. Hade kunnat hända med vilket skit som helst. Sen så har jag inge guldbrallor på mej.
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

tobbe tlrecond wrote:det finns många som kör med prospark....som funkar bra.
problemet är väl att få till en bra mappning.att det går sönder pg dålig instalation mm tycker inte jag räknas :roll:
alla har inte råd att köpa nya dyra sprut :wink:


Men eftersom de eär så många som har problem med prospark så borde det ju inte vara installatören de e fel på..Då måste det ju va fel på många personer...

Sen så är min åsikt att autroni´c är så mycket bättre än prospark..Men man kan inte säga att prospark e billigt nytt!
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

joo ett nytt sprut kostar ju inte småslantar direkt :roll:

synd att det verkar vara så mkt problem med prospark bara....hoppas det löser sig!
User avatar
Konny
Posts: 1047
Joined: 12 Jun 2006, 19:26
Location: Finland, åland

Post by Konny »

Vad kör du för uppladdningstid på spolen? jag kör oxå med prospark och fungerar riktigt bra!! är många spolar som inte tål mer än 3ms. de kör jag med å håller bra!!
Post Reply